Fem tip til bedre og mere sikkert WiFi i virksomheden

Skal dit eksisterende trådløse netværk i firmaet opgraderes, eller starter du helt fra bunden med nyt trådløst internet, så er her nogle råd til de vigtige overvejelser.

Artikel top billede

Internet er kommunikations-nerven i rigtig mange virksomheder, og der hviler derfor et stort ansvar på it-medarbejderen, idet du risikerer at miste kunder, hvis nettet bliver inficeret eller går ned.

Og kravene er høje: Internettet skal være trådløst, det skal være sikkert, og det skal virke på pc, tablet og telefon - og dine gæster skal også kunne komme på, uden at det udgør en sikkerhedsrisiko.

Skal du i gang med et trådløst netværk i virksomheden, så har NNIT allerede gjort sig nogle erfaringer.

NNIT er en dansk it-virksomhed med mere end 2200 ansatte verden over. Det stiller krav til det trådløse netværk. Det har givet den ansvarlige i virksomheden, Kristian Krogsgaard Larsen, nogle gode erfaringer, som han gerne deler ud af.

Læs også: 7 tip: Sådan får du hurtigere Wi-Fi-forbindelse på kontoret

1. Afklar dine behov

"Hvilke brugere og hvilke enheder, det trådløse netværk skal betjene, er afgørende for, hvordan netværket skal sættes op." 

"Man har forskellige enheder, som skal på netværket. Det kan være alt lige fra bærbare til mobiler til gæster, og det er derudfra at man skal definere sikkerheden og kapaciteten."

"Hvis man ikke har styr på sine behov fra start, kan det blive meget dyrt at lave om senere," siger Kristian Larsen.

2. Find nogen, som har prøvet det før

Hvis din virksomhed ikke selv ligger inde med kompetencerne til at sætte et netværk op, som møder behovene, så gør brug af ekstern hjælp.

"Selvom man ikke selv har kompetencerne i virksomheden, så kan det selvfølgelig godt lykkes, men i det øjeblik netværket går ned, så vil man meget gerne have nogen, som kan udbedre skaderne."

"Man skal have nogen til at vedligeholde netværket, opdatere firmware og installere patches, dels skal man have nogen som kan udbedre fejl, ligeså snart de opstår," siger Kristian Larsen.

3. Sikkerhed, sikkerhed, sikkerhed

Særligt i større virksomheder skal enhedernes adgang gerne deles op på netværket, så mobiltelefoner og tablets kører på et separat SSID fra firmaets computere, så man kan sætte sikkerhedsniveauet efter de brugere, som betjenes her. Og gæster skal køre på et helt tredje.  

"Du kan lave rigtig mange sikre løsninger på eksempelvis en computer, hvorimod en telefon har nogle begrænsninger, der gør den mindre sikker. Derfor er det en god ide at dele enhederne op og justere sikkerhedsniveauerne derefter i stedet for at køre laveste fællesnævner på hele netværket," siger Kristan Larsen.

4. Sæt hardware rigtigt op

Lav et grundigt design af installationen, inden du går i gang.

"Placeringen af access points er kritisk for det trådløse netværk. Den nemmeste placering er ikke nødvendigvis den bedste placering. Det kan give problemer ved både for mange og for få access points. Lav altid en site-survey før og efter installation for at sikre ordentlig dækning", siger Kristian Larsen

5. Overvåg dit netværk

Lav en plan for overvågning og vedligeholdelse. Hvor meget overvågning skal der være, og hvor hurtigt skal man reagere på fejl og nedetid.

"Har man afklaret hvad nedetid i en time eller en dag koster virksomheden, så kan man også bedre vurdere, om det kan betale sig med ekstra redundans og support."

"Når brugerne først er vant til at have trådløst internet, så forventer de også at det er der hele tiden," siger Kristian Larsen.

Læs også: 

Super hurtige og trådløse lasernetværk får nu ekstra turbo

WPA2-sikkerheden i dit [b]trådløse netværk er ikke god nok[/b]

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job