Jubii-ejere: Derfor sælger vi Jubii

Efter fem år som ejere var Jubii's otte mand store ejerkreds ikke i tvivl om, at de ville sælge selskabet, da tilbuddet kom. Se storaktionær Jens Jakobsens forklaring her.

Artikel top billede

Efter fem år som ejere er det tid til at sende virksomheden videre til næste fase.

Sådan lyder det fra Jubiis bestyrelsesformand, Jens Jakobsen efter at den nordjyske mediekoncern Nordjyske Medier nu overtager Jubii som led i en digital offensiv.

Det kan du læse mere om her: Frembrusende jysk koncern køber Jubii.

"Vi købte Jubii for fem år siden, og vi har i ejerkredsen hele tiden været enige om, at vi ikke skulle eje Jubii til evig tid," siger Jens Jakobsen til Computerworld.

Han ejer i dag 20 procent af Jubii. Det samme gør Skype-milliardæren Janus Friis.

De øvrige 60 procent er fordelt ligeligt på de øvrige seks ejere, der blandt andre tæller de to tidligere Jubii-direktører Henrik Busch og Peter Lundsgaard samt Creuna-stifterne Henrik Elk og Jakob Elk.

Er omsider begyndt at tjene penge

Efter ni år med dundrende underskud begyndte Jubii for et par år siden omsider at tjene penge igen, hvilket du kan læse mere om her: Jubii tjener penge igen efter ni års underskud.

På dette tidspunkt havde selskabet i alt tabt mere end 210 millioner kroner.

Det kan du læse mere om her: Millionerne vælter ud af Jubii for niende år i træk.

"Da vi købte Jubii, mente vi, at vi kunne genskabe selskabet og gennemføre en ordentlig turn around. Det kunne vi, men det tog lidt længere tid end forventet, da finanskrisen og annonce-krisen ramte os i 2012," siger Jens Jakobsen.

Krisen betød blandt andet, at Jubii-ledelsen besluttede at ændre strategi og øge fokus på automatiseringer og effektiviseringer i selskabet.

Sammenlagt kom selskabet ud af 2012 med et underskud på cirka 600.000 kroner.

"Nu synes vi, at selskabet er klart til, at der kommer en ny spiller og en ny ejer på banen, som kan noget med indhold og sådan nogle ting," siger Jens Jakobsen.

Derfor er sælgere godt tilfredse med prisen

Jens Jakobsen vil ikke sige, hvor meget Nordjyske Medier betaler for Jubii.

Men er det korrekt, at det drejer sig om et lille to-cifret millionbeløb?

"Arh, så lille ved jeg nu ikke, om det er," siger Jens Jakobsen.

Han og de øvrige Jubii-ejere tjener sammenlagt penge på salget, hvilket altså betyder, at de alt andet lige er tilfredse med handlen.

Godt tilfredse

"Vi har aftalt, at vi ikke udtaler os om prisen, men jeg kan sige, at vi som sælgere er godt tilfredse - ikke mindst når man tager de udfordringer, som vi har haft undervejs, med i betragtningerne. Jeg har også indtryk af, at køberen er tilfreds," siger Jens Jakobsen.

Salget af Jubii til Nordjyske Medier med Per Lyngby i spidsen er kommet i stand gennem tiden.

"Vi er kommet lidt tilfældigt i kontakt med hinanden, da vi jo færdes i de samme mediekredse. Og så har det udviklet sig derfra," siger Jens Jakobsen.

Ifølge ham var alle seks Jubii-ejere straks med på at sælge selskabet, da først snakken med Nordjyske Medier begyndte at udvikle sig.

"De er jo relativt driftige forretningsfolk alle sammen, og det passede fint med, at vi nu har bragt virksomheden frem til vækst, så den nu skal videre til næste step," siger Jens Jakobsen.

Læs også:

Frembrusende jysk koncern køber Jubii.

Jubii tjener penge igen efter ni års underskud.

Millionerne vælter ud af Jubii for niende år i træk.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Chef til stor applikationstransformation i Forsvaret

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car