Nu starter den vilde streaming-krig om dig for alvor

ComputerViews: Milliarder af kroner er på spil, når streaming-tjenester som Netflix, Viaplay, HBO og TV 2 Play kappes om dig som fremtidens tv-kunde.

Artikel top billede

ComputerViews: Video on demand er ikke noget nyt koncept.

Hvis du som forfatteren til denne artikel også stiftede bekendtskab med den slags web-tjenester lige efter årtusindskiftet, ved du dog også, at det dengang primært var en god idé på papiret - men ikke ret meget mere end det.

For ringe internetforbindelser og et ret begrænset indhold var nok de primære forklaringer.

Men dengang fandtes der heller ikke så mange all-you-can-see-løsninger a la Netflix, og en computer var fortsat en stor, grim klods, der stod på kontoret.

Men internettet blev hurtigere og hurtigere, og pludselig kostede 10 Mbit/s om måneden ikke mere end et par biograf-billetter med popcorn.

Vi fik alle en smartphone, tablet-pc'en buldrede ind i de danske hjem, apps blev en del af danskernes ordforråd, og flimmerkassen blev digital og forbundet til internettet.

Pludselig gav video on demand rigtig god mening for rigtig mange danskere.

Det er nok DR's online-tilbud og Netflix, der for alvor har fået hr. og fru Danmark til at se mulighederne i at se tv over nettet.

Men det er kun begyndelsen, for selv om on demand-konceptet har eksisteret i mange år, er det først nu, at det helt store gennembrud er en realitet.

Sådan er billedet i dag

Ifølge tal fra Kulturstyrelsen/TNS Gallup var YouTube i januar stadig den mest populære streaming-tjeneste herhjemme, da 39 procent af de danske husstande kunne svare, at den jævnligt bliver brugt.

Dernæst kommer DR med 23 procent og Netflix med 22 procent.

Viaplay bliver ifølge Kulturstyrelsens tal jævnligt brugt i syv procent af de danske husstande, hvilket også gælder TDC Play, mens tjenester som TV 2 Play og Youbio kommer lige efter på popularitets-skalaen.

"Tv som begreb er under forandring i disse år. De seneste år har budt på en kraftig stigning i udbuddet af tv eller tv-lignende indhold, der distribueres on demand via internettet til modtagelse på andre platforme end det traditionelle stue-tv: pc, tablets, smartphones og smart tv's med funktioner hentet fra de mobile enheder - internetadgang og apps," skriver Kulturstyrelsen i rapporten.

Det er i dag kun 42,9 procent af de adspurgte danskere, der siger, at de aldrig ser tv på internettet, mens resten gør det i varierende grad.

Selv om der endnu ikke er tale om nogen masseflugt fra de traditionelle måder at få et tv-fix på, er der ingen tvivl om tendensen:

"TV-seningen er de senere år i stigende omfang skiftet fra sening af flow-tv/lineært tv på det traditionelle stue-tv til sening on demand på andre platforme - pc, tablet og smartphone," slår Kulturstyrelsen fast i rapporten.

Derfor er du guld værd


I 2013 så danskerne ifølge Kulturstyrelsens rapport i gennemsnit fjernsyn tre timer dagligt.

Mange af os betaler gladeligt flere hundrede kroner om måneden for kabel-tv eller parabol-løsninger.

Lægger man dertil den tvungne medielicens, den voksende interesse for de nye streaming-løsninger og investeringerne i smart tv-fladskærme, tablets og Apple TV/Chromecast/WD TV-lignende løsninger, ja så har man en fornemmelse af de massive beløb, der er på spil i tv-industrien.

Og så har vi slet ikke nævnt reklame-omsætningen fra tv-kanalerne. 

Der er med andre ord milliarder af kroner på spil i en krig om tv-kunderne, der er en Hollywood-produktion værdig.

Hvad vælger du?

Det er derfor, at både nye og gamle indholdsleverandører står på spring til at kapre dig som kunde.   

Computerworld har i de seneste uger haft fokus på flere af de populære streaming-løsninger og kvaliteten af disse.

Vi har set på, hvordan man konkret får sit tv-indhold leveret i dag og i fremtiden. Skal det være ren kabel-tv eller måske med Netflix eller Viaplay som supplement?

Eller droppes den traditionelle løsning helt til fordel for et rent streaming-setup?

Vi har også talt med flere af streaming-leverandørerne, der nu kører det tunge skyts i stilling til den store streaming-krig.

Det er dig (og dine penge), der skal erobres.

Læs artiklerne her:

Farvel til dyrt kabel-tv - goddag til tre næsten perfekte apps

Læsernes mange tips: Sådan ser vi godt og billigt tv

"TV 2 Play: Cirka samme opløsning som en Commodore 64"

Efter voldsom streaming-kritik: Her er reaktionen fra TV 2 Play

Netflix versus internetoperatør: Hvem er skyld i ringe kvalitet

Netflix brokker sig: Denne operatør sløver dit video-signal

Viaplay-topchef vil kontrollere operatørers bredbånds-hastigheder

Viaplay i kamp mod Netflix: Sådan skal streaming-kunderne kapres

Med disse tre våben vil Viaplay slå Netflix

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S