Gider du ikke Facebooks Messenger-app? Sådan undgår du app'en og sparer strøm på mobilen

Facebook forsøger at tvinge dig til at bruge deres Messenger-app. Men du har slet ikke behov for den. Faktisk kan du helt undgå Facebooks apps og samtidig spare på den kostbare strøm.

Artikel top billede

Facebooks Messenger-app er udskældt på internettet for at blive tvunget ned over brugerne. Foto: Morten Sahl Madsen. (Foto: Picasa)

Facebook er i færd med at tvinge deres mobile brugere til at installere deres Messenger-app - i stedet for at bruge deres Facebook-app til selv samme.

Facebook har altid modtaget verbale tæsk for at ændre i designet på Facebook, og kravet om at bruge Messenger-app'en har også vakt stor frustration hos mange på nettet. Folk føler sig presset til at installere noget, som de måske ikke har lyst til.

Samtidig kommer app'en med en række tiltag, som man ikke nødvendigvis kan ændre. Blandt andet kan man ikke slå notifikationer fuldstændig fra, og mange klager over, at app'en suger strømmen ud af batteriet, som var det en strawberry daiquiri på en thailandsk strandbar.

Sådan undgår du at bruge den

At Facebook Messenger - og Facebooks hoved-app - sluger batteriet er ikke en ny historie.

Som et alternativ til både Facebook Messenger og Facebooks egen app kan du med fordel bruge Facebooks mobilversion af deres site i stedet.

Fordelene er mange: Du kan stadig opdatere med tekst og billede, se og læse hvad dine venner har spist til morgenmad og bedst af alt: Chatte i samme vindue, uden at du skal starte deres Messenger-app.

Du undgår også at give Facebook utallige tilladelser såsom at de må tjekke dine beskeder, kommentarer og opkaldslister, gps-placering, læse dine kontakter og downloade filer uden notifikationer. Samtidig henter både Messenger- og Facebook-app'en konstant oplysninger ind til dig, som trækker en hel del batteri.

Det eneste store minus er, at du ikke modtager notifikationer, men i stedet kan du jo bare åbne app'en fra tid til anden, så du selv styrer, hvornår du trænger til en pause fra dit arbejde.

Hvis notifikationer er vigtige, kan du med fordel bede Facebook om at sende en mail, når du får en ny besked, og så prioritere mails fra Facebook til en bestemt mappe i din mailklient, så de ikke oversvømmer din indboks.

Sådan gør du

Enkelt nok skal du på Android åbne Facebook.com (.dk) i din browser, og derefter åbne menuen. Her finder du et felt med "Føj til startskærm", hvorefter du kan navngive genvejen.

Bruger du en launcher, kan du endda give den et dertilhørende Facebook-logo, så det ligner den klassiske Facebook-app.

Herefter går du ind i "indstillinger" og sletter Facebook-app'en og Messenger. Det er ikke på alle Androidtelefoner, at du kan slette Facebook-app'en, men du kan dog altid fjerne Facebook-kontoen fra din telefon, og ofte kan du også "deaktivere" Facebook-app'en, så den ikke er at finde i din app-drawer. Dette sker under Indstillinger à Apps à Facebook.

Det samme kan du gøre på iOS, hvor du også åbner Facebooks hjemmeside og føjer hjemmesiden til startskærmen. iOS finder dog selv et passende logo.

Her sletter du ganske enkelt Facebook ved at holde fingeren inde på Facebook-app'en for at slette den.

Det er klart Android-brugerne, som vil opleve den største forbedring i strømniveauet. Jeg forsøgte at bruge websitet i stedet, og det betød, at jeg kom igennem dagen med cirka 15 procent mere strøm fra morgen til aften under cirka samme dagsforbrug. 

Læs også: 

Derfor betaler Facebook 100 milliarder kroner for firma med 50 ansatte - her er planen

Teleselskaber: Vi frygter ikke ny ring-gratis-tjeneste fra Facebook

Navnenyt fra it-Danmark

Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse
Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

Nihad Hodzic

Trafikstyrelsen

Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

Jonas Kyhnau

Pentos

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job