Facebook køber netbrille-firma for 11 milliarder: Her er de vilde planer

Facebook har kig på fremtidens vilde sociale muligheder. Se her, hvordan selskabet forestiller sig fremtidens Facebook med nyt kæmpeopkøb.

Artikel top billede

Facebook lægger knap 11 milliarder kroner for selskabet Oculus VR, der står bag et virtual reality-headset med navnet Oculus Rift.

Opkøbet betyder, at Facebook kaster sig ind på virtual reality-markedet med fynd og klem, som andre selskaber som Sony og Google også har kig på.

"Mobile er nutidens platform. Med dette opkøb forbereder vi os på morgendagens platforme," lyder det fra Facebooks Mark Zuckerberg.

Han peger på, at Oculus VR har muligheden for at skabe den mest sociale platform nogensinde.

"Det kan forandre den måde, som vi arbejder på, leger på og kommunikerer på," siger han.

Spil-headset

Oculus Rift-headsettet sigter i dag primært mod spil-industrien, og dette spor vil Facebook fortsætte ud ad i første omgang.

Ifølge Mark Zuckerberg vil Facebook nemlig i første omgang lægge sig i selen for at få skubbet Oculus Rift ud til kunderne i en fart, ligesom der skal indgåes en stribe partneraftaler med spiludviklere, så der kan blive opbygget et arsenal af spil til headsettet.

Det er imidlertid blot begyndelsen.

Mark Zuckerberg forestiller sig, at man med tiden eksempelvis med Oculus Rift vil kunne få virtuelle førsteparket-pladser til koncerter, få undervisning i virtuelle klasselokaler med lærere fra hele verden, konsultere lægen derhjemmefra eller købe ind i virtuelle supermarkeder.

Og mange andre ting.

"Og det kan ske bare ved at tage brillerne på derhjemme," siger han.

Ligeledes vil headsettet kunne anvendes til at dele konkrete oplevelser med venner og familie, der i dag blot deles om beskrivelsen via Facebook.

Dette er 'den nye sociale platform,' mener Mark Zuckerberg.

"Her deler man ikke bare øjeblikke med sine venner online, men hele eventyr og oplevelser," siger han.

Betaler med aktier

Hovedparten af betalingen til Oculus VR's ejere falder i Facebook-aktier, mens 2,1 milliarder kroner bliver lagt i kontanter.

Oculus VR har en relativt stor følgeskare blandt software-udviklerne, da der for tiden er blevet placeret omkring 75.000 bestillinger på developer-kittet til Oculus Rift-headsettet.

Det tyder på, at der kan være noget i gære, selv om det først for nylig er begyndt at pible ud med applikationer til virtual reality-området.

"Virtual reality-teknologi er en stærk kandidat til at blive den næste store platform for social kommunikation," lyder det fra Facebook.

Opkøbet kommer i kølvandet på Facebooks milliard-opkøb af WhatsApp i februar.

Dette opkøb kan du læse mere om her:
Derfor betaler Facebook 100 milliarder kroner for firma med 50 ansatte - her er planen

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Elektronik fagteknikker til Udviklingsdivisionen i FMI

    Københavnsområdet

    Epona A/S

    Senior Developer

    Sydjylland

    Banedanmark

    Løsningsarkitekt til IT-udvikling

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job