Skandinavisk bredbåndstelefoni boomer i år

Flere hundredtusinder skandinaver vil allerede i år vende ryggen til de etablerede teleselskaber og i stedet satse på billig eller gratis telefoni over internettet. Det vurderer en norsk teleanalytiker, der også mener, at mindst 10 procent af al telefoni foregår over nettet i 2006.

Hundredtusindvis af danskere, svenskere og nordmænd vil i år skifte fra traditionel telefoni via teleselskabernes kobberledninger til billig eller gratis telefoni over internettet, bredbåndstelefoni.

Det vurderer teleanalytiker Tore Aarønæs fra Norsk Telecom, der i en ny rapport har regnet sig frem til, at mindst 10 procent af al telefoni foregår over nettet i 2006.

- Allerede i år vil 600.000 nordmænd have bredbåndsforbindelser. Af dem vil mange vende ryggen til Telenor og et fastnetabonnement og i stedet satse på billig telefoni over internettet, siger han.

Samme udvikling i Danmark

Han vurderer, at udviklingen er den samme i Danmark, hvor der er endnu flere bredbåndsforbindelser end i Norge.

Ifølge den seneste opgørelse fra IT- og Telestyrelsen er der 720.000 ADSL- og kabelmodem-kunder herhjemme. Hertil kommer alle dem, der har en forbindelse gennem en antenneforening, et bolignetværk eller lignende.

- Jeg er sikker på, at udviklingen er den samme på det danske marked. Markederne minder meget om hinanden, da det begge steder har været præget af én stor spiller, nemlig Telenor i Norge og TDC i Danmark, siger Tore Aarønæs.

De to nordiske rivaler har også det tilfælles, at de begge har været lunkne over for bredbåndstelefonien.

- Telenor har hele tiden sagt, at det først går ind på markedet, når kunderne er parate. Det er de allerede nu, så det er mest af alt et forsøg på at tjene så penge på sine kobberledninger så længe som muligt, vurderer han.

Tore Aarønæs mener i stedet, at Telenor burde gøre som dets svenske konkurrent Teliasonera, der gik i luften med bredbåndstelefoni sidste år.

Herhjemme har Lars Torpe Christoffersen, administrerende direktør for TDC Totalløsninger, netop i dag meddelt, at TDC går i luften med bredbåndstelefoni inden årsskiftet.

Japan og USA i front

- Det svarer jo til den internationale trend, som præger telemarkedet i dag. I Japan, der som sædvanlig er lidt foran os europæere, er der allerede over fem millioner bredbåndstelefoni-kunder. Interessen er også stor i USA, hvor der forventes stor vækst i løbet af året, siger Tore Aarønæs.

I USA var der ved årsskiftet omkring 150.000 kunder, der betalte for bredbåndstelefoni. Markedet vil vokse til omkring en million kunder i 2004.

Udviklingen sparkes her i gang af selskaber som Verizon, AT&T , TimeWarner, MCI, Sprint og Cox, der alle har meddelt, at de satser på bredbåndstelefoni, står der i analysen fra Norsk Telecom.

I Norge bliver Telenor udfordret af selskabet Telio, der har stor succes med bredbåndstelefoni. Selskabet gik i luften i slutningen af januar og har, ifølge selskabet, allerede nu 7.000 kunder. Telio har sat sig det ambitiøse mål at runde 50.000 kunder inden årsskiftet.

- Ja, det lyder meget ambitiøst, men jeg ved ikke, om jeg vil kalde det urealistisk. Det er jo kun en tolvtedel af alle norske bredbåndskunder, så måske er det ikke helt skudt ved siden af. Markedet er stadig så nyt, at det er vanskeligt at forudsige, hvad der vil ske, vurderer Tore Aarønæs.

Herhjemme er flere små bredbåndsselskaber skudt i vejret siden årsskiftet. Det drejer sig eksempelvis om Musimi, Orza, Kabelnettet, Redspot, Primus Telecom og Webpartner.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Økonomistyrelsen

Product Owner til RejsUd

Københavnsområdet

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Proces Manager med agil erfaring til Koncern It i Udlændingestyrelsen

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S