Se hvor meget it-giganterne betaler for at fedte sig ind på politikerne

Million- og milliardbeløbene fyger gennem luften, når amerikanske it-giganter skal smøre politikerne i en bestemt retning. Læs her, hvad it-giganterne betaler for at påvirke lovgivningen i deres favør.

Artikel top billede

Det er dyrt at være rig.

I hvert fald hvis man gerne vil fastholde rigdommene igennem politisk indflydelse, så man kan opbevare sine brugeres data lidt længere, sælge software på en smart måde og beskytte sin ophavsret ved at gå på uhæmmet patentjagt.

Lobbyisme har amerikanske it-giganter forlængst taget til sig, og de 10 største it-lobby-virksomheder spenderer i år langt over en halv milliard kroner på at påvirke politikerne i en bestemt retning.

I alt brugte elektronik- og kommunikationsbranchen officielt over to milliarder kroner på lobbyisme, hvilket er mere end våbenindustriens tre kvarte milliard kroner, men en del mindre end finanssektorens 2,6 milliarder kroner.

Det viser en oversigt fra websitet Opensecrets.org.

Her er de største lobbyister

Af det interaktive site fremgår det også, at telegiganten AT&T og Google har kløerne dybest nede i lommerne, når politikerne skal smøres.

AT&T og Google giver hver især henholdsvis 87 millioner og 86 millioner kroner til officielle lobby-formål, hvor Opensecrets.org ikke tøver med at sætte formål og navne på beløbene.

Her kan du eksempelvis se, at AT&T blandt bruger sine penge på lovgivning om cyberforsvar, mens Google spenderer en del på patentlovgivning og telekommunikationslobbyisme. 

Microsoft betaler til begge sider

Et selskab som Microsoft har over 100 lobbyister tilknyttet.

De bruger officielt omkring 60 millioner kroner på lobbyisme, mens omkring fem millioner kroner bliver brugt på donationer til politiske formål.

Af hjemmesiden Opensecrets.org fremgår det, at Microsoft officielt betaler lige så meget til Demokraterne som til Republikanerne (82.000 kroner til hver).

Selskabet bidrager med mest til det demokratiske medlem af Repræsentanternes Hus Steny Hoyer, som får omkring 118.000 kroner fra Microsoft.

Så mange lobbyister har Microsoft i Europa

Også i Europa er Microsoft stærkt repræsenteret med lobbyister.

Software-giganten er blandt andet kendt for officielt at have 17 lobbyister gående alene i Bruxelles med et budget på 30 millioner kroner, selv om det beløb ifølge websitet gigaom.com kan være en del højere

Apple støtter sheriffen 

Mens Microsoft betaler til både demokraternes og republikanernes kampagner, kan det også ses af materialet på opensecrets.org, at verdens mest værdifulde it-selskab, Apple, tilsyneladende har valgt politisk side.

For æbleselskabet har valgt at donere klart mest til demokratiske politikere.

Her er sheriffen i Middlesex County i Massachusetts, Peter Koutoujian, den, der med 57.000 kroner modtager mest fra Apple.

Det fremgår desuden, at Apple siden 1998 har brugt over 100 millioner kroner på lobbyisme, mens et selskab som Microsoft til sammenligning har lagt minimum 600 millioner lobbykroner alene i USA set over de seneste 15 år.

Har lagt langt over halvanden milliard

Ingen af de to selskaber når dog AT&T til sokkeholderne.

Telegiganten har officielt brugt langt over halvanden milliard lobby-kroner siden 1998, hvor de største beløb er fyret af i starten af dette århundrede, hvor vigtige dele af den amerikanske it-infrastruktur blev opbygget.

Du kan selv få et overblik over de amerikanske virksomheder, der bruger flest af de 17,5 milliarder kroner, som selskaber og privatpersoner årligt bruger på lobbyisme i USA. 

Du kan også læse, hvor meget it-giganterne brugte på lobbyisme sidste år

Læs også:
Søges: Lobbyister der vil forsvare mit privatliv

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S