Facebook køber kæmpe-konkurrent for 100 milliarder kroner

Opdateret: Mark Zuckerberg og Facebook køber en af verdens mest populære apps for et kæmpe milliard-beløb. Få forklaringen her.

Artikel top billede

Facebook køber den populære app WhatsApp for et beløb, der svarer til lige omkring 100 milliarder kroner.

Det meddelte selskabet sent onsdag. I en besked på Facebook fra Mark Zuckerberg lyder forklaringen:

"Vores mission er at gøre verden mere åben og sammenkoblet. Det gør vi ved at bygge services, der hjælper mennesker med at dele en hvilken som helst slags indhold med en hvilken som helst gruppe mennesker, som de ønsker."

"WhatsApp vil hjælpe os med at gøre dette ved fortsat at udvikle en service, som mennesker rundt omkring på kloden elsker at bruge hver eneste dag," skriver Mark Zuckerberg. 

Læs også: Derfor betaler Facebook 100 milliarder kroner for firma med 50 ansatte - her er planen.

Så meget betaler Facebook

Beløbet på 19 milliarder dollar - eller omkring 100 milliarder kroner - er på alle måder gigantisk. 

Til sammenligning var prisen kun 9,8 milliarder kroner, da Google i 2006 opkøbte YouTube, og Nokia, som Microsoft er ved at købe, koster lige omkring 40 milliarder kroner. 

Det skal dog tilføjes, at omkring 12 milliarder af de dollar, Facebook betaler for WhatsApp, skal falde i form af Facebook-aktier. 

Derudover skal der omkring fire milliarder dollar på bordet i form af kontanter, og yderligere tre milliarder skal betales til stifteren af WhatsApp, Jan Koum, og de øvrige medarbejdere, også i form af aktier. 

WhatsApp har omkring fem år på bagen og har i dag 50 medarbejdere. 

Derfor køber Facebook WhatsApp

Det er ikke svært at forstå, at Facebook kan se muligheder i at eje WhatsApp, der lader brugerne sende gratis beskeder til hinanden fra deres smartphones.

Det er samme koncept, Facebook selv har i form af Facebook Messenger, men ved at nuppe WhatsApp kan Mark Zuckerberg og Facebook få en endnu mere dominerende position på området.

WhatsApp har omkring 450 millioner brugere, og der kommer omkring en million nye brugere til hver eneste dag.

"WhatsApp er en simpel, hurtig og stabil mobil besked-tjeneste, der bruges af over 450 millioner mennesker på alle større mobil-platforme," skriver Mark Zuckerberg.

"WhatsApp vil fortsætte med at fungere uafhængigt hos Facebook. Produkt-roadmap'en vil forblive uændret, og teamet vil blive i Mountain View."

"Over de næste par år vil vi arbejde hårdt på at hjælpe WhatsApp med at vokse og at koble hele verden sammen," lyder det videre fra Facebook-stifteren, der altså tilsyneladende ikke har tænkt sig bare at sluse WhatsApp-brugerne ind i Facebook Messenger.

Mark Zuckerberg skal i næste uge holde en keynote-tale på verdens største mobilkonference, Mobile World Congress i Barcelona, så mon ikke WhatsApp-købet bliver et stort tema der.

Læs mere om forventningerne til Zuckerberg og de andre talere på MWC 2014 her.

Læs også: Derfor betaler Facebook 100 milliarder kroner for firma med 50 ansatte - her er planen.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S