Vigtig tendens på IFA-messen: Priserne styrtdykker

ComputerViews: Teknologi-producenterne lægger an til rivende priskrig på en række vigtige produkter, som netop nu er på vej ud i butikkerne.

Artikel top billede

ComputerViews: Mere for pengene og lavere priser for selv avancerede maskiner er en fremherskende tendens på den store teknologi-messe, IFA, der netop er løbet af stablen i Berlin.

Traditionelt anvender mange af de teknologi-producenterne IFA-messen til at præsentere kommende modeller, der står til at ramme de europæiske markeder i den kommende tid.

Helt generelt gælder det, at prisen i år for alvor er kommet i centrum.

IFA-messen har nemlig i år været præget af en række præsentationer af lavpris-enheder - både smartphones, tablet-computere og meget andet.

Blandt andet har Motorola Mobility løftet sløret for sin nye Moto G-smartphone med quad-core Snapdragon-chip, 5" skærm, otte megapixel-kamera, to højttalere og andet kræs for 180 dollar - eller godt 1.000 kroner.

Telefonen rammer butikkerne i de store markeder i USA, Indien, Frankrig, Storbritannien, Brasilien, Spanien og Tyskland i disse dage.

Også Microsoft kaster sig ind i pris-pres på smartphone-markedet.

Selskabet er på trapperne med en billig-udgave af flagskibet Lumia, nemlig Lumia 830, der på specs vil udfordre iPhone og Samsungs Galaxy S5, men som til gengæld vil blive markant billigere med en pris på omkring 2.400 kroner.

Du kan læse Computerworlds første indtryk af de nye billige Windows-telefoner her: Hands on: Billige Windows Phone-mobiler fra Microsoft.

Microsoft står også bag et veritabelt bombardement af nye Windows 8.1-baserede pc'er og tablet-computere til meget lave priser.

Sværmen af nye Windows-enheder kommer til at spille en afgørende rolle i Microsofts kamp mod de meget billige Chrome-books og Android-baserede enheder, der generelt er meget billige.

Microsoft har taget kampen op ved blandt andet at tilbyde en tunet Windows 8.1 bundlet med søgemaskinen Bing gratis til hardware-producenterne.

Nu er HP klar med laptoppen Stream 14 til knap 1.200 kroner, mens Asus er klar med den såkaldte EeeBook i samme prisleje - begge inklusive Windows 8.1.

Samme tendens gælder på tablet-markedet, hvor Microsoft for alvor forsøger at tage kampen op med de ellers traditionelt meget billigere Android-tablet-computere.

På IFA-messen har vi således set Windows-tablets med skærme på 8" fra eksempelvis Archer og Acer til 150 dollar - godt 800 kroner - inklusive et års abonnement på Office 365, mens Toshibas nye Encore Mini med skærm på 7" vil komme til at koste under 100 dollar - altså under 600 kroner - inklusive Windows 8.

Også på markedet for wearables er der for alvor ved at blive åbnet for priskrig. I hvert fald har taiwanske Asustek Computer på IFA præsenteret smartwatch-uret ZenWatch, som kommer til at koste knap 1.200 kroner.

Det kan du læse mere om her: Asus præsenterer ultra-billigt smartwatch.

De fleste teknologi-producenter har (naturligvis) også præsenteret nye high end-produkter på IFA-messen i lange baner. Som sædvanlig gælder det, at du kan købe computere og lignende til så en høj pris, som du har råd til.

I den lave ende af markedet er tendensen imidlertid tydelig: De pris-billige smartphones, pc'er og tablet-computere bliver mere og mere avancerede.

Microsoft er blandt de absolutte hovedaktører i pris-udviklingen på dette års IFA-messe.

Det skyldes, at Microsoft har besluttet sig for at tage kampen op mod Android og Chrome som led i selskabets nye strategi om, at Windows fremover skal være et middel til at score nye brugere fremfor det forkromede premium-produkt, som alle aktiviteter drejer sig om.

Det kan du læse mere om her: Det nye Microsoft: Lægger Windows bag sig - her er den nye fremtid

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S