Ny Surface i dag: Giganttab lægger pres på Microsofts topchef

ComputerViews: Microsofts topboss er under et ekstremt pres før lanceringen af den nye Surface-generation. Redmond-firmaet har allerede haft gigantiske tab på den lille tablet, og det regnskab skal nu gøres op.

Artikel top billede

ComputerViews: Sidst på eftermiddagen i dag, den 20. maj, har Microsoft inviteret til et stort pressearrangement i New York.

Her forventes det, at firmaets chef, Satya Nadella, vil træde frem på scenen og præsentere en stribe nye udgaver af Surface-tabletten for de fremmødte journalister.

Det er naturligvis altid spændende, når der kommer nye dimser, men der er også knyttet en del spænding til, hvordan den strategiske retning bliver stukket ud af Satya Nadella.

Hardware-satsningen er en arv, han skal løfte efter sin forgænger Steve Ballmer, og Surface har været en meget, meget skidt forretning for kodefabrikken.

Læs også: Er Microsofts iPad-killer en død sild?

Det blødende hul

I eftermiddag vil øjnene altså være rettet stift mod Satya Nadella og hans forklaring på, hvordan han vil stoppe det blødende hul i regnskabet, som Surface foreløbig har efterladt.

Læs også: Fra fun til fiasko: Her er den totale nedtur for Windows RT

Selv om Microsoft ikke løfter sløret for detaljerne om Surface-økonomien, er der ingen tvivl om, at tabletten giver massive tab.

Alene i de to seneste kvartaler er der tabt 84 millioner dollar på Surface, hvilket svarer til lige godt en halv milliard danske kroner.

Det er imidlertid småpenge i forhold til det kvartal, der blev afsluttet i september 2013. Her hev firmaet 413 millioner dollar ind, men brugte 629 millioner dollar på forretningsområdet, altså et samlet tab på 216 millioner dollar, eller knap 1,2 milliarder kroner.

Det slutter dog ikke her. I midten af 2013 blev Microsoft tvunget til at nedskrive med 900 millioner dollar på grund af, at de ikke kunne sælge alle de Surfare RT-maskiner, der var på lager.

Alt i alt løber tabet således op i mindst 1,2 milliarder dollar eller 6,5 milliarder danske kroner. Regnskabstallene er samlet af Computerworlds internationale nyhedstjeneste.

Microsoft har dybe lommer, men tabene på Surface kan ikke fortsætte, og derfor sætter dagens lancering Satya Nadella i det økonomiske spotlight.

Retter han til og sætter sit eget præg på tingene, eller fortsætter han blot Steve Ballmers blodrøde plan og satser på, at det nok skal gå?

Det bliver spændende at se.

Men presset kan han ikke løbe fra, og gør han det forkerte, rammer det ham i nakken. Det er der ingen tvivl om.

Læs også:

Lancering: Microsoft prøver igen med spritny Surface 2

Seks ting vi ønsker fra en ny Microsoft Surface

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S