Artikel top billede

Derfor betaler Facebook 100 milliarder kroner for firma med 50 ansatte - her er planen

Facebook betaler 100 milliarder kroner for et lille firma med blot 50 ansatte? Hvordan hænger det lige sammen? Her er Facebooks plan med WhatsApp.

Nyheden om Facebooks køb af den fem år gamle it-virksomhed Whatsapp for gigantiske 100 milliarder kroner har givet genlyd.

Selskabet har 50 ansatte, og omsætning rager det en fjer.

Whatsapp har udviklet en app til real-tids-beskeder - lidt ligesom en sms bare uden at skulle betale sms-tarif - som åbenlyst har ramt et behov i markedet, idet 450 millioner mennesker i dag anvender app'en mindst en gang om måneden.

Men alligevel: Hvordan kan et selskab, der aldrig har gået op i omsætning, være 100 milliarder kroner - eller 222 kroner per bruger - værd?

Sandheden er: Det er det heller ikke.

I hvert fald ikke hvis man vurderer det efter de almindelige, klassiske økonomiske principper, hvor et selskab har som mål at give afkast og tjene penge og så videre.

Det gør Mark Zuckerberg og Facebook imidlertid ikke - altså vurderer selskabet ud fra de klassiske modeller.

I stedet kigger selskabet med de mange penge et helt andet sted hen, når stifter Mark Zuckerberg siger, at løsningen "vil tilføje en masse værdi til vores community."

Lad os tage et kig på de ting, som gør Whatsapp så værdifuld i Facebooks øjne:

Følg brugerne

Vi lever i en verden, der bliver mere og mere mobil, og det ligger i Facebooks dna, at Facebook-tjenesten skal være en integreret og nærmest intim bestanddel af brugernes hverdag - alle steder og hele tiden.

Facebook har allerede Facebook Messenger, som imidlertid alene har større markedsandel end WhatsApp på det amerikanske marked, mens WhatsApp er større i Europa, Sydamerika og i Asien (hvor Facebook Messenger slet ikke har fat).

Mange af WhatsApps 450 millioner brugere er sandsynligvis allerede Facebook-brugere, men Facebook har en vision om med tiden at kunne tilbyde en hel vifte af stand alone-apps, der alle skal anvendes til kommunikation og netværks-dannelse i en eller anden form.

Også Facebooks køb af Instagram for et par år siden har været del af denne vision.

Her er nøglen - den største værdi overhovedet

De mange brugere

For Facebook er volumen og mange brugere det samme som valuta.

Selskabet lægger hele 222 kroner per WhatsApp-bruger - stor som lille, aktiv som inaktiv, fattig som rig, verden over.

Det betyder, at der er endog rigtigt lange udsigter til, at Facebook får tjent beløbet ind i sig selv i rent afkast på løsningen, hvis man kigger på investeringen gennem klassiske opkøbsbriller.

Hvorfor er mange brugere så så mange penge værd, hvis de ikke bliver omdannet til kroner og øre og handel?

Fordi de gør dit selskab til det vigtigste i verden. Og fordi de (ikke mindst) er hos dig og ikke hos konkurrenterne, der også gerne vil have fat i dem.

Facebook er i sig selv beviset på, at dette passer: Her er pengene ikke mindst kommet via børsnoteringen. Og nu kan Facebook så betale en væsentlig del af Whatsapp-opkøbet med egne aktier - altså uden at få 'rigtige' penge op af lommen.

Vækstraterne i brugerne

Facebook kigger imidlertid mest på vækstraterne.

Mark Zuckerberg mener nemlig, at Whatsapp har sat kursen mod den runde milliard brugere - i takt med at folk opdager, at de via app'en slipper for at skulle betale sms-afgift til en teleudbyder.

"Og tjenester med en milliard brugere er vanvittigt værdifulde," mener Mark Zuckerberg.

Han kan dog ikke sige noget nærmere om selve forretningsmodellen, andet end at 'omsætnings-potentialet er rigeligt og tydeligt' for tjenesten, der koster knap en dollar om året efter det første år, hvor tjenesten er gratis.

Zuckerberg har dog tidligere antydet, at han ikke mener, at mobile annoncer er en sund vej til indtjening fra mobile tjenester, men siden selskabet kun har 50 ansatte og 450 millioner brugere, skal der ikke konverteres særligt mange gratister til betalende kunder, før pengene vælter ind - ikke engang med en fast pris på 99 cent om året.

Facebook sigter efter at kunne runde tre milliarder brugere i alt med Whatsapp i butikken. I dag har Facebook i sig selv 1,2 milliarder brugere.

Her skal Whatsapp især bruges

Kina

Kina rykker fremad med stormskridt, og alle it-virksomheder, der vil være noget ved musikken om 10 år, skal have fodfæste i Kina.

Men Kina blokerer for Facebook, fordi tjenesten har været platform for forskellige debatter, som de kinesiske myndigheder har fundet uhensigtsmæssige.

Men Whatsapp er tilladt i Kina, hvor tjenesten dog ligger langt efter den kinesiske rival, WeChat, der ligner ganske meget. Men det kan måske ændre sig, hvis Facebook en dag igen får mulighed for at rykke ind i landet.

USA

WhatsApp er et amerikansk selskab, men har især vækst i antallet i brugere i områder uden for USA - blandt andet Europa og Indien, hvor app'en også er tilgængelig på de simple telefoner som eksempelvis Nokia Asha.

USA er og bliver et vigtigt marked for Facebook.

Med købet kommer Facebook til at sidde på både Facebook Messenger og WhatsApp, der tilsammen har en meget stor andel af det amerikanske mobil-messengermarked - helt op til omkring 80 procent.

Verden som det store mål

Facebook har som overordnet mission at gøre verden mere gennemsigtig.

Selskabet er involveret i Internet.org-projektet, der har som mål at sikre to-tredjedele af verden internet-adgang - hvoraf mange vil få adgang via deres mobiltelefoner.

Meget af væksten på dette område, der altså ventes at eksplodere i de kommende år, vil i sagens natur finde sted i de spirende vækstmarkeder, hvor WhatsApp i dag er ganske udbredt.

Løsningen kan blive et centralt brohoved for Facebook i det boom, der kommer på de spirende markeder, når samtlige indbyggere i Sydamerika, Indien og Asien i de kommende år for alvor kommer med på mobil-bølgen.

Alle mobil-firmaer - hardware- og softwareproducenter, app-udviklere, tele-udbydere og så videre - er helt oppe på stikkerne for at få en bid af denne enorme kage.

Med købet af WhatsApp tyder meget på, at der på de fleste af disse telefoner vil ligge en app fra Facebook. Men det er ikke sikkert, at den kommer til at hedde Facebook.

Læs også: Facebook køber kæmpe-konkurrent for 100 milliarder kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere