Fem konkrete råd: Slip af med den forældede software

Vi har alt for mange applikationer, og mange af dem er forældede og bliver måske ikke engang brugt længere. Se her, hvordan du kan luge ud i dem.

Artikel top billede

1.100 CIO'er fra 16 forskellige lande har i en ny rapport fra Capgemini svaret på, hvordan det står til med mængden af applikationer i deres virksomheder.

Og det ser kort fortalt ikke for godt ud.

14 procent svarer, at der er langt flere applikationer, end forretningen har behov for - i 2011 var det 11 procent, der havde det svar.

34 procent vælger at svare, at der er flere applikationer, end forretningen har behov for - det var kun 23 procent i 2011.

Og kun 37 procent mener, at der lige præcis er et passende antal applikationer - et fald fra 52 procent i 2011.

Du kan læse mere om undersøgelsen her. I rapporten er der også en række anbefalinger til, hvordan man så kommer det voksende antal applikationer til livs.

"Applikations-landskabet skal altid være i bevægelse og reflektere de aktuelle behov og mål i organisation, mens de hele tiden udvikler sig," skriver Capgemini.

Fem konkrete anbefalinger

Rådgivningsfirmaet anbefaler, at man løbende laver analyser af applikations-situationen, og at man opbygger en gensidig forståelse med forretningen på området, så alle forstår, at et fokus på rationalisering vil føre til et sundere og mere afstemt applikations-landskab.

Konkret fremhæves fem indsatsområder:

1) Industrialisering og standardisering

Man bør ifølge Capgemini tage et samlet kig på applikationerne og på, hvordan man eksempelvis kan industrialisere og standardisere på området.

Det indebærer blandt andet, at man forbedrer dokumentation, genudvikler software, udrydder overlappende applikationer og forældre applikationer, og at man dropper tilpasningerne og i det hele taget forbedrer udviklingen og håndteringen af applikationer i virksomheden.

2) Overvej mere drastiske rationaliserings-scenarier

Hvis det første indsatsområde ikke er tilstrækkeligt, kan man overveje at gå mere drastisk til værks, eksempelvis ved simpelthen at lukke ned for gamle ERP-applikationer, som man har en formodning om, at ingen længere anvender.

Det er også oplagt at tvinge en udskiftning igennem, så man skifter legacy-applikationer ud med moderne, standardiserede SaaS-applikationer.

Tre andre anbefalinger

3) Udnyt den næste generation af løsninger

Behovet for at modernisere og udskifte applikationer drives blandt andet af trends som social, mobility, big data, skriver Capgemini, der mener, at netop denne generation af løsninger kan skabe fornyet liv på applikations-fronten.

Ikke mindst cloud-løsningerne er interessante i denne sammenhæng.

"Hvis man gør det på den rigtige måde, vil applikations-porteføljen være et overbevisende mix af nye løsninger med høj værdi og kritiske ændringer af det underliggende fundament."

4) Innovationen skal ind i applikationernes livscyklus

Capgemini anbefaler i rapporten, at man ikke kun fokuserer på, at holde applikationerne kørende, men også husker at tænke innovationen ind undervejs.

Eksempelvis kan man afholde workshops, hvor man taler om aktuelle trends og behov og muligheder for forbedringer i softwaren.

5) Systematisk brug af fakta og målinger

Den sidste anbefaling fra rådgivningsfirmaet går på, at man i højere grad bruger konkrete tal og målinger, så man kan opnå en fælles forståelse i virksomheden for, hvorfor og hvordan der skal rationaliseres.

Man skal grundlæggende have skabt et overblik over, hvilke applikationer man har, og hvordan de bruges, og så skal der skabes en direkte sammenhæng imellem applikationer og forretningsprocesser, lyder det blandt andet.

Læs også:

Software-kaos truer: Derfor hober applikationer sig op

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job