Artikel top billede

Telia-direktør: Det her vil afgøre dansk tele-krig

Interview: Telia har haft nogle svære år i Danmark, men Søren Abildgaard mener at have fundet den gyldne opskrift på et telemarked, hvor mange mener, at en af de fire store operatører må lade livet.

Data, data, data - og så masser af fede indholdstjenester.

Det er forretningsplanen hos Telia i Danmark.

Teleselskaberne kæmper en hård kamp for at opretholde omsætning og indtjening på grund af faldende priser, øget konkurrence, nye forbrugsmønstre, pres på roaming-indtjeningen og et konstant behov for at opgradere netværkene.

"Det går rigtig godt for Telia i Danmark i dag," lyder det dog fra Søren Abildgaard, der blev administrerende direktør i Telia i starten af 2011 efter at have haft direktørposten i lavprisselskabet Call Me, der også ejes af Telia.

"Især hvis man kigger lidt længere tilbage, så havde Telia en meget problematisk tid igennem en årrække. Nu har vi haft seks kvartaler med vækst. I seneste kvartal vækstede vi den omsætning, vi får fra at sende regninger til kunderne, med seks procent," fortæller han og tilføjer, at omkostningerne samtidig blev mindre, mens bundlinjen voksede.

"Så kan man spørge, om det var 'one-offs', men det var det ikke. Der er ikke én ting, vi har gjort rigtigt, det er mange ting - og heldigvis flere gode ting end dårlige ting."

"Jeg tror, at det bedste, man kan gøre, er at sørge for, at man har vækst og skaber et overskud"

Ikke plads til fire selskaber i Danmark
Både analytikere, branche-iagtagere og teleselskaberne selv taler ofte om, at der ikke er plads til fire store teleselskaber i Danmark.

Søren Abildgaard beskriver selv de kommende års kampplads således:

"Der kommer til at blive kæmpet om forbrugernes gunst på privat- og erhvervsmarkedet på data-delen. Det er data, der kommer til at drive konkurrencen fremadrettet - evnen til at levere data hurtigt og pålideligt med lave ping-tider og god dækning."

"Det er set ud fra et kundeperspektiv. Ud fra et industri-perspektiv er det helt store problem, at der er en spiller for meget på det danske marked."

Så er spørgsmålet vel, hvem der ikke skal være her?

"Ja, og det er I alle sammen dygtige til at gætte på."

"Jeg tror, at det bedste, man kan gøre, er at sørge for, at man har vækst og skaber et overskud. Det gør én i stand til at være den, der konsoliderer, i stedet for at være den, der bliver konsolideret."

Her er Telias plan

Blandt de store satsninger fra Telias side er 4G-dækningen, hvor selskabet var først ude i Danmark.

"Jeg kunne jo se, hvad der skete, da man prøvede med 3G, efter at have ventet så længe som muligt. Det er ikke sjovt at komme som den sidste," siger han med henvisning til Telias satsning på 3G i sin tid.

Derfor har Søren Abildgaard haft som sit primære fokus at etablere 4G-netværket og styrke 3G-netværket, samtidig med at Telia-organisationen er blevet slanket for at muliggøre mere konkurrencedygtige produkter.

Samtidig mener han, at det er vigtigt at have en klar adskillelse mellem lavprisselskabet Call Me og hovedselskabet Telia.

"Hvis du skal have et billigere alternativ, kan det ikke nytte noget, at du får alting med i det billige alternativ. Ja, Call Me er billigere, men du har ikke musik- eller filmtjenester med - og du har ikke 4G med fra starten," siger Søren Abildgaard.

"Hvis du er hos Telia, kan du også få Spotify og HBO med og et håndsæt-tilskud. Du er nødt til at have noget ekstra på hylderne."

"Hvis du skal have et billigere alternativ, kan det ikke nytte noget, at du får alting med i det billige alternativ"

Når du nu taler så meget om data, hvordan har du det så med de Wi-Fi-projekter, der foregår rundt omkring i kommunerne?

"På en god dag er det lidt komisk, og på en dårlig dag er det grotesk, at vi går ud og betaler en milliard for en 3G-licens og en halv milliard for en 4G-licens, og så går kommunerne ud bagefter og siger: ‘I øvrigt vil vi gerne lige sætte Wi-Fi op for turisterne.'"

"Hvad er det, man gerne vil opnå? Vi har jo liberaliseret telemarkedet, og der er nogle klare regler, der skal følges."

"Man vil gerne have penge for licenserne, man vil også gerne have dækningskrav, og man vil have 100 Mbit ned og 30 Mbit op i 2020 - og samtidig vil man så også lige for skatteborgernes penge gå ud og investere i Wi-Fi-netværk. Det hænger jo ikke sammen," siger Søren Abildgaard.

Han tilføjer, at investeringslysten i den danske telebranche i forvejen er for nedadgående.

Sådan vil Telia tjene penge på data

Både på tale og sms har branchen allerede måttet acceptere et voldsomt dyk i priserne, og meget tyder på, at det går samme vej med data-produkterne.

En af de helt store udfordringer for teleselskaberne bliver derfor at sikre, at de massive investeringer i datanetværk rent faktisk kan give økonomisk pote på sigt.

Søren Abildgaard mener, at øvelsen grundlæggende går på at få kunderne til at efterspørge stadig mere data, og det er her, at indholdstjenesterne kommer ind i billedet.

"Jeg tror ikke på, at vi selv skal lave de her value add-services. Det er meget bedre at teame op med Spotify og HBO, og hvad der ellers måtte være. De er verdensmestre i det her."

"Så længe vi har nogle services, som kunderne gerne vil bruge, bliver der brugt mere og mere data."

"Vi er gode til at bygge et netværk - togskinnerne - der kan bære de rigtige tog. Nogle andre kan bygge togene - håndsæt og tablets. De to ting er på markedet nu, men det er ligegyldigt, hvis vi ikke har nogle services."

"Vi skal teame op med dem, der kan det," lyder det fra Telia-direktøren.

Computerworld tager i en ny interview-serie pulsen på den danske telebranche ved at interviewe de fire stor selskaber, Telenor, TDC, 3 og Telia, om deres udfordringer og strategiske satsninger på markedet.

Læs det første interview med Telenor her.

Læs også:

Telenors nye våben: Sådan skal ny it-platform bruges

Gratis Wi-Fi fra kommunen myldrer frem

Dit teleselskab har svært ved at tjene nok penge på dig

Sms'en i frit fald: Danskerne gider den ikke mere

Helt vildt: Så meget mobil-data bruger danskerne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Drukner din sikkerhed i et hav af falske advarsler?

Der er et konstant våbenkapløb i gang mellem de værktøjer, din IT-sikkerhedsafdeling har til rådighed og et stigende antal komplekse og mangeartede cybertrusler. Men når sikkerhedsinfrastrukturen udbygges, stiger kompleksiteten og mængden af advarsler også. Hermed får du svært ved at skelne mellem et stort antal falsk positive og de få – men reelle og kritiske! – advarsler, du skal prioritere at håndtere. Bliv klogere på hvordan du håndtere det.

15. juni 2021 | Læs mere


Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere






Premium
Test: Duer Samsungs første Pro-pc'er til noget?
Samsung Galaxy Book Pro serien er et bevis på, at de etablerede pc-producenter får sig en formidabel udfordrer i den sydkoreanske supersværvægter.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.