Artikel top billede

Sådan køber jobsøgere sig til et bedre image på nettet

Bedre søgeresultater kan gavne din karriere.

Det er ikke kun store virksomheder, der bruger søgemaskineoptimering for at fremstå attraktive på Google. 

Det bliver også brugt af almindelige jobsøgende, der ønsker at fremstå bedre, når potentielle arbejdsgivere "googler" deres navne, fortæller to eksperter i søgemaskineoptimering og såkaldt reputation management, som Computerworld har talt med.

Henrik Bondtofte, den ene af de to eksperter og forfatter til en e-bog om søgemaskineoptimering, mener, at det har enorm betydning at have "en god første side" på Google, når du søger job.

"Det har rigtig, rigtig stor betydning. Jeg er selv arbejdsgiver, og når jeg skal ansætte folk, laver jeg en googlesøgning på dem som det første. Og jeg erkender, at jeg måske er lidt miljøskadet, men jeg ved, at der er mange andre arbejdsgivere, der også gør det," siger han til Computerworld.

En påstand der bakkes op af flere forskellige amerikanske undersøgelser.

Eksempelvis viser en nyere undersøgelse fra det amerikanske universitet Carnegie Mellon University, at mellem 10 procent og en tredjedel af alle arbejdsgivere allerede tidligt i ansættelsesprocessen tjekker ansøgere på Facebook.

Den amerikanske jobportal CareerBuilder lavede tidligere på året en undersøgelse blandt 2775 rekrutteringansvarlige, der viste, at 48 procent af dem brugte søgemaskiner til at researche på ansøgere, mens 44 og 27 procent brugte henholdsvis Facebook og Twitter.

Skubber til søgeresultater

Derfor giver det mening for jobsøgende at søgeoptimere deres navn. Det man også kalder for "reputation management."

Det foregår typisk på den måde, at eksperterne ved hjælp af en række forskellige metoder skubber negative søgeresultater tilbage, mens positiv omtale bliver skubbet frem.

Ifølge Henrik Bondtofte er det i dag primært virksomheder, der betaler for at få udført søgemaskineoptimering. Men han får med jævne mellemrum henvendelser fra privatpersoner, der søger råd og vejledning til, hvordan de selv kan søgemaskineoptimere på deres eget navn, ligesom han også har haft enkelte betalende privatkunder, som han har udført søgemaskineoptimering for.

"Det bliver dog hurtigt en bekostelig affære, der let kan løbe op i et par hundredetusinde kroner. Derfor sker det sjældent, at privatpersoner vælger at få foretaget en søgemaskineoptimering, og når det sker, er det som regel folk i direktør-stillinger, som har været involveret i en konkurs," fortæller Henrik Bondtoft.

Sammen oplevelse har en anden søgemaskineekspert, Nicolas Zangenberg. Han er indehaver af virksomheden Conscribo, som beskæftiger sig med reputation management og employer branding, og han oplever ligeledes, at det typisk er "karrieremennesker", der går efter lederstillinger, som vælger at få foretaget en søgemaskineoptimering af deres navn.

Ser det som en investering

De henvender sig til ham, hvis der pludselig dukker negative historier om blandt de første søgeresultater, når folk "googler" deres navn.

"De ser det som en investering i deres karriere. Ofte vælger de at få lavet en søgemaskineoptimering, hvis de har fået negativ omtale, fordi de har leveret dårlige resultater tidligere i deres karriere. Det kan eksempelvis også være en bankmand, der bliver svinet til med navns nævnelse på nettet, fordi vedkommende har rådgivet en person til at foretage en dårlig investering," fortæller Nicolas Zangenberg.

Et af de mest kendte eksempler på privatpersoner, der har gjort brug af søgemaskineoptimering, er den danske it-svindler Stein Bagger, der før afsløringen af svindlen i IT Factory forsøgte at skjule en række søgeresultater, hvor han blev beskyldt for at være involveret i en sag om momsbedrageri.

I dette tilfælde gik firmaet, der stod for søgemaskineoptimeringen, kun med til at udføre opgaven, fordi Stein Bagger angiveligt aldrig blev sigtet i sagen. Og både Nicolas Zangenberg og Henrik Bondtoft understreger også, at de afviser kunder, der ønsker at dække over kriminalitet.

Læs også:Tre gode tip: Sådan sletter du digitale fodspor på sociale medier 

Fire luskede trick: Fjern din beskidte fortid fra nettet

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Drukner din sikkerhed i et hav af falske advarsler?

Der er et konstant våbenkapløb i gang mellem de værktøjer, din IT-sikkerhedsafdeling har til rådighed og et stigende antal komplekse og mangeartede cybertrusler. Men når sikkerhedsinfrastrukturen udbygges, stiger kompleksiteten og mængden af advarsler også. Hermed får du svært ved at skelne mellem et stort antal falsk positive og de få – men reelle og kritiske! – advarsler, du skal prioritere at håndtere. Bliv klogere på hvordan du håndtere det.

15. juni 2021 | Læs mere


Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere






Premium
Margrethe Vestager langer ud efter Apples monopol i App Store: “Hvorfor accepterer vi, at der kun er én app-store på vores telefon?"
Interview: Apple kan ikke blive ved med at sidde på eneretten til at hente apps til iPhones. Det mener den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager, der har indledt en sag mod selskabet. “Hvis først du har købt en iPhone, så har Apple monopol gennem sin App Store,” siger Vestager til Computerworld.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Derfor virker mailbårne angreb – og sådan beskytter du dig
Cyberangreb via email er blandt de mest udbredte cybertrusler, og i dette whitepaper får du viden om hvordan de mest udbredte typer fungerer, detekteres og afvises.