Syv-årige Karla købte for 10.384 kroner på iPad'en

Apples in-app-køb overtræder dansk lovgivning, fastslår Forbrugerombudsmanden.

De fleste af de mest populære spil i Apples app-store er som udgangspunkt gratis. Men spillene er skruet sådan sammen, at de kun er sjove - eller at man sparer tid - hvis man bruger rigtige penge i spillene.

Det kaldes for in-app-køb. En lang række forældre har fået regninger på mange tusinde kroner, efter at deres børn har spillet på familiens iPad eller iPhone. Se her, hvordan du børnesikrer din iPad.

En af dem er Ulf Groth Berntsen. Hans 7-årige datter, Karla, spillede to gratis spil - det ene var Subway Surfers, som er udviklet af det danske firma Kiloo.

Hun spurgte, om hun måtte købe noget i spillet for 18 kroner, og det sagde hendes far ja til. Han indtastede sit kodeord til sin konto på iTunes, og dermed kunne Apple automatisk trække de 18 kroner på hans Visakort, som er knyttet til kontoen.

"Om mandagen får jeg besked fra min bank om, at de har spærret min konto på grund af mistænkelige transaktioner," siger Ulf Groth Berntsen til DR's forbrugermagasin Kontant.

Det viser sig, at selv om han kun har tastet sit kodeord én gang, har Karla uden at vide det kunne spille for 10.384 kroner på bare lidt over en time.

"Jeg tænker, at det er fuldstændigt vanvittigt. Karla kan jo slet ikke forstå det. Hun er helt ulykkelig og siger: Far, jeg troede, det var inde i spillet," fortæller han.

Apple har på forhånd indstillet iPads og iPhones, så man kun skal indtaste kodeord, første gang man køber noget.

Derefter har Apple fri adgang til ens kreditkort de næste 15 minutter. Foretager man endnu et køb inden for et kvarter, begynder en ny 15 minutters periode. Og på den måde kan børnene købe løs - vel at mærke uden at forældrene ved det.

Forbrugerombudsmanden: Det er ikke acceptabelt
Ifølge forbrugerombudsmand Henrik Øe overtræder Apple dermed flere lovgivninger, herunder markedsføringsloven:

"Et af de helt store problemer er, at forældrene ikke har været oplyst om, at der er femten minutter, hvor man bare kan klikke løs og købe forskellige virtuelle ting. Det fremgår ikke tydeligt nok. Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, at spillene indrettes på en sådan måde, så børnene fristes til at købe den slags ting, og at forældrene får regninger af den her størrelse. Det skal vi have styr på," siger Henrik Øe til Kontant.

Da Ulf Groth Berntsen klagede til Apple, fik han ekstraordinært sine penge igen.

"Så længe Apple vælger at betale pengene tilbage til dem, der klager, og alligevel bliver ved med at holde fast i den politik, de har på området, så tænker jeg, at der må være penge i lortet for at sige det rent ud," siger Ulf Groth Berntsen.

Kontant har været i kontakt med forældre, der har tabt flere tusinde kroner, men som ikke kunne overskue at klage på engelsk til Apple. Fremover bør det heller ikke være nødvendigt, hvis det står til Forbrugerombudsmanden:

"Jeg vil sørge for at bede Apple om, at der er et tydeligt sted, hvor man kan klage på dansk. Det er selvfølgelig ikke i orden, at man skal lede efter en e-mail-adresse til firmaet, og at det skal foregå på engelsk," siger Henrik Øe.

Selv om han har været i dialog med Apple gennem to et halvt år, har Apple kun foretaget få ændringer i sin app-store. For eksempel at man overhovedet skal indtaste sit kodeord for at foretage det første in-app-køb. Det blev først indført i 2011. Men det er slet ikke godt nok, mener Henrik Øe, der nu vil tage kontakt til sine kolleger i EU for at lægge yderligere pres på Apple.

Læs her i vores guide, hvordan du sikrer dig imod, at børnene ribber dit kreditkort.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere


Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

07. juni 2017 | Læs mere





CIO
Bliv klar til EU-persondataforordningen: Ministerium klar med længe ventet dansk vejledning til den nye EU-lov
Justitsministeriet er efter en måneds forsinkelse klar med den store vejledning til EU's kommende persondataforordning, der kommer til at få konsekvenser for alle danske virksomheder. Se vejledningen her.
Comon
Microsofts vilde - og hammerdyre - Surface Studio kommer til Danmark
Microsofts all-in-one-computer, Surface studio, kommer til Danmark midt i juni til en vild pris
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Undgå de syv dødssynder i valget af ERP-partner
I dette whitepaper kan du læse mere om de syv hyppigste 'dødssynder' og om, hvordan du imødegår dem. Dette er nyttig viden at have med sig, uanset hvilken platform og partner din virksomhed i sidste ende vælger at satse på.