800 TDC-medarbejdere får ny arbejdsgiver

TDC indgår kæmpe outsourcing-kontrakt, så 800 ansatte hos teleselskabet skal have ny arbejdsgiver.

800 ansatte hos Danmarks største teleselskab skal have ny arbejdsgiver til efteråret. 

Det oplyser TDC.

Det er 800 medarbejdere i TDC's kundesupport, der nu i stedet skal arbejde for den internationale serviceudbyder
Sitel og derfra levere blandt andet kundesupport for TDC. 

Konkret drejer det sig om medarbejdere, der "yder praktisk hjælp til kunderne med f.eks. opsætning, fejlretning og spørgsmål om regninger."

I 2013-regnskabet var der 6.893 ansatte hos TDC, så det bliver dermed mere end hver niende medarbejder, der nu skal have ny arbejdsgiver.

Skal måske bo i England
Ifølge TDC medfører aftalen med Sitel ikke afskedigelser.

Derimod betyder den, at 800 medarbejdere i København, Aarhus og Sønderborg den 6. oktober overflyttes til at være ansat i Sitel.

"Alle medarbejdere fortsætter umiddelbart på uændrede løn- og ansættelsesvilkår, ligesom de indtil videre vil skulle arbejde i de samme lokaler i TDC Group," lyder det desuden. 

Samtidig fremgår det dog i meddelelsen fra TDC, at:

"Sitel vil gradvist og i forbindelse med fratrædelser flytte job fra København og Aarhus til hhv. Sønderborg og fra foråret 2015 også til London. Flytning af job til Sønderborg og London ventes gennemført med udgangen af 2015."

"Sitel venter, at der ved udgangen af 2015 vil være ca. 150 TDC-supportere i afdelingen i London. Sitels afdeling i London varetager allerede i dag support for andre danske firmaer, og medarbejderne er typisk danskere bosiddende i England."

TDC kalder Sitel-aftalen den hidtil det mest omfattende outsourcing i koncernen.

Hvem er Sitel?
Sitel, der har hovedkontor i Nashville, USA, driver i dag, ifølge Wikipedia, over 130 call centre i 26 lande.

Selskabet har 59.000 ansatte - og får nu altså yderligere 800 medarbejdere fra TDC.

Sitel har europæisk hovedkontor i London, hvorfra selskabet står for support for flere virksomheder på det nordiske marked.

"Vores fornemste opgave er at levere en service og support af høj kvalitet, der er med til at fastholde og øge kundebasen for vores kunder. Det er også vores opgave for TDC Group," udtaler Steffen Bagge, direktør for Sitel i Danmark.

Sitel oprettede en dansk afdeling i 2002, og der er nu cirka 100 ansatte i afdelingen i København.

Vil have bedre kundeservice
"Aftalen med Sitel er led i en større oprustning, som over de kommende år skal føre til markant bedre kundeservice i TDC Group," skriver TDC om aftalen.

Selskabet tilføjer samtidig, at de cirka 1.850 ansatte i TDC-koncernens egen kundeservicefunktion vil gennemgå et uddannelses- og opkvalificeringsprogram, som sammen med flere digitale selvbetjeningsmuligheder "skal bidrage til at skabe Danmarks bedste kundeoplevelse."

Koncerndirektør i TDC Group Jens Aaløse udtaler:

"Jeg er meget tilfreds med, at vi har fået en aftale med Sitel om at varetage vores support. Det sikrer en fremragende supportfunktion, og samtidig frigiver det ressourcer, som gør det muligt for os over tid at levere væsentligt bedre kundeservice."

TDC har i de senere år arbejdet hårdt på at effektivisere virksomheden - i den forbindelse er outsourcing et meget væsentligt værktøj.

I 2013 indgik TDC blandt andet en kæmpekontrakt med kinesiske Huawei, der nu leverer udstyr til og drift af TDC's mobilnetværk.

Computerworld har tidligere interviewet topchef Carsten Dilling om effektiviseringsøvelserne- læs det interview her.



Læs også:

TDC's Carsten Dilling: Derfor er vi gode til at effektivisere

Lønkonflikt slut hos TDC: Men nu venter det store opgør

TDC's masterplan: Derfor er medarbejderne i farezonen



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
SKI stadfæster afgørelse: Atea må fortsat deltage i offentlige udbud
I 2018 fik Atea lov til at byde med på offentlige udbud trods den store bestikkelsessag. Nu fastholder SKI og Økonomistyrelsen den afgørelse.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Her er 4 overraskende facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!
I 2018 blev 300 europæiske virksomheder spurgt til deres samhandelsprocesser. Det kom der fire overraskende facts ud af, som vi bringer i dette whitepaper. Eksempelvis anvendes fax stadig af 22% af de adspurgte 300 europæiske virksomheder. Whitepaperet fortæller også om vigtigheden af at finde en EDI-leverandør, som kender dit marked og dine muligheder. Nysgerrig? Så download dette gratis whitepaper nu.