Derfor accepteres it-nedetid slet ikke længere

Flimrer it-systemet i bare et splitsekund, lyder der et digitalt ramaskrig, og oprørs-stemningen indfinder sig.

Artikel top billede

ComputerViews: Medarbejderne brokker sig ved kaffemaskinen, når pc'en hoster og hakker, fordi endnu en dynge sikkerhedsopdateringer er ved at blive installeret.

Kunderne er endnu mere brutale i deres reaktioner, når onlineshoppen ikke spinder som en digital missekat: De klikker sig straks videre til konkurrentens site.

Virksomhedens cloud-leverandør skal end ikke overveje at hive stikket i nogle få sekunder en sen nattetime for at opdatere systemerne.

Og når Gmail er nede i kortere tid, end du kan nå at sige gratis, er fanden løs på World Wide Web.

Medarbejdere, kunder og forbrugere har nemlig vænnet sig til, at nedetid er noget, man læser om i it-historiebøgerne.

Det ved de kriminelle også

Det er, som Accenture-rådgiver Ari Bernstein skriver i et blogindlæg, lidt af et dilemma for digitale virksomheder - og det er de fleste jo i 2014. 

"På den ene side er en forventning om, at deres systemer og services vil være tilgængelige til forbrugerne 100 procent af tiden. På den anden side står virksomheder nu med en langt større trussel-profil baseret på det faktum, at når de ikke har en 100 procent oppetid, er nedetiden en direkte årsag til kostbare tab."

Han eksemplificerer dette med, at et DDoS-angreb først og fremmest har det formål at bringe en webside i knæ.

"Nutidens cyber-kriminelle ved godt, at de ikke behøver at stjæle noget for at få noget ud af det. De forstår, og de udnytter, den enorme skade på brandet og den omkostning, der kan opnås, simpelthen ved at at en virksomhed er offline."

Accenture-rådgiveren mener, at man skal arbejde hen imod en it-arkitektur, hvor man tager udgangspunkt i, at infrastrukturen vil blive testet af de kriminelle - og formentlig også vil fejle.

Det er den bedste måde at opnå endnu stærkere systemer og løsninger på, mener han. 

"Når virksomheder transformeres til at blive ægte digitale forretninger, der har et behov for at tilfredsstille et krav om 'always on', er det afgørende at være beredt."

"It-ledere er nødt til at re-evaluere deres systemer i dag for at sikre, at de har de rette værktøjer, eksperter og kapaciteter på plads til at sikre, at de aktivt forsvarer deres infrastruktur."

Vi er selv skyld i de høje forventninger

Hvad vil det egentlig sige at være en digital virksomhed?

For langt de fleste handler det ikke bare om at forstå at udnytte de digitale muligheder, men også om, at man med det stempel i marketing-materialet indgår en mere eller mindre formel kontrakt med brugerne om, at oppetiden må ventes at være ekstremt nær de 100 procent.

Som vi skrev tidligere på ugen, viser en Forrester-undersøgelse blandt 1.254 virksomhedsledere, at arbejdet med at udnytte digitaliseringen slet ikke er prioriteret højt nok.

74 procent af virksomhedslederne svarer ganske vist, at de har en digital strategi i virksomheden, men kun 21 procent erklærer sig enige i, at man har de nødvendige teknologier for at kunne udføre strategien i praksis. Og kun 14 procent er enige i, at man har de nødvendige processer i forhold til strategien.

"I de sidste par år har virksomhederne sømmet 'digital' oven på deres eksisterende forretninger, ligesom teenagere maler fartstriber på deres biler," konkluderer Nigel Fenwick fra Forrester.

Er du klar til at betale ved kasse 1?

Måske er det derfor, at vi i dag er kommet dertil, at et enkelt offline-øjeblik i ny og næ er blevet fuldstændig uacceptabelt.

Alarmklokkerne går, og oprørs-stemningen bobler frem, så snart systemet flimrer i et splitsekund.

Som "digitale virksomheder" har vi selv været med til at bringe forventningerne helt derop, hvor vi til tider kan have svært ved at levere varen.

Så kommer regningen, og den kommer med det samme.

Læs også:

Din chef i vildrede: Kan dette virkelig udrydde os?

Fem konkrete råd: Slip af med den forældede software

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Aller Leisure A/S

    Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    AI Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S