Jubii-ejere: Derfor sælger vi Jubii

Efter fem år som ejere var Jubii's otte mand store ejerkreds ikke i tvivl om, at de ville sælge selskabet, da tilbuddet kom. Se storaktionær Jens Jakobsens forklaring her.

Artikel top billede

Efter fem år som ejere er det tid til at sende virksomheden videre til næste fase.

Sådan lyder det fra Jubiis bestyrelsesformand, Jens Jakobsen efter at den nordjyske mediekoncern Nordjyske Medier nu overtager Jubii som led i en digital offensiv.

Det kan du læse mere om her: Frembrusende jysk koncern køber Jubii.

"Vi købte Jubii for fem år siden, og vi har i ejerkredsen hele tiden været enige om, at vi ikke skulle eje Jubii til evig tid," siger Jens Jakobsen til Computerworld.

Han ejer i dag 20 procent af Jubii. Det samme gør Skype-milliardæren Janus Friis.

De øvrige 60 procent er fordelt ligeligt på de øvrige seks ejere, der blandt andre tæller de to tidligere Jubii-direktører Henrik Busch og Peter Lundsgaard samt Creuna-stifterne Henrik Elk og Jakob Elk.

Er omsider begyndt at tjene penge

Efter ni år med dundrende underskud begyndte Jubii for et par år siden omsider at tjene penge igen, hvilket du kan læse mere om her: Jubii tjener penge igen efter ni års underskud.

På dette tidspunkt havde selskabet i alt tabt mere end 210 millioner kroner.

Det kan du læse mere om her: Millionerne vælter ud af Jubii for niende år i træk.

"Da vi købte Jubii, mente vi, at vi kunne genskabe selskabet og gennemføre en ordentlig turn around. Det kunne vi, men det tog lidt længere tid end forventet, da finanskrisen og annonce-krisen ramte os i 2012," siger Jens Jakobsen.

Krisen betød blandt andet, at Jubii-ledelsen besluttede at ændre strategi og øge fokus på automatiseringer og effektiviseringer i selskabet.

Sammenlagt kom selskabet ud af 2012 med et underskud på cirka 600.000 kroner.

"Nu synes vi, at selskabet er klart til, at der kommer en ny spiller og en ny ejer på banen, som kan noget med indhold og sådan nogle ting," siger Jens Jakobsen.

Derfor er sælgere godt tilfredse med prisen

Jens Jakobsen vil ikke sige, hvor meget Nordjyske Medier betaler for Jubii.

Men er det korrekt, at det drejer sig om et lille to-cifret millionbeløb?

"Arh, så lille ved jeg nu ikke, om det er," siger Jens Jakobsen.

Han og de øvrige Jubii-ejere tjener sammenlagt penge på salget, hvilket altså betyder, at de alt andet lige er tilfredse med handlen.

Godt tilfredse

"Vi har aftalt, at vi ikke udtaler os om prisen, men jeg kan sige, at vi som sælgere er godt tilfredse - ikke mindst når man tager de udfordringer, som vi har haft undervejs, med i betragtningerne. Jeg har også indtryk af, at køberen er tilfreds," siger Jens Jakobsen.

Salget af Jubii til Nordjyske Medier med Per Lyngby i spidsen er kommet i stand gennem tiden.

"Vi er kommet lidt tilfældigt i kontakt med hinanden, da vi jo færdes i de samme mediekredse. Og så har det udviklet sig derfra," siger Jens Jakobsen.

Ifølge ham var alle seks Jubii-ejere straks med på at sælge selskabet, da først snakken med Nordjyske Medier begyndte at udvikle sig.

"De er jo relativt driftige forretningsfolk alle sammen, og det passede fint med, at vi nu har bragt virksomheden frem til vækst, så den nu skal videre til næste step," siger Jens Jakobsen.

Læs også:

Frembrusende jysk koncern køber Jubii.

Jubii tjener penge igen efter ni års underskud.

Millionerne vælter ud af Jubii for niende år i træk.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job