Fem konkrete råd: Slip af med den forældede software

Vi har alt for mange applikationer, og mange af dem er forældede og bliver måske ikke engang brugt længere. Se her, hvordan du kan luge ud i dem.

Artikel top billede

1.100 CIO'er fra 16 forskellige lande har i en ny rapport fra Capgemini svaret på, hvordan det står til med mængden af applikationer i deres virksomheder.

Og det ser kort fortalt ikke for godt ud.

14 procent svarer, at der er langt flere applikationer, end forretningen har behov for - i 2011 var det 11 procent, der havde det svar.

34 procent vælger at svare, at der er flere applikationer, end forretningen har behov for - det var kun 23 procent i 2011.

Og kun 37 procent mener, at der lige præcis er et passende antal applikationer - et fald fra 52 procent i 2011.

Du kan læse mere om undersøgelsen her. I rapporten er der også en række anbefalinger til, hvordan man så kommer det voksende antal applikationer til livs.

"Applikations-landskabet skal altid være i bevægelse og reflektere de aktuelle behov og mål i organisation, mens de hele tiden udvikler sig," skriver Capgemini.

Fem konkrete anbefalinger

Rådgivningsfirmaet anbefaler, at man løbende laver analyser af applikations-situationen, og at man opbygger en gensidig forståelse med forretningen på området, så alle forstår, at et fokus på rationalisering vil føre til et sundere og mere afstemt applikations-landskab.

Konkret fremhæves fem indsatsområder:

1) Industrialisering og standardisering

Man bør ifølge Capgemini tage et samlet kig på applikationerne og på, hvordan man eksempelvis kan industrialisere og standardisere på området.

Det indebærer blandt andet, at man forbedrer dokumentation, genudvikler software, udrydder overlappende applikationer og forældre applikationer, og at man dropper tilpasningerne og i det hele taget forbedrer udviklingen og håndteringen af applikationer i virksomheden.

2) Overvej mere drastiske rationaliserings-scenarier

Hvis det første indsatsområde ikke er tilstrækkeligt, kan man overveje at gå mere drastisk til værks, eksempelvis ved simpelthen at lukke ned for gamle ERP-applikationer, som man har en formodning om, at ingen længere anvender.

Det er også oplagt at tvinge en udskiftning igennem, så man skifter legacy-applikationer ud med moderne, standardiserede SaaS-applikationer.

Tre andre anbefalinger

3) Udnyt den næste generation af løsninger

Behovet for at modernisere og udskifte applikationer drives blandt andet af trends som social, mobility, big data, skriver Capgemini, der mener, at netop denne generation af løsninger kan skabe fornyet liv på applikations-fronten.

Ikke mindst cloud-løsningerne er interessante i denne sammenhæng.

"Hvis man gør det på den rigtige måde, vil applikations-porteføljen være et overbevisende mix af nye løsninger med høj værdi og kritiske ændringer af det underliggende fundament."

4) Innovationen skal ind i applikationernes livscyklus

Capgemini anbefaler i rapporten, at man ikke kun fokuserer på, at holde applikationerne kørende, men også husker at tænke innovationen ind undervejs.

Eksempelvis kan man afholde workshops, hvor man taler om aktuelle trends og behov og muligheder for forbedringer i softwaren.

5) Systematisk brug af fakta og målinger

Den sidste anbefaling fra rådgivningsfirmaet går på, at man i højere grad bruger konkrete tal og målinger, så man kan opnå en fælles forståelse i virksomheden for, hvorfor og hvordan der skal rationaliseres.

Man skal grundlæggende have skabt et overblik over, hvilke applikationer man har, og hvordan de bruges, og så skal der skabes en direkte sammenhæng imellem applikationer og forretningsprocesser, lyder det blandt andet.

Læs også:

Software-kaos truer: Derfor hober applikationer sig op

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Jyske Bank

    IT-tekniker til Kapitalmarked

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Logistisk sagsbehandler til Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job