Telia-direktør: Det her vil afgøre dansk tele-krig

Interview: Telia har haft nogle svære år i Danmark, men Søren Abildgaard mener at have fundet den gyldne opskrift på et telemarked, hvor mange mener, at en af de fire store operatører må lade livet.

Artikel top billede

Data, data, data - og så masser af fede indholdstjenester.

Det er forretningsplanen hos Telia i Danmark.

Teleselskaberne kæmper en hård kamp for at opretholde omsætning og indtjening på grund af faldende priser, øget konkurrence, nye forbrugsmønstre, pres på roaming-indtjeningen og et konstant behov for at opgradere netværkene.

"Det går rigtig godt for Telia i Danmark i dag," lyder det dog fra Søren Abildgaard, der blev administrerende direktør i Telia i starten af 2011 efter at have haft direktørposten i lavprisselskabet Call Me, der også ejes af Telia.

"Især hvis man kigger lidt længere tilbage, så havde Telia en meget problematisk tid igennem en årrække. Nu har vi haft seks kvartaler med vækst. I seneste kvartal vækstede vi den omsætning, vi får fra at sende regninger til kunderne, med seks procent," fortæller han og tilføjer, at omkostningerne samtidig blev mindre, mens bundlinjen voksede.

"Så kan man spørge, om det var 'one-offs', men det var det ikke. Der er ikke én ting, vi har gjort rigtigt, det er mange ting - og heldigvis flere gode ting end dårlige ting."

"Jeg tror, at det bedste, man kan gøre, er at sørge for, at man har vækst og skaber et overskud"

Ikke plads til fire selskaber i Danmark
Både analytikere, branche-iagtagere og teleselskaberne selv taler ofte om, at der ikke er plads til fire store teleselskaber i Danmark.

Søren Abildgaard beskriver selv de kommende års kampplads således:

"Der kommer til at blive kæmpet om forbrugernes gunst på privat- og erhvervsmarkedet på data-delen. Det er data, der kommer til at drive konkurrencen fremadrettet - evnen til at levere data hurtigt og pålideligt med lave ping-tider og god dækning."

"Det er set ud fra et kundeperspektiv. Ud fra et industri-perspektiv er det helt store problem, at der er en spiller for meget på det danske marked."

Så er spørgsmålet vel, hvem der ikke skal være her?

"Ja, og det er I alle sammen dygtige til at gætte på."

"Jeg tror, at det bedste, man kan gøre, er at sørge for, at man har vækst og skaber et overskud. Det gør én i stand til at være den, der konsoliderer, i stedet for at være den, der bliver konsolideret."

Her er Telias plan

Blandt de store satsninger fra Telias side er 4G-dækningen, hvor selskabet var først ude i Danmark.

"Jeg kunne jo se, hvad der skete, da man prøvede med 3G, efter at have ventet så længe som muligt. Det er ikke sjovt at komme som den sidste," siger han med henvisning til Telias satsning på 3G i sin tid.

Derfor har Søren Abildgaard haft som sit primære fokus at etablere 4G-netværket og styrke 3G-netværket, samtidig med at Telia-organisationen er blevet slanket for at muliggøre mere konkurrencedygtige produkter.

Samtidig mener han, at det er vigtigt at have en klar adskillelse mellem lavprisselskabet Call Me og hovedselskabet Telia.

"Hvis du skal have et billigere alternativ, kan det ikke nytte noget, at du får alting med i det billige alternativ. Ja, Call Me er billigere, men du har ikke musik- eller filmtjenester med - og du har ikke 4G med fra starten," siger Søren Abildgaard.

"Hvis du er hos Telia, kan du også få Spotify og HBO med og et håndsæt-tilskud. Du er nødt til at have noget ekstra på hylderne."

"Hvis du skal have et billigere alternativ, kan det ikke nytte noget, at du får alting med i det billige alternativ"

Når du nu taler så meget om data, hvordan har du det så med de Wi-Fi-projekter, der foregår rundt omkring i kommunerne?

"På en god dag er det lidt komisk, og på en dårlig dag er det grotesk, at vi går ud og betaler en milliard for en 3G-licens og en halv milliard for en 4G-licens, og så går kommunerne ud bagefter og siger: ‘I øvrigt vil vi gerne lige sætte Wi-Fi op for turisterne.'"

"Hvad er det, man gerne vil opnå? Vi har jo liberaliseret telemarkedet, og der er nogle klare regler, der skal følges."

"Man vil gerne have penge for licenserne, man vil også gerne have dækningskrav, og man vil have 100 Mbit ned og 30 Mbit op i 2020 - og samtidig vil man så også lige for skatteborgernes penge gå ud og investere i Wi-Fi-netværk. Det hænger jo ikke sammen," siger Søren Abildgaard.

Han tilføjer, at investeringslysten i den danske telebranche i forvejen er for nedadgående.

Sådan vil Telia tjene penge på data

Både på tale og sms har branchen allerede måttet acceptere et voldsomt dyk i priserne, og meget tyder på, at det går samme vej med data-produkterne.

En af de helt store udfordringer for teleselskaberne bliver derfor at sikre, at de massive investeringer i datanetværk rent faktisk kan give økonomisk pote på sigt.

Søren Abildgaard mener, at øvelsen grundlæggende går på at få kunderne til at efterspørge stadig mere data, og det er her, at indholdstjenesterne kommer ind i billedet.

"Jeg tror ikke på, at vi selv skal lave de her value add-services. Det er meget bedre at teame op med Spotify og HBO, og hvad der ellers måtte være. De er verdensmestre i det her."

"Så længe vi har nogle services, som kunderne gerne vil bruge, bliver der brugt mere og mere data."

"Vi er gode til at bygge et netværk - togskinnerne - der kan bære de rigtige tog. Nogle andre kan bygge togene - håndsæt og tablets. De to ting er på markedet nu, men det er ligegyldigt, hvis vi ikke har nogle services."

"Vi skal teame op med dem, der kan det," lyder det fra Telia-direktøren.

Computerworld tager i en ny interview-serie pulsen på den danske telebranche ved at interviewe de fire stor selskaber, Telenor, TDC, 3 og Telia, om deres udfordringer og strategiske satsninger på markedet.

Læs det første interview med Telenor her.

Læs også:

Telenors nye våben: Sådan skal ny it-platform bruges

Gratis Wi-Fi fra kommunen myldrer frem

Dit teleselskab har svært ved at tjene nok penge på dig

Sms'en i frit fald: Danskerne gider den ikke mere

Helt vildt: Så meget mobil-data bruger danskerne

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

    Sydjylland

    Scantruck A/S

    Digitaliseringskonsulent

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S