Er TDC en knivskarp forretning eller en skygge af fortidens telegigant?

Er nutidens TDC de sørgelige rester af fortidens teleeventyr eller en moderne, velsmurt og fokuseret forretning?

Artikel top billede

Foto: Uffe Weng. (Foto: FOTOJOURNALIST UFFE WENGPhotojournalist Uffe Weng / Uffe Weng)

Når det kommer til TDC, er der næsten lige så mange holdninger, som der er kobberkabler i den danske muld.

Den ene dag kritiseres telegiganten for at være alt for dominerende på det danske telemarked og for at holde konkurrenterne ude.

Den anden dag går kritikken på, at TDC's løsninger er for dyre.

TDC blev under kapitalfondenes ejerskab fra 2005 til for et par år siden kritiseret for at bevæge sig i en helt forkert retning.

Mod en noget mindre position på det europæiske telemarked, end det ellers kunne være blevet til.

TDC's transformation

Udenlandske afdelinger er solgt fra i ét væk, opgaver er outsourcet, ansatte har mistet jobbet. TDC er skrumpet ind.

Men har det gjort TDC til en bedre eller værre virksomhed, end hvis det ikke var sket?  

I dag er TDC A/S på Københavns Fondsbørs og har den vej rundt forpligtelser til at tilfredsstille investorerne - hvilken igen fører til handlinger, der møder kritik fra andre steder:

Carsten Dilling fokuserer alt for meget på tal frem for ansatte og kunder, lyder det blandt andet.

Holdningerne er mange. Og forskellige alt efter, hvem man spørger.

Indiskutabelt er det dog, at TDC i dag er et markant anderledes teleselskab, end det var for bare fem-syv år siden for slet ikke at tale om dengang, Tele Danmark var navnet på Danmarks største teleselskab.

Derfor er TDC bedre i dag - ifølge Carsten Dilling

Men hvad mener virksomhedens koncernchef, Carsten Dilling, egentlig selv om den udvikling, der har fundet sted i TDC over en årrække?

Han overtog tøjlerne i TDC i sommeren 2012, da Henrik Poulsen skiftede til Dong Energy.

Carsten Dilling har dog været en del af TDC's øverste ledelse siden 2007 og således også i den periode, hvor rigtig mange store forandringer har fundet sted.

"Jeg tror, at vi gennem den kapitalfonds-æra, vi nu har afsluttet, er blevet en meget mere effektiv og fokuseret virksomhed," siger Carsten Dilling til Computerworld.

"Det er ikke en virksomhed, der har visionen om at skulle ud og eje hele Europa og gøre det halvgodt i en række markeder - det er en fokuseret og meget veldrevet virksomhed efterhånden."

Kunsten at tjene penge - også når man er under pres

Men hvad mener koncernchefen egentlig med, at TDC er en veldrevet virksomhed? Halvårsregnskabet, der netop er offentliggjort, vidner jo netop om et meget presset TDC, der eksempelvis mistede 39.000 mobilkunder alene i andet kvartal og oplevede et fald i omsætningen på 5,5 procent?

"Det kan du se på vores evne til at tjene penge, selv om omsætningen falder, og vores evne til at konvertere det til et positivt cash flow, som i kvartalet er vokset 40 procent bare i forhold til sidste år," siger Carsten Dilling. 

"Det er en meget effektiv og fokuseret forretningsmodel," lyder det. 

Carsten Dilling erkender dog også, at TDC har ændret sig. At det skulle være en trist forandring, er bare ikke koncernchefens version af TDC-historien.  

"Det er klart, at når vi snævrer det geografiske domæne ind, må vi også kigge på, hvordan vi kan øge værdien for vores kundebase og sælge mere ind med flere typer løsninger."

"Det er der, vi eksempelvis går ud og investerer i erhvervssiden - i systemintegrations- og hostingforretninger - og bygger it-services på vores telco-services. Det er en rigtig god cocktail."

Dillings beskrivelse af TDC anno 2014 lyder kort og godt:

"Vi er mere fokuserede geografisk, men til gengæld bygger vi mere virksomhed og løsninger på omkring vores kundeforhold."

Men det er som sagt bare koncernchefens syn på sagerne. Andre kan have en anden opfattelse; kunder, investorer, analytikere og konkurrenter.

Man kan mene meget om TDC, og det er da også de færreste, der ikke mener noget.  

Læs første del af interviewet med Carsten Dilling her

Læs også:

Carsten Dilling: Her har vi kernen i fremtidens TDC

TDC hårdt presset: Sådan rammer pris-krigen telegiganten

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job