Apple tvunget til tilbagebetaling for børns app-køb

Apple er blevet tvunget til at tilbagebetale et større millionbeløb til forældre, hvis børn har været lidt for ivrige efter at handle i Apple-butikken med forældrenes kreditkort. Læs her, hvad Apple ellers er blevet tvunget til.

Artikel top billede

Foto: Frederik Danvig. (Foto: Frederik Danvig)

Børn har i flere tilfælde brugt tusindvis af kroner på ydelser i apps, der sælges hos Apple, uden at forældrene har godkendt købene.

En pige har eksempelvis brugt godt 14.000 kroner på services i app'en Tap Pet Hotel, mens andre børn har smidt små 3.000 kroner efter ydelser i henholdsvis 'Dragon Story' og 'Tiny Zoo Friends'.

It-giganten Apple er nu blevet enig med den amerikanske handelskommission om at tilbagebetale mindst 180 millioner kroner til forældre, hvis børn har været lidt for flittige til at købe tillægsydelser i apps, der sælges via Apples App Store uden forældrenes tilladelse.

Samtidig har kommissionen bestemt, at Apple skal stramme op på købsforholdene i sin App Store, så børn fremover ikke så nemt vil kunne svinge mor og fars kreditkort i jagten på ydelser i spil og andre applikationer til iPhones og iPads.

Anklagen mod Apple gik på, at selskabet ikke havde oplyst forældre ordentligt om, at når de først havde indtastet deres password, efterlod det samtidig en dør åben i 15 minutter, hvor børnene kunne købe alle de tillægsydelser, de havde lyst til.

Det skriver handelskommissionen på sin hjemmeside.

En sejr for forbrugerne

"Aftalen er en sejr for forbrugere, der har lidt skade på grund af Apples unfair betalingspolitik og et signal til forretningsverdenen om, at lige meget om du beskæftiger dig med det mobile område eller handler i en indkøbscenter, er der altså fundamentale forbrugerbeskyttelsesrettigheder," lyder det på kommissionens hjemmeside.

"Du kan ikke opkræve betaling for indkøb, som kunderne ikke har autoriseret," forklarer handelskommissionens bestyrelsesformand Edith Ramirez på sitet.

Sidste år blev Apple masse-sagsøgt for de uautoriserede opkøb i app-butikken, hvor æbleselskabet betalte forbrugere, der var blevet ramt af Apples åbne indkøbspolitik og deres egne børns ivrighed efter at købe ydelser i apps - såkaldte in-app-køb.

Omkring 37.000 klager har Apple modtaget i den henseende, skriver The New York Times.

Fiks det inden tre måneder

På trods af afklaringen i sidste års massesøgsmål har den amerikanske handelskommission ikke været tilfreds med, at der stadig stod muligheder åbne for børnene til at handle apps uden forældrenes samtykke.

Aftalen mellem handelskommissionen går nu ud på, at ud over at betale minimum 180 millioner kroner til forældrene er Apple forpligtet til at skaffe kundernes samtykke til fremtidige handler, mens kunderne samtidig har mulighed for at trække deres samtykke tilbage når som helst.

Apple har fået en deadline til den 31. marts at få styr på sagerne, og der skulle være rigeligt med penge til at få bygget ordentlige adgangskontroller. 

For Apple skovlede ifølge Computerworlds amerikanske søstermagasin omkring 55 milliarder kroner hjem på apps-salget i 2013.  

Den danske forbrugerombudsmand er bekendt med problemstillingen omkring børnekøb af app-tjenester, hvilket du kan læse mere om her

Læs også: 
Syv-årige Karla købte for 10.384 kroner på iPad'en

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Politiets Efterretningstjeneste

Er du vores næste IT-Specialist til Center for CNE-Operationer?

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S