Her er de vigtige erhvervsfunktioner i iOS 8 til iPhone og iPad

Apples nye styresystem til iPhone og iPad indeholder flere nye funktioner og teknologier for erhvervsbrugerne. Få overblikket her.

Artikel top billede

Apples iPhone var ikke just en firmatelefon, da den blev introduceret på markedet i 2007.

I takt med udviklingen af iOS og udvidelsen af indholdet i App Store er iPhone og senere iPad dog blevet yderst populære produkter i ikke mindst virksomhederne - for hvem den lave forekomst af virus og konceptet med et mere låst system er to positive ting.

Med iOS 7, der udkom i 2013, tog Apple for alvor fat på at understøtte de meget erhvervsrettede funktioner - og den tendens fortsætter i høj grad med iOS 8, der blev præsenteret for nogle uger siden.

Vi har allerede skrevet et par artikler om de nye muligheder for udviklerne i form af blandt andet en masse nye API'er og programmeringssproget Swift, men for virksomhedens it-afdelingen er det langt flere interessante funktioner og teknologier at finde i iOS 8.

Her er nyhederne

Blandt de nyheder, der måske vil være mest velkomne i en travl arbejdsdag, er forbedringer af Mail og Kalender i iOS.

Det er blandt andet blevet muligt at markere beskeder om læste eller ulæste og give dem et flag, så man husker at følge op på mailen.

Med iOS 8 kan man også sætte et auto-svar op (via Exchange) direkte fra iPad'en eller iPhonen, når man holder fri.

Når du vil booke et møde med en kollega, kan du i Kalender-app'en nu se, om personen er tilgængelig på det specifikke tidspunkt.

Central styring af iOS-enheder

Den måske vigtigste nyhed set med it-afdelingens øjne er, at der er kommer bedre understøttelse af mobile device management-løsninger (MDM) med iOS 8.

Et konkret eksempel, Apple selv fremhæver, er, at det gør det muligt at pushe eksempelvis PDF-dokumenter ud på medarbejdernes enheder.

MDM-funktionerne gør det også muligt at kontrollere, hvilke apps der kan åbne de downloadede dokumenter, og man kan eksempelvis opsætte regler for brugerens muligheder for tilpasninger fra centralt hold.

iOS 7 gav store problemer for virksomhederne

Selv om Apple altså både med iOS 7 og det nye iOS 8 forsøger at levere flere og bedre erhvervsfunktioner, er de gode intentioner ikke altid nok. Det så vi, da iOS 7 blev frigivet sidste år.

Med denne version havde Apple nemlig fjernet understøttelsen af den del af Unstructured Supplementary Service Data-protokollen (USSD), der anvendes til omstilling af opkald direkte fra iPhonen.

Det er en populær funktion i mange virksomheder, der derfor nu pludselig stod med et meget alvorligt problem, fordi de havde skrottet den klassiske omstillingscentral og i stedet valgt, at medarbejderne skulle stille direkte om til hinanden fra en app på smartphonen.

En app, der nu ikke længere virkede.

Læs mere om den sag her.

Demo af iOS 8

Herunder kan du se de erhvervsfunktioner i iOS 8, som Apple præsenterede på udviklerkonferencen WWDC:


Og her kan du se hele præsentationen af de nye iOS 8-funktioner, deriblandt de nye funktioner i Mail:

Læs også:

Fra problembarn til dengse: Sådan bliver iPhone en firmatelefon

Apples nye super-teknologi til apps: Derfor deler Swift vandene

Kan du få iOS 8 - eller er dit Apple-grej forældet?

Derfor er iOS 8 en kæmpe-nyhed for app-udviklerne

Apples nye iOS 7 til erhvervsbrug: Det skal du vide

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S