Artikel top billede

Så mange penge bruger it-giganterne på lobbyisme

Googles og Facebooks udgifter til lobbyisme steg voldsomt i 2012, og det er langt fra de eneste it-virksomheder, der har gang i lobby-arbejdet. Se tallene her.

Læs også:

Flænser konkurrenterne: Derfor er Google umulig at slå

Computerworld News Service: Google, AT&T og Verizon Communications er blandt de selskaber i USA, der brugte flest ressourcer på lobbyisme i fjerde kvartal 2012, viser oplysninger offentliggjort i denne uge af Repræsentanternes Hus.

I andre kvartaler har it- og teleselskaber stået øverst på listen, men i fjerde kvartal var der en håndfuld selskaber, der brugte flere ressourcer end AT&T, Google og Verizon på at forsøge at øve politisk indflydelse.

Verizon brugte 19,5 millioner kroner i fjerde kvartal på lobbyarbejde, AT&T brugte 19,1 millioner kroner, mens Google brugte 18,8 millioner kroner.

Dermed befinder de sig alle tre blandt de 10 selskaber, der bruger flest penge på at lægge pres på politikerne. Microsoft brugte 13,6 millioner kroner på lobbyisme i fjerde kvartal 2012.

Et problem?

Det er bekymrende, at it-selskaberne bruger så mange penge på at købe indflydelse i Washington, D.C, mener forbrugerorganisationen Consumer Watchdog.

Google brugte 70 procent flere penge på lobbyisme i 2012 end i 2011, mens Facebooks udgifter til lobbyisme steg med hele 318 procent i fjerde kvartal 2012 i forhold til samme periode året før, bemærker Consumer Watchdog.

"Google og Facebook vil have dig til at tro, at de er anderledes end andre store virksomheder," kommenterer John Simpson, der er privacy-projektchef for hos Consumer Watchdog, i en e-mail.

"Det er de ikke. De følger den korrupte erhvervstradition i Washington: At man køber sig til det, man vil have."

Forbrugerorganisationen sætter ifølge Simpson fokus på lobbyisme-statistikken for at gøre offentligheden opmærksom på hvor mange penge, der bruges på lobbyisme.

"Desværre er det sådan, spillet fungerer: Man køber, hvad man vil have. Det værste er, når selskaberne giver sig ud for at være anderledes og eksempelvis gemmer sig bag mottoet 'don't be evil'," fremhæver Simpson med en henvisning til Googles motto.

"Ingen kommentarer"

Google har ikke umiddelbart svaret på en henvendelse om at kommentere den offentliggjorte statistik om lobbyisme. Repræsentanter fra Verizon og Microsoft har afvist at kommentere.

Facebooks øgede tilstedeværelse i Washington afspejler selskabets dedikerede indsats for at:

"forklare, hvordan vores tjeneste fungerer; vores arbejde med at beskytte de over én milliard mennesker, der bruger vores tjeneste; hvor vigtigt det er at bevare det åbne internet; samt værdien ved innovation for vores økonomi," kommenterer en repræsentant fra Facebook via e-mail.

Google brugte i alt 92,3 millioner kroner på lobbyisme i 2012. I 2011 var det kun 54,2 millioner kroner. Forbruget i fjerde kvartal 2012 var dog 11 procent mindre end i samme periode året før.

Facebook brugte i fjerde kvartal 7,8 millioner kroner. Det er en stor stigning sammenlignet med de kun 2,5 millioner kroner i samme periode i 2011. For hele året steg Facebooks forbrug på lobbyisme fra 7,5 millioner kroner i 2011 til 22,3 millioner kroner i 2012.

Microsofts forbrug på lobbyisme i fjerde kvartal 2012 steg med mere end 29 procent i forhold til samme periode året før. For hele året brugte Microsoft 45,3 millioner kroner, hvilket er en stigning på 10 procent i forhold til 2011.

Verizon brugte næsten otte procent flere penge på lobbyisme i fjerde kvartal 2012 end i samme periode året før, selvom selskabets udgifter til lobbyisme for hele året på 82,1 millioner kroner er næsten syv procent mindre end i 2011.

AT&T brugte næsten 20 procent færre penge på lobbyisme i fjerde kvartal og næsten 14 procent mindre for hele året, hvilket alligevel løb op på 97,7 millioner kroner.

Amazon.coms udgifter til lobbyisme i USA faldt i fjerde kvartal med næsten 12 procent fra knap 3,9 til 3,4 millioner kroner. For hele året steg selskabets udgifter til lobbyisme dog med næsten 13 procent fra 12,4 til lige knap 14 millioner kroner.

Apple brugte tre millioner kroner i fjerde kvartal på lobbyisme, hvilket er en stigning på 20 procent fra 2,5 millioner kroner i samme periode året før. For hele året brugte Apple 11 millioner kroner på lobbyisme, hvilket er 13 procent mindre end de 12,6 millioner kroner, selskabet brugte i 2011.

Energiselskabet Southern topper listen ved at have brugt knap 28,4 millioner kroner på lobbyisme i fjerde kvartal. General Electric brugte 27,6 millioner kroner, mens United Technologies, der producerer højteknologi til luftfartsindustrien, brugte knap 21,8 millioner kroner.

Interesseorganisationernes lobby-arbejde

Nogle erhvervsorganisationer bruger dog væsentligt mere end individuelle selskaber på lobbyisme. Således brugte U.S. Chamber of Commerce 165,1 millioner kroner på lobbyisme alene i fjerde kvartal 2012, hvilket er næsten dobbelt så meget som den erhvervsorganisation, der brugte næst flest penge.

CTIA, der repræsenterer mobilselskaber, er med et forbrug på 19 millioner kroner i fjerde kvartal også blandt de organisationer, der bruger flest penge på lobbyisme, mens National Cable and Telecommunications Association brugte 32,9 millioner kroner.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læs også:

Flænser konkurrenterne: Derfor er Google umulig at slå




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Capgemini varsler kæmpe offensiv på det danske SAP-marked: Vil ansætte op til 40 nye konsulenter i år
Den danske del af Capgemini vil tage en langt større bid af det danske SAP-marked, som ifølge dansk landechef Claus Rydkjær står overfor en mulig eksplosion som følge af overgangen til S/4HANA. Op til 40 nye ansatte skal gøre Capgemini i stand til at tredoble SAP-forretningen på bare et år. "Vi mener, tidspunktet er nu," siger Claus Rydkjær til Computerworld.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Derfor virker mailbårne angreb – og sådan beskytter du dig
Cyberangreb via email er blandt de mest udbredte cybertrusler, og i dette whitepaper får du viden om hvordan de mest udbredte typer fungerer, detekteres og afvises.