Telenor i offensiv: Giver gratis data-simkort til alle

Telenor hævder at have Danmark stærkeste mobildækning, og telegiganten tror så meget på det, at selskabet tilbyder gratis data-simkort til alle danskere.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Telenor mener selv, at selskabet har Danmarks bedste netværk. Med en ny analyse fra Teknologisk Institut i ryggen er teleselskabet så overbevist, at alle danskere nu bliver tilbudt et gratis 3G-simkort.

Analysen, der er bestilt af Telenor og udarbejdet af Teknologisk Institut, viser, at Telenors netværk giver en højere brugeroplevelse end de øvrige danske teleselskaber.

"Vi er stolte af at kunne sige, at Telenor indtager førstepladsen. Ikke overraskende er der ikke så langt ned til andenpladsen, men at vi er så meget foran nummer tre og fire, kommer faktisk bag på mig," siger Telenors CEO, Marek Slacik.

Gratis data til alle

Resultatet af undersøgelsen har styrket Telenors selvværd, og telegiganten tror så meget på sit netværk, at selskabet giver gratis simkort med 200 megabyte/måned fra og med torsdag.

"Vi er så overbeviste om kvaliteten af vores netværk, at vi gerne vil invitere alle til selv at opleve det. Kunder som ikke-kunder får mulighed for at prøve vores netværk," siger Marek Slacik.

Tilbuddet er gratis, men man skal opgive sine kreditkort-data, når man tilmelder sig i butikken. Telenor trækker ikke noget fra kortet, men skal bruges til at kunne tilbyde mere data, hvis man bruger de 200 megabyte op.

200 megabyte svarer til cirka en times YouTube-streaming, og ønsker man mere, kan man for 19 kroner tilkøbe 200 megabyte mere.

En fod indenfor hos de andre
De gratis megabyte kan bruges både af eksisterende Telenor-kunder og kunder hos andre teleselskaber. Og det kan dermed ses som et aggressivt forsøg på at trække kunder fra konkurrenterne over til sig.

"De danske teleselskaber har alle den samme dagsorden for tiden: De vil bevise, at de har det bedste netværk - det er blevet en vigtigere konkurrenceparameter end lave priser," siger Sydbanks aktieanalytiker Morten Imsgard, som har fokus på teleindustrien.

"Undersøgelser viser, at telekunderne er villige til at betale for et godt netværk, så kan man bevise, at man har det bedste netværk, kan man også fastholde kunderne i længst tid," siger Morten Imsgard.

Læs også: 

Danskerne brokker sig: Vores teleselskaber er elendige

Telenors nye våben: Sådan skal ny it-platform bruges

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car