Artikel top billede

Efter hylen og skrigen i årevis: Nu elsker musikbranchen digitalisering

Den danske musikindustri er endelig blevet digital efter flere års juridiske slagsmål med digitalt indstillede forbrugere. Læs her, hvad andre brancher kan lære af den rejse.

Den danske musikbranches omstilling til den nye, digitale virkelighed må siges at være kommet i mål.

I dag kan musikselskabernes brancheorganisation IFPI løfte sløret for, at 82 procent af omsætningen fra det første halve år af 2014 kommer fra digitale kanaler, hvor især streamingtjenester som Spotify og Wimp bærer en stor del af læsset.

Isoleret set udgør streamingkanalerne 63 procent af musikbranchens samlede omsætning i 2014, hvor cd-salget nu er nede på 18 procent, mens downloads tegner sig for 19 procent.

Digitaliseringen presser priserne

I kroner og ører ligger musikbranchens halvårsomsætning på 185 millioner kroner, hvilket er en anelse højere end i første halvår af 2013, da helårsomsætningen endte på 429 millioner kroner.

Årsagen til, at første halvår ligger lavere end andet halvår, forklarer musikbranchen med julesalget, hvor der bliver solgt mere musik end på noget andet tidspunkt af året.

IFPI fortæller til Computerworld, at branchen med halvårsomsætningen for 2014 for øje forventer at havne på nogenlunde samme omsætning som sidste år - altså lige omkring 430 millioner kroner.

Set med historiske briller er det et markant lavere salg end i eksempelvis 2000, da musikbranchen kunne bryste sig af en omsætning på godt 1,1 milliarder kroner.

IFPI's kommunikationschef Lasse Lindholm erkender da også blankt, at den nye digitale virkelighed har kostet på toplinjen.


Kilde: IFPI

"Når digitaliseringen skyller ind over en branche, bliver prispunkterne bare pressede. I dag er musikbranchen en helt anden end i 2000, da vores omsætning peakede," fortæller han.

Fra Napster til omfavnelse

Netop 2000 er et skelsættende år for musikbranchen, for det var omkring årtusindeskiftet, at musikdelingstjenester som Napster dukkede op og gjorde livet surt for musikindustrien.

Pladebosserne svarede igen med at gå på krigsstien og sagsøgte alt og alle, de kunne komme i nærheden af, som modsvar på den ulovlige fildeling på Napster og via andre kanaler.

"Vi prøvede at banke forbrugerne tilbage i cd-butikkerne, hvor salget jo gik rigtig godt. Vi lærte dog på den hårde måde at lytte til forbrugerne og give dem, hvad de ønsker," lyder det fra Lasse Lindholm hos IFPI.

Så hvis 2000 var året, da nedturen startede for musikbranchen og deres hær af advokater, ændrede attituden sig igen markant for omkring fem år siden.

"Musikselskaberne begyndte at udstede mange flere licenser til nye platforme, og det betød blandt andet, at de indgik aftaler med streamingtjenester," fortæller Lasse Lindholm.

Alle blev ramt af digitalisering

Han erkender samtidig, at indtjeningen næppe kommer tilbage til tidligere tiders milliard-omsætning.

"Det er meget få lige fra artister til producere og udlejere af studier, der ikke kan mærke tabet af en halv milliard kroner fra 2000. Alligevel ser vi stadig et kæmpepotentiale for vækst, når vi kan dele musik på lovlig vis over de digitale kanaler," siger Lasse Lindholm.

Han tilføjer samtidig, at digitaliseringen på ingen måder kun har været et onde.

"I dag kan artister markedsføre sig meget skarpt på sociale medier som Facebook, og musikindspilninger behøver ikke nødvendigvis længere store, dyre studier, fordi meget kan ordnes på hjemmecomputeren."

Andre brancher i skudlinjen

At det blev musikindustrien, som opdagede negative sider af digitaliseringen som en af de første, forklarer Lasse Lindholm med størrelsen på musikfiler og båndbredderne for godt 10 års tid siden.

"Musikfiler fylder ikke særligt meget og var derfor for mange oplagte at dele i en tid, da båndbredderne ikke er så høje som i dag," forklarer IFPI's kommunikationschef.

I dag står andre brancher som eksempelvis filmindustrien og forlagsbranchen over for samme udfordringer, som musikfolket har været igennem siden 2000.

Lasse Lindholm ønsker ikke at kommentere på deres udfordringer, men vender blikket indad og opsummerer læren af IFPI's rejse til endelig at omfavne den fagre, digitale verden.

"Vi gjorde op med vores selvtilstrækkelighed og lærte at lytte til forbrugerne. Den rejse skal alle veletablerede brancher igennem på et tidspunkt," lyder det fra Lasse Lindholm.

Læs også:

Telefirmaer afviser film-afgift: Det er det rene vanvid

Streaming-udgifterne griber om sig: Ender det med at blive for dyrt?

Google på trapperne med ny Spotify-dræber




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CFO'ens hverdag med Dynamics 365 FO: Nye muligheder - mere værdi

Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er meget mere end debet/kredit. Indbyggede værktøjer til at automatisere processer og bruge kunstig intelligens skaber nye muligheder og mere værdi.

29. november 2022 | Læs mere


AI & machine learning i dagligdagen – teknologi og best practice

Kunstig intelligens og machine learning er i gang med at forandre de måder, som vi arbejder på i organisationer og virksomheder - både i det store og i det små. Bliv inspireret til hvordan kan du selv udnytte dem til at gøre din organisation klogere, skarpere og mere effektiv.

06. december 2022 | Læs mere


ERP løsninger til SMV segmentet

For små og mellemstore virksomheder gemmer der sig meget store muligheder for effektivisering og data-udnyttelse i valget af ERP-system. Med det rigtige valg kan man udnytte eksempelvis machine learning, AI, procesautomatisering og meget andet på tværs af hele organisationen til blandt andet lagerstyring, produktion, distribution, intelligent afrapportering.

07. december 2022 | Læs mere