Syv-årige Karla købte for 10.384 kroner på iPad'en

Apples in-app-køb overtræder dansk lovgivning, fastslår Forbrugerombudsmanden.

Artikel top billede

De fleste af de mest populære spil i Apples app-store er som udgangspunkt gratis. Men spillene er skruet sådan sammen, at de kun er sjove - eller at man sparer tid - hvis man bruger rigtige penge i spillene.

Det kaldes for in-app-køb. En lang række forældre har fået regninger på mange tusinde kroner, efter at deres børn har spillet på familiens iPad eller iPhone. Se her, hvordan du børnesikrer din iPad.

En af dem er Ulf Groth Berntsen. Hans 7-årige datter, Karla, spillede to gratis spil - det ene var Subway Surfers, som er udviklet af det danske firma Kiloo.

Hun spurgte, om hun måtte købe noget i spillet for 18 kroner, og det sagde hendes far ja til. Han indtastede sit kodeord til sin konto på iTunes, og dermed kunne Apple automatisk trække de 18 kroner på hans Visakort, som er knyttet til kontoen.

"Om mandagen får jeg besked fra min bank om, at de har spærret min konto på grund af mistænkelige transaktioner," siger Ulf Groth Berntsen til DR's forbrugermagasin Kontant.

Det viser sig, at selv om han kun har tastet sit kodeord én gang, har Karla uden at vide det kunne spille for 10.384 kroner på bare lidt over en time.

"Jeg tænker, at det er fuldstændigt vanvittigt. Karla kan jo slet ikke forstå det. Hun er helt ulykkelig og siger: Far, jeg troede, det var inde i spillet," fortæller han.

Apple har på forhånd indstillet iPads og iPhones, så man kun skal indtaste kodeord, første gang man køber noget.

Derefter har Apple fri adgang til ens kreditkort de næste 15 minutter. Foretager man endnu et køb inden for et kvarter, begynder en ny 15 minutters periode. Og på den måde kan børnene købe løs - vel at mærke uden at forældrene ved det.

Forbrugerombudsmanden: Det er ikke acceptabelt
Ifølge forbrugerombudsmand Henrik Øe overtræder Apple dermed flere lovgivninger, herunder markedsføringsloven:

"Et af de helt store problemer er, at forældrene ikke har været oplyst om, at der er femten minutter, hvor man bare kan klikke løs og købe forskellige virtuelle ting. Det fremgår ikke tydeligt nok. Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, at spillene indrettes på en sådan måde, så børnene fristes til at købe den slags ting, og at forældrene får regninger af den her størrelse. Det skal vi have styr på," siger Henrik Øe til Kontant.

Da Ulf Groth Berntsen klagede til Apple, fik han ekstraordinært sine penge igen.

"Så længe Apple vælger at betale pengene tilbage til dem, der klager, og alligevel bliver ved med at holde fast i den politik, de har på området, så tænker jeg, at der må være penge i lortet for at sige det rent ud," siger Ulf Groth Berntsen.

Kontant har været i kontakt med forældre, der har tabt flere tusinde kroner, men som ikke kunne overskue at klage på engelsk til Apple. Fremover bør det heller ikke være nødvendigt, hvis det står til Forbrugerombudsmanden:

"Jeg vil sørge for at bede Apple om, at der er et tydeligt sted, hvor man kan klage på dansk. Det er selvfølgelig ikke i orden, at man skal lede efter en e-mail-adresse til firmaet, og at det skal foregå på engelsk," siger Henrik Øe.

Selv om han har været i dialog med Apple gennem to et halvt år, har Apple kun foretaget få ændringer i sin app-store. For eksempel at man overhovedet skal indtaste sit kodeord for at foretage det første in-app-køb. Det blev først indført i 2011. Men det er slet ikke godt nok, mener Henrik Øe, der nu vil tage kontakt til sine kolleger i EU for at lægge yderligere pres på Apple.

Læs her i vores guide, hvordan du sikrer dig imod, at børnene ribber dit kreditkort.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse