Derfor måtte kunder stille varer tilbage under dankort-nedbrud

Mange kunder måtte i aftes under et større dankort-nedbrud hive koteletter og mælk op af deres indkøbskurve og pænt stille varerne på plads igen. Her er forklaringen fra dankort-leverandøren Nets.

Artikel top billede

Tirsdag aften var dankort-systemet i gulvet flere gange, og i omkring to timers tid var danskernes foretrukne betalingskort rystet.

Nets oplyser til Computerworld, at nedbruddet i alt drejer sig om tre kortvarige ryk omkring klokken 18.15, 18.50 og 19.20, hvor betalingsselskabet afviste alle betalinger.

Rundt om i Danmark medførte serie-nedbruddene, at handlende i supermarkeder måtte stille deres varer tilbage, da de ikke kunne betale med dankort og samtidig ikke havde kontanter på sig.

Men pressechef Søren Winge fra Nets, er der ikke noget med, at der også er en offline-funktion, der kan bruges af butikkerne og de handlende i netop denne slags situationer?

"Problemet i nogle forretninger har været, at da nedbruddene har været så kortvarige, har butikkerne overvejet, om det kunne svare sig at gå over på offline-funktionalitet. For det tager nemlig et par minutter at skifte over," lyder svaret.

"Og når de så har taget beslutningen om at gå over på offline-funktionalitet, har systemet kørt normalt igen. Det ved jeg i hvert fald, at nogle detailkæder har oplevet," fortsætter Søren Winge.

Radiotavshed om nedbruddet

Ud over dankortet var også andre kort som Visa og Mastercard ramt af nedbruddene hos Nets.

"Hele den danske kortplatform var påvirket, og lige nu er vi i gang med at danne os et overblik over, hvad der skete, men vi kommer næppe med nogen længere teknisk forklaring," fortæller Søren Winge.

Hvorfor ikke?

"Jamen, det er ikke noget, vi plejer at sige noget detaljeret om," lyder svaret.

Dermed fastholder dankort-selskabet en lang tradition for at være tavs som graven, når dankortet går i sort, hvilket skete i januar og flere gange sidste år.

Pressechefen hos Nets siger samtidig, at gårsdagens serienedbrud ikke har nogen relation til maraton-nedbruddet i januar, og at Nets lige nu er i gang med at finde ud af, hvor mange transaktioner der blev afvist i aftes.

Læs også: 

Nets tavs efter mega-nedbrud

Total tavshed i Nets efter stort Dankort-nedbrud

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job