Jubii oversvømmet af fortvivlede brugere efter slem fejl: Sådan gik det galt

En slem fejl har fået tusindvis af brugere til at kime Jubiis mail-support sønder og sammen.

Artikel top billede

I begyndelsen af denne uge blev omkring 50.000 mail-adresser flyttet fra Telenors servere til Jubiis domæne, men mail-migreringen gik ikke helt som planlagt.

For undervejs i forløbet fik Jubii knas med IMAP- og POP3-funktionerne, så mailbrugerne ikke længere kunne læse og sende post fra mailklienter som Outlook eller på deres smartphones.

I stedet var de tvunget til at bruge Jubiis webmail, som har fungeret under hele mail-migreringen.

Kan forstå frustration

Det tekniske bøvl med mailhentnings-protokollerne i mandags fik omkring 1.300 brugere til at ringe og maile til Jubii support, hvilket skabte meget lange ventetider i Jubii-supporten.

"Jeg kan godt forstå, at kunderne er frustrerede, når de ikke længere kan huske deres brugernavn og passwords, fordi det jo bare altid har kørt automatisk i Outlook," forklarer Jubiis nytiltrådte direktør, Martin Schradieck, til Computerworld.

Han forklarer, at når IMAP- og POP3-funktionaliteten er ude af spil, så svarer det for Outlook- og iPhone-brugere til, at man har slettet cookies i sin browser og ikke længere automatisk kan logge på services som Facebook.

Kæmper med klage-bunken

Det massive stormløb mod Jubiis supportlinjer først på ugen skaber stadig flaskehalse hos supporterne her midt på ugen.

"Problemerne med IMAP og POP3 blev løst tirsdag, så nu er vi også ved at komme godt ned i bunkerne med brugerhenvendelser. Jeg forventer, at vi er tilbage på normalt support-niveau i morgen torsdag," lyder det fra Jubii-direktøren.

Martin Schradieck fortæller, at ud af Telenors omkring en million brugere er 50.000 rykket med over til Jubii, efter at Telenor i januar advarede samtlige selskabets én million mailbrugere om, at teleselskabet lukkede for sine mailservices.

Senere har omkring 112.000 aktive mailbrugere så fået yderligere to adviseringer om lukningen i Telenor-regi og flytningen til Jubiis servere, som omkring halvdelen altså har takket ja til.

Resten af den store pulje med en million adresser blev betragtet som værende 'døde'. 

Ingen mister noget

Martin Schradieck siger til Computerworld, at i forbindelse med den seneste migrering har ganske få henvendelser gået på, at brugerne har mistet deres kontaktinformationer fra Telenor-tiden.

"Den slags skal vi nok få løst løbende, så ingen kunder kommer til at mangle noget," siger han.

Jubii har tidligere udtalt sig om årsagen til at overtage de mange tusinde mailadresser fra Telenor, hvilket du kan læse mere om her.

Læs også: 
En million danske Telenor-mailadresser reddet i 11. time

Telenor skodder 120.000 webmail-kunder - kvaliteten er for dårlig

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Politi

    Bliv DevOps-udvikler i Rigspolitiet

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S