Rygterne om Nexus' død er vildt overdrevet

Forårets meget vedholdende rygter om, at Google er i færd med at aflive Nexus-brandet, viser sig at være det rene vås.

Artikel top billede

Man kan simpelthen ikke skrive koden uden at bygge en tablet, en telefon eller hvad vi nu ellers bygger, siger Dave Burke, chef for Android-udvikling.

Det er nærmest helt utænkeligt, at Google skulle holde op med at sende Nexus-produkter på markedet.

Sådan siger Dave Burke, Googles chef for Android-udvikling og Nexus-programmet, til readwrite.

I foråret dukkede nyheden op om Googles planer for fremtidens topversioner af Android-mobiler. Projektet kaldes The Android Silver Project, og det indebærer, at både producenter og mobilselskaber vil blive betalt for at fremstille og sælge såkaldte Silver-modeller, som er high-end-mobiler, der nøje holder sig til Googles specifikationer.

Den nyhed affødte en masse håndfaste meldinger fra flere analytikere om, at det så betød et farvel til Nexus-brandet. Det passer bare ikke.

Udvikles i to spor

Sagen er, fortæller Dave Burke, at en ny version af Android udvikles i to sideløbende spor.

Et team af softwareingeniører udvikler koden, og samtidig er et andet team i sving med at designe en ny Nexus-enhed, som bedst muligt udnytter de nye features i softwaren. De to udviklingsprocesser går hånd i hånd, og der er ingen udsigt til, at Google vil ændre på det inden for en overskuelig fremtid.

Derfor kommer der også en ny Nexus-enhed, når Android L bliver lanceret senere på året.

Et statement

"Man kan simpelthen ikke skrive koden uden at bygge en tablet, en telefon eller hvad vi nu ellers bygger," siger Dave Burke til readwrite.

"Nexus-enhederne er også interessante for os i den forstand, at vi på den måde kan vise, hvordan Android skal køre. Nexus er et ‘statement' for os, og jeg kan ikke se, hvorfor vi skulle holde op med det," siger han.

Læs også:

Her er nyhederne i den næste udgave af Android

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S