Big data afmystificeret: Sådan kommer du i gang

Det behøver slet ikke at være så svært at komme i gang med big data, som du måske går og tror. Se her, hvordan du kan gribe det an.

Artikel top billede

(Foto: Google)

Big data har været et stort tema i de seneste år. Måske endda så stort, at mange it-chefer er blevet helt overrumplet og ikke kan overskue, hvordan man kommer i gang med big data.

Det gælder ikke mindst her i Danmark, hvor der indtil videre mange steder har været en tilbageholdenhed med big data i forhold til, hvad man ser i andre lande og regioner.

Analysehuset IDC vurderer dog, at fundamentet for big data nu for alvor begynder at ligne noget - eksempelvis er brugen af sensorer, mobile teknologier, bærbare teknologier og indlejrede teknologier nogle af de ting, der vil drive big data-markedet frem i det kommende år, mener IDC.

Vi begynder da også at se interessante big data-projekter i Danmark.

De danske eksempler

Karnovs brug af big data er et af de eksempler, man tidligere har kunnet læse om i Computerworld, og også store koncerner som Vestas, Grundfos, Chr. Hansen og Mærsk Drilling har taget hul på at anvende big data til at styrke forretningsmulighederne.

Og faktisk behøver det ikke at være så svært at komme i gang med big data, som du måske går og tror.

"Alle data kan potentielt rumme værdi for dig," fortæller big data-rådgiver Stig Torngaard fra konsulenthuset Platon.

Han peger på, at man grundlæggende skal stille sig selv spørgsmålet:

"Hvad betyder informationssamfundet og digitaliseringen for vores produkter og services? Det er der, man bør starte."

To indgange til big data

Der er typisk to indgange til big data, forklarer Stig Torngaard.

- Det kan starte som et projekt i it-afdelingen

- Det kan udspringe i forretningen

Mens Platon-rådgiveren mener, at det som udgangspunkt er mest optimalt, hvis big data fra starten kan være et forretningsdrevet projekt, forklarer han samtidig, hvordan it-chefen eller de data warehouse/BI-ansvarlige kan tage teten:

"Hvis man kommer derfra, tror jeg, at det første, man skal gøre, er at erkende, at det her bør være forretningsdrevet, og at man bør koble sig på den eller de rigtige i forretningen."

"Hvis man alligevel vælger at starte i det tekniske mode, kan det eksempelvis være oplagt at tage udgangspunkt i et dårligt fungerende data warehouse eller et dårligt fungerende BI-initiativ," siger Stig Torngaard.

Er dine brugere tilfredse?

Han forklarer, at mange data warehouse-projekter ikke er specielt agile, men tværtimod meget rigide og fokuserede omkring data-kvalitet.

"Så man kan starte med at træde et skridt tilbage og se på sit arbejde med data i virksomheden. Så kan man spørge de interne brugere, hvordan de synes, det går med det?"

"De fleste af dem vil nok sige, at det går ok, men at det går lidt langsomt, fra man beder om noget, til man får det. Det er ikke godt i et informationssamfund, hvor tingene går hurtigere og hurtigere. Det kan være et sted at starte," lyder det fra big data-rådgiveren.

Sådan skal du se på dine data

Man kan derfor med fordel se på, hvordan man får noget mere agilitet ind i de løsninger, man bruger, og om teknologierne er fulgt med tiden. Dernæst mener Stig Torngaard, at man er nødt til at se på data på en ny måde.

"Man skal sige: ‘Vi har brug for flere data.' Måske man endda skal sige: ‘Vi har brug for alle typer data.'"

I modsætning til klassisk BI og data warehousing indsamler man med big data informationer om mange forskellige ting uden nødvendigvis at vide, om eller til hvad man kan få gavn af informationerne.

"Hvis du spørger en klassisk data-mand, vil han begynde at skrige," lyder det fra Stig Torngaard.

"Jeg mener ikke, at man bare ukritisk skal trawle alt, for det tror jeg ikke, at mange af os har kapacitet til, men mange af os har mulighed for at opsamle meget mere viden om det, vi går og arbejder med."

"Det er en udfordring, man kan give sig selv, om man er agil nok over for at kunne adoptere nye datakilder?"

"Med en vis kvalificeret mavefornemmelse kan man godt sige, at her og her bør der være noget interessant."

"Start med at logge de her ting og samle oplysningerne ind - når vi så om tre, seks eller tolv måneder bliver bevidste om, hvad vi skal gøre ved det, starter vi jo med et forspring, for så har vi dataene med tilbagevirkende kraft."

Læs også:

Big data: her er forklaringen på tidens store it-trend

Her er fremtidens it-løsninger: Kan ændre dit firma

Her er Microsofts BI til Office 365: Sådan fungerer det

Sådan fungerer Hadoop - det mest hypede open source-værktøj lige nu

Dansk top-chef: Derfor er open source godt til big data

Her er de så: De 10 vigtigste it-trends for dig i 2014

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S