Apple tvunget til tilbagebetaling for børns app-køb

Apple er blevet tvunget til at tilbagebetale et større millionbeløb til forældre, hvis børn har været lidt for ivrige efter at handle i Apple-butikken med forældrenes kreditkort. Læs her, hvad Apple ellers er blevet tvunget til.

Artikel top billede

Foto: Frederik Danvig. (Foto: Frederik Danvig)

Børn har i flere tilfælde brugt tusindvis af kroner på ydelser i apps, der sælges hos Apple, uden at forældrene har godkendt købene.

En pige har eksempelvis brugt godt 14.000 kroner på services i app'en Tap Pet Hotel, mens andre børn har smidt små 3.000 kroner efter ydelser i henholdsvis 'Dragon Story' og 'Tiny Zoo Friends'.

It-giganten Apple er nu blevet enig med den amerikanske handelskommission om at tilbagebetale mindst 180 millioner kroner til forældre, hvis børn har været lidt for flittige til at købe tillægsydelser i apps, der sælges via Apples App Store uden forældrenes tilladelse.

Samtidig har kommissionen bestemt, at Apple skal stramme op på købsforholdene i sin App Store, så børn fremover ikke så nemt vil kunne svinge mor og fars kreditkort i jagten på ydelser i spil og andre applikationer til iPhones og iPads.

Anklagen mod Apple gik på, at selskabet ikke havde oplyst forældre ordentligt om, at når de først havde indtastet deres password, efterlod det samtidig en dør åben i 15 minutter, hvor børnene kunne købe alle de tillægsydelser, de havde lyst til.

Det skriver handelskommissionen på sin hjemmeside.

En sejr for forbrugerne

"Aftalen er en sejr for forbrugere, der har lidt skade på grund af Apples unfair betalingspolitik og et signal til forretningsverdenen om, at lige meget om du beskæftiger dig med det mobile område eller handler i en indkøbscenter, er der altså fundamentale forbrugerbeskyttelsesrettigheder," lyder det på kommissionens hjemmeside.

"Du kan ikke opkræve betaling for indkøb, som kunderne ikke har autoriseret," forklarer handelskommissionens bestyrelsesformand Edith Ramirez på sitet.

Sidste år blev Apple masse-sagsøgt for de uautoriserede opkøb i app-butikken, hvor æbleselskabet betalte forbrugere, der var blevet ramt af Apples åbne indkøbspolitik og deres egne børns ivrighed efter at købe ydelser i apps - såkaldte in-app-køb.

Omkring 37.000 klager har Apple modtaget i den henseende, skriver The New York Times.

Fiks det inden tre måneder

På trods af afklaringen i sidste års massesøgsmål har den amerikanske handelskommission ikke været tilfreds med, at der stadig stod muligheder åbne for børnene til at handle apps uden forældrenes samtykke.

Aftalen mellem handelskommissionen går nu ud på, at ud over at betale minimum 180 millioner kroner til forældrene er Apple forpligtet til at skaffe kundernes samtykke til fremtidige handler, mens kunderne samtidig har mulighed for at trække deres samtykke tilbage når som helst.

Apple har fået en deadline til den 31. marts at få styr på sagerne, og der skulle være rigeligt med penge til at få bygget ordentlige adgangskontroller. 

For Apple skovlede ifølge Computerworlds amerikanske søstermagasin omkring 55 milliarder kroner hjem på apps-salget i 2013.  

Den danske forbrugerombudsmand er bekendt med problemstillingen omkring børnekøb af app-tjenester, hvilket du kan læse mere om her

Læs også: 
Syv-årige Karla købte for 10.384 kroner på iPad'en

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job