Stort galleri:Tag med til kåringen af Årets CIO 2021 - og se hvordan Morten Holm Christiansen blev udnævnt

Artikel top billede

Fem tip til bedre og mere sikkert WiFi i virksomheden

Skal dit eksisterende trådløse netværk i firmaet opgraderes, eller starter du helt fra bunden med nyt trådløst internet, så er her nogle råd til de vigtige overvejelser.

Internet er kommunikations-nerven i rigtig mange virksomheder, og der hviler derfor et stort ansvar på it-medarbejderen, idet du risikerer at miste kunder, hvis nettet bliver inficeret eller går ned.

Og kravene er høje: Internettet skal være trådløst, det skal være sikkert, og det skal virke på pc, tablet og telefon - og dine gæster skal også kunne komme på, uden at det udgør en sikkerhedsrisiko.

Skal du i gang med et trådløst netværk i virksomheden, så har NNIT allerede gjort sig nogle erfaringer.

NNIT er en dansk it-virksomhed med mere end 2200 ansatte verden over. Det stiller krav til det trådløse netværk. Det har givet den ansvarlige i virksomheden, Kristian Krogsgaard Larsen, nogle gode erfaringer, som han gerne deler ud af.

Læs også: 7 tip: Sådan får du hurtigere Wi-Fi-forbindelse på kontoret

1. Afklar dine behov

"Hvilke brugere og hvilke enheder, det trådløse netværk skal betjene, er afgørende for, hvordan netværket skal sættes op." 

"Man har forskellige enheder, som skal på netværket. Det kan være alt lige fra bærbare til mobiler til gæster, og det er derudfra at man skal definere sikkerheden og kapaciteten."

"Hvis man ikke har styr på sine behov fra start, kan det blive meget dyrt at lave om senere," siger Kristian Larsen.

2. Find nogen, som har prøvet det før

Hvis din virksomhed ikke selv ligger inde med kompetencerne til at sætte et netværk op, som møder behovene, så gør brug af ekstern hjælp.

"Selvom man ikke selv har kompetencerne i virksomheden, så kan det selvfølgelig godt lykkes, men i det øjeblik netværket går ned, så vil man meget gerne have nogen, som kan udbedre skaderne."

"Man skal have nogen til at vedligeholde netværket, opdatere firmware og installere patches, dels skal man have nogen som kan udbedre fejl, ligeså snart de opstår," siger Kristian Larsen.

3. Sikkerhed, sikkerhed, sikkerhed

Særligt i større virksomheder skal enhedernes adgang gerne deles op på netværket, så mobiltelefoner og tablets kører på et separat SSID fra firmaets computere, så man kan sætte sikkerhedsniveauet efter de brugere, som betjenes her. Og gæster skal køre på et helt tredje.  

"Du kan lave rigtig mange sikre løsninger på eksempelvis en computer, hvorimod en telefon har nogle begrænsninger, der gør den mindre sikker. Derfor er det en god ide at dele enhederne op og justere sikkerhedsniveauerne derefter i stedet for at køre laveste fællesnævner på hele netværket," siger Kristan Larsen.

4. Sæt hardware rigtigt op

Lav et grundigt design af installationen, inden du går i gang.

"Placeringen af access points er kritisk for det trådløse netværk. Den nemmeste placering er ikke nødvendigvis den bedste placering. Det kan give problemer ved både for mange og for få access points. Lav altid en site-survey før og efter installation for at sikre ordentlig dækning", siger Kristian Larsen

5. Overvåg dit netværk

Lav en plan for overvågning og vedligeholdelse. Hvor meget overvågning skal der være, og hvor hurtigt skal man reagere på fejl og nedetid.

"Har man afklaret hvad nedetid i en time eller en dag koster virksomheden, så kan man også bedre vurdere, om det kan betale sig med ekstra redundans og support."

"Når brugerne først er vant til at have trådløst internet, så forventer de også at det er der hele tiden," siger Kristian Larsen.

Læs også: 

Super hurtige og trådløse lasernetværk får nu ekstra turbo

WPA2-sikkerheden i dit [b]trådløse netværk er ikke god nok[/b]




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Webinar: Tør du håndtere cyberberedskabet på egen hånd?

Der er akut behov for at øge visibilitet, indsigt og overblik, hvis man som virksomhed skal have en chance for at afværge og minimere skaden ved cyberangreb. Trusselsbilledet udvikler sig imidlertid så hastigt, at opgaven let vokser selv større virksomheder, med en eller flere dedikerede IT-sikkerhedsansvarlige, over hovedet. Bliv klogere på dette seminar.

22. september 2021 | Læs mere


GDPR i dagligdagen: Vedligeholdelse og tilsyn

Det er efterhånden ved at være noget tid siden, at vi blev introduceret til GDPR, og alle organisationer har med tiden fået styr på dataflow og håndteringen af persondata i organisationen. Mange valg har skulle træffes og det har krævet mange ressourcer. Få overblik over de seneste nye tiltag og udmeldinger fra Datatilsynet samt overblik over de seneste regler, og hvordan du håndterer dem.

23. september 2021 | Læs mere


Årets CISO 2021

I både offentlige og private organisationer er der behov for at uddanne, rekruttere og fastholde de bedste it-sikkerhedsfolk, fordi sikkerhedsudfordringerne konstant forandres. Derfor sætter vi fokus på best practice inden for it-sikkerhed, og vi vil samtidig fremhæve de personer i Danmark, der gør et ekstra stykke arbejde for at styrke den digitale sikkerhed. Vi hylder derfor årets CISO 2021 på denne konference.

05. oktober 2021 | Læs mere






Premium
Kæmpe it-problemer i det danske skattevæsen: Har kun kortlagt it-beredskabet for syv ud af 230 it-systemer
Statsrevisorerne skyder en sønderlæmmende kritik af Skatteministeriets it-beredskab af sted. It-beredskabet for kritiske forretningsprocesser "er utilfredsstillende og utilstrækkeligt," lyder det. I værste fald kan det ende med, at staten ikke kan opkræve skatter og afgifter, udbetale løn, SU, sociale ydelser og pension.
CIO
“Der har simpelthen været for få gråhårede medarbejdere involveret i den her udviklingsproces. Folk der ved, hvad der skal til”
"Vi havde ansat nogle unge mennesker i sandaler og med langt skæg for at bryde med det traditionelle it-setup. De her vakse unge mennesker fik også ret hurtigt bygget en supersmart applikation til virksomheden. Men den brager ned, da vi ruller den ud, og den fylder cirka 1,5 procent af alle transaktioner."
Job & Karriere
35-årig kvinde gik amok på hjemmekontoret efter fyring: ”De fjernede ikke min adgang, så jeg slettede p-drevet lol”
En 35-årig kvinde står anklaget for at have slettet 21,3 gigabyte data fra fællesdrevet efter, at hun blev fyret. Nu risikerer hun op til 10 års fængsel.
White paper
Så stor er risikoen for angreb via din Salesforce Cloud
Cyberkriminelle går målrettet efter Salesforce Cloud, men kun de færreste virksomheder er opmærksomme på, at de selv har et stort ansvar for at beskytte sig – eller ved, hvordan de gør.