Rygterne om Nexus' død er vildt overdrevet

Forårets meget vedholdende rygter om, at Google er i færd med at aflive Nexus-brandet, viser sig at være det rene vås.

Artikel top billede

Man kan simpelthen ikke skrive koden uden at bygge en tablet, en telefon eller hvad vi nu ellers bygger, siger Dave Burke, chef for Android-udvikling.

Det er nærmest helt utænkeligt, at Google skulle holde op med at sende Nexus-produkter på markedet.

Sådan siger Dave Burke, Googles chef for Android-udvikling og Nexus-programmet, til readwrite.

I foråret dukkede nyheden op om Googles planer for fremtidens topversioner af Android-mobiler. Projektet kaldes The Android Silver Project, og det indebærer, at både producenter og mobilselskaber vil blive betalt for at fremstille og sælge såkaldte Silver-modeller, som er high-end-mobiler, der nøje holder sig til Googles specifikationer.

Den nyhed affødte en masse håndfaste meldinger fra flere analytikere om, at det så betød et farvel til Nexus-brandet. Det passer bare ikke.

Udvikles i to spor

Sagen er, fortæller Dave Burke, at en ny version af Android udvikles i to sideløbende spor.

Et team af softwareingeniører udvikler koden, og samtidig er et andet team i sving med at designe en ny Nexus-enhed, som bedst muligt udnytter de nye features i softwaren. De to udviklingsprocesser går hånd i hånd, og der er ingen udsigt til, at Google vil ændre på det inden for en overskuelig fremtid.

Derfor kommer der også en ny Nexus-enhed, når Android L bliver lanceret senere på året.

Et statement

"Man kan simpelthen ikke skrive koden uden at bygge en tablet, en telefon eller hvad vi nu ellers bygger," siger Dave Burke til readwrite.

"Nexus-enhederne er også interessante for os i den forstand, at vi på den måde kan vise, hvordan Android skal køre. Nexus er et ‘statement' for os, og jeg kan ikke se, hvorfor vi skulle holde op med det," siger han.

Læs også:

Her er nyhederne i den næste udgave af Android

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job