Apple skal betale millioner til sure forældre

Nu slutter en stor retssag om in-app salg til børn i USA med et forlig, hvor Apple lover erstatning til kunderne.

Artikel top billede

(Foto: Frederik Danvig)

En gruppe af forældre i USA sagsøgte Apple tilbage i 2011, fordi deres børn havde brugt store beløb på at købe bonusting og andet indhold i apps til iOS. Det såkaldte in-app-salg var i begyndelsen ikke beskyttet med et ekstra kodeord. Når applikationen først var installeret, kunne børnene frit købe løs uden at skulle indtaste kodeordet igen. I nogle tilfælde har børn købt for tusindvis af kroner, uden at deres forældre har været klar over det.

Nu har Apple afsluttet retssagen, som er en såkaldt "class action", hvor en større gruppe af sagsøgere går sammen. Apple har indgået et forlig, som stadig mangler at blive endeligt bekræftet af domstolen.

Aftalen betyder, at de skadede personer modtager et gavekort til iTunes på fem dollar eller en kontant udbetaling på samme beløb, hvis deres børn har købt for mere end 30 dollar.

Apple har allerede ændret betalingsløsningen med en softwareopdatering i marts 2011, som betyder, at kodeordet nu skal indtastes hver gang. Dermed kan forældre altså installere applikationen og lade deres børn spille, men så længe børnene ikke kender kodeordet, kan de ikke bruge penge i spillet.

Hele forligsaftalen kan læses hos GigaOm. Apple har ikke selv fortalt, hvor mange brugere der kan modtage pengene, eller hvor stort det samlede beløb er, men det fremgår i aftalen, at Apple vil kontakte 23 millioner iTunes-brugere, som har gennemført et køb i en af de pågældende apps.

Hvis alle 23 millioner skal modtage fem dollar, bliver det samlede beløb på 115 mio. dollar eller mere end 600 mio. kr. Men det kræver sandsynligvis, at brugerne selv udfylder en online-formular og gør krav til pengene.

Her skal de erklære, at købet er foretaget af en mindreårig, og at forældrene ikke har udleveret kodeordet eller godkendt købet.

Det ventes, at udbetalingerne kan starte i slutningen af året eller begyndelsen af 2014.

Læses lige nu

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Folkekirkens Nødhjælp

    ERP IT System Owner

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly