Så længe skal du vente på NemID til digital post

Ventetiden på support for at få medarbejdersignatur til digital post stiger. Samtidig nærmer deadline sig for tilmeldingen til den nye digitale postkasse for virksomheder. Se her, hvor længe du kan regne med at vente på at få en signatur.

Artikel top billede

Supporten gløder, og printerne er på overarbejde hos NemID-leverandøren Nets.

Det skyldes, at deadline for tilmeldingen til digital post for virksomheder den 1. november nærmer sig med stormskridt, hvor medarbejdersignaturen er nøglen til at åbne den nye digitale postkasse.

I knap 200.000 virksomheder mangler man i skrivende stund at aktivere den digitale post, mens 315.000 selskaber ud af i alt godt 450.000 aktive virksomheder i Danmark har bestilt medarbejdersignaturen.

Kan tage over to uger

Kontorchef Cecile Christensen fra Digitaliseringsstyrelsen oplyser til Computerworld, at lige nu ligger ventetiden på at få udstedt en medarbejdersignatur for næsten alle henvendelser på under fem dage. 

Ifølge aftalen med Nets kan 80 procent af tilfældene vente op til syv dage fra afsendelsen af medarbejdersignaturen.

Det vil sige, at der i spidsbelastningsperioder som den nuværende ifølge aftalen kan gå op til otte dage fra bestilling til modtagelsen af signaturen.

Op til 20 procent af virksomhederne kan ifølge Digitaliseringsstyrelsens aftale med Nets forvente ventetider på op til over to uger fra bestilling til modtagelse af medarbejdersignaturen - også kendt som NemID Erhverv.

Hvis man har tilmeldt sig digital post og medarbejdersignaturen inden 1. november, vil man ikke modtage digital post i den mellemliggende periode.

Support-beløb holder ikke

Nets oplyser til Computerworld, at den nuværende udfordring ikke ligger på bestillingen af medarbejdersignaturen, men derimod på supportdelen. 

Cecile Christensen fra Digitaliseringsstyrelsen forklarer i den sammenhæng, at det afsatte beløb på tre millioner kroner til support vedrørende NemID til digital post ikke kommer til at holde.

"Lige nu er vi i forhandlinger om at få supporten til at køre så gnidningsløst som muligt, så Nets kan håndtere de mange kald, som kommer ind. Vi arbejder på at løse problemer med, at virksomhederne kan opleve ikke at kunne komme ind i kø-systemet på grund af travlhed," siger hun.

Hun ønsker grundet forhandlingssituationen med Nets ikke at oplyse, hvor meget Digitaliseringsstyrelsen forventer at ende med at betale for supporthenvendelserne til digital post, som koster styrelsen 75 kroner per henvendelse.

Samtidig indskyder hun, at Nets har opgraderet sin support til det dobbelte siden mandag, mens 10.000 danske virksomheder i disse dage dagligt tilmelder sig digital post.

Nets forklarer til Computerworld, at supporten er åben fra klokken 8.30 til klokken 20, hvor det er nemmest komme igennem efter klokken 16.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S