Måling: Mobildækning er langt ringere end tele-firmaerne lover

Der er meget stor forskel på hastigheden på den reelle mobil-dækning og det, som teleselskaberne lover, viser stor måling.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Teleselskabernes løfter om hastigheden på mobildækningen ligger meget væk fra virkelighedens verden.

Det viser en stor måling, som Ringkøbing-Skjern Kommune har udarbejdet, skriver KIT Magasinet.

Kommunen har i to måneder målt den udendørs mobildækning tilbudt af Telenor, TDC og 3 rundt omkring i kommunen fra en bil, der har været udstyret med tre identiske mobiltelefoner.

"Vi har fået at vide af borgerne, at der er dårlig dækning. Men når vi kigger på de teoretiske dækningskort fra teleselskaberne, ser dækningen slet ikke så dårlig ud, som den opleves i virkeligheden," siger teamleder for Koncern IT i kommunen, Niels Sønderskov, til KIT Magasinet.

Så ringe er dækningen

Ifølge undersøgelsen er dækningen mange steder i kommunen helt nede på 100 dB, hvilket ifølge Niels Sønderskov 'slet ikke er godt nok.'

"Det skraber lige an udendørs, men allerede der begynder min iPhone at have problemer. Og hvis du så går inden døre, bliver signalet meget dårligt med 100 dB," siger han til magasinet.

Han peger på, at signalstyrken i store dele af kommunen ligger på netop 100 dB.

"Vi oplever dårlig dækning rigtig mange steder i området på forskellige tidspunkter af døgnet," siger han, der nu ifølge KIT Magasinet vil drøfte dækningen med de pågældende teleselskaber.

KL-formand: Her er årsagen til problemet
KL-formand Martin Damm, der også er borgmester i Kalundborg, siger til KIT Magasinet, at det ikke er nok, at det kun er dem, der bor 'tættest' på, der har adgang til digitaliseringen, når kommunerne er afhængig af at anvende digitaliseringen til at effektivisere velfærdssamfundet.

Han peger på, at det ikke er kommunerne, der har ansvaret for at sikre bredbånd - hverken via kabler, fiber eller mobilnet.

Ifølge ham skyldes problemet, at staten har solgt licenser til mobilselskaberne uden at forpligte dem til at sikre bredbånd til hele landet.

Læs også:

Fem vigtige ting: Det satser dit teleselskab på i 2014

Boom i antallet af små mobilmaster kan give problemer

Sådan opnår du bedre indendørs dækning

Sådan vil danske telefirmaer forbedre din mobil-dækning

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S