Danske CRM-projekter ender i fiasko: Derfor går det galt

Danske virksomheder stor-investerer i CRM-software, men alt for ofte ender investeringerne med slet ikke at give det ønskede resultat. Mange begår en helt bestemt fejl.

Danske virksomheder har i de senere år været meget optagede af at investere i CRM-løsninger.

Det er et af de it-områder, der oplever de mest markante vækstrater, blandt andet fordi så mange vælger at investere i cloud-baseret CRM i disse år, og fordi der sker en konstant teknologisk udvikling på CRM-området.

Men alt for mange CRM-projekter ender slet ikke, som man ønskede det. 

Det viser en undersøgelse fra Copenhagen Business School, hvor 66 spørgsmål er besvaret af 530 større danske virksomheder.

Derudover er der lavet dybdeinterview med 10 store danske virksomheder inden for forskellige brancher.

Problemet er ikke, at softwaren i sig selv fejler noget - problemet er måden, som kunderne betragter CRM-projekterne på.

"Danske virksomheder taber mere end 1 milliard om året på forfejlede CRM-projekter. Årsagen kan skyldes, at CRM ses som software og ikke strategi," lyder hovedkonklusionen i rapporten.

Meget høj fejlrate
I rapporten, der kan hentes her (PDF), fremgår det blandt andet, at det danske marked for CRM-software estimeres til at være på knap 750 millioner, hvortil man skal lægge omkostningerne til konsulenter.

"Derfor må det samlede marked forventes at udgøre på den anden side af to milliarder kroner," skriver forskerne.

Da flere undersøgelser viser, at fejlraten på CRM-projekter ligger på omkring 50 procent, kommer forskerne på den måde frem til, at virksomhederne i Danmark taber omkring en milliard kroner om året på CRM-området.

"Til trods for at de statistiske data viser, at fejlraten er høj i forbindelse med implementeringen af CRM-systemer, har det ikke påvirket CRM-investeringerne."

"Det er foruroligende tal for et marked, der lige har rundet 100 milliarder i omsætning (global CRM-software). De årlige procentvise stigninger ligger på mere end 12 procent," står der i rapporten med henvisning til tal fra Gartner.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Giv dit salg og kundeservice et løft med Dynamics 365

Microsoft har sat turbo på udviklingen af Dynamics 365, som er stærkere, mere omfattende og mere fleksibel end nogensinde før. Resultatet er et hav af nye muligheder. Både for dig, som allerede bruger dele af Dynamics' ERP-funktionalitet, og for dig som vil høste fordelene af alle de andre smarte funktioner, Dynamics 365-platformen byder på.

06. oktober 2020 | Læs mere


Netværkssikkerhed - teknologi og værktøjer til at skabe sikre netværk

Netværket er din virksomheds livsnerve: Den ofte oversete teknologi, der sikrer, at interne og eksterne medarbejdere, leverandører eller kunder har adgang til netop den information der holder driften kørende.

07. oktober 2020 | Læs mere


ESDH/ECM: Effektiv data- og dokumenthåndtering i din organisation

Den rigtige dokumenthåndtering er i den grad med til at sikre effektiviteten i din virksomhed. Det hjælper både din virksomhed og dine medarbejder til at spare tid, mindske risikoen for fejl og leve op til gældende regler. Få svar på hvilke arbejdsprocesser, der med fordel kan digitaliseres først.

20. oktober 2020 | Læs mere






Premium
Efter rokade i KMD's direktion: Her er selskabets nye ledelse
En række af KMD's direktører har fået nye hatte efter en ledelsesrokade. En ny profil er hentet ind udefra, en direktør stopper og en tredje bytter titel ud med en anden. Se selskabet nye ledelse her.
Computerworld
Statens Serum Institut har slettet alle sendte mails ved en fejl: "Det er dybt beklageligt"
Alle sendte mails fra Statens Seruminstitut og Sundhedsdatastyrelsen er blevet slettet, hvis de er sendt før 22. juli, oplyser de to myndigheder.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.