23-årig it-iværksætter afslår milliard-opkøb fra Facebook

23-årig it-iværksætter siger nej til milliard-tilbud fra Facebook. Se hvorfor han afslår milliard-tilbuddet på sit firma, der endnu aldrig har tjent en krone.

Artikel top billede

Snapchat er især populær blandt teenagere.

Den fremadstormende besked-app Snapchat har for nylig afvist et opkøbstilbud fra Facebook på mindst 16,6 milliarder danske kroner.

Det skriver den amerikanske avis Wall Street Journal.

Ifølge avisens kilder skyldes afslaget, at Snapchats blot 23-årige direktør og medstifter, Evan Spiegel, håber, at appens fortsatte vækst i brugertal og i antallet af sendte beskeder vil retfærdiggøre en endnu højere værdiansættelse i fremtiden.

Derfor formodes det, at Snapchat først vil overveje tilbud om opkøb eller yderligere investeringer om et års tid.

Men allerede nu er der følere ude fra den kinesiske internet-gigant Tencent Holding, der er et af verdens største internetfirmaer - kun overgået af virksomheder som Google, Amazon og Facebook.

Går efter markedsværdi på 22 milliarder

Ifølge Wall Street Journal er det kinesiske firma villig til at stå i spidsen for en kapitaltilførelses-runde, der vil give Snapchat en markedsværdi på 22 milliarder kroner.

Snapchat har endnu ingen omsætning, men stifteren Evan Spiegel har ved flere lejligheder gjort det klart, at Snapchat arbejder på at finde en model, der gør det muligt for virksomheder at købe sig til annoncer i Snapchats app.

Det er kun lidt over to år siden, at Snapchat blev stiftet, og virksomheden har siden da opnået enorm popularitet ved at give brugerne mulighed for at sende beskeder, der automatisk forsvinder efter få sekunder.

Tjenesten er især populær hos teenagere og unge voksne.

Ifølge Wall Street Journal bliver der sendt 350 millioner Snapchat-beskeder - også kaldet snaps - hver eneste dag.

For nylig måtte Facebook erkende, at virksomheden har faldende popularitet blandt unge mennesker, mens apps som netop Snapchat vinder frem blandt de yngre smartphone-brugere.

Hvis Facebooks opkøbstilbud var gået i gennem, så havde det været tre gange større end Facebooks opkøb af Instagram for halvandet år siden.

Læs også:
Det er bare så gammeldags at sms'e - her er afløseren

Far til teenage-datter: Jeg betaler, hvis du skrider fra Facebook

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S