Nye krav om film-afgift på internet: Det skal det koste

Både film-folk og politikere mener, at internetleverandørerne skal bidrage med penge til den danske filmbranche. Her er en mulig model.

Artikel top billede

Danske internetleverandører skal bidrage med penge til filmindustrien. 

Sådan fortsætter det med at lyde fra flere forskellige personer fra filmindustrien og fra politikere på Christiansborg. 

Torsdag i sidste uge skrev Michael Fleischer, formand for foreningen af filmudlejere i Danmark, i en klumme i Jyllands-Posten, at det er indiskutabelt, at der mangler penge til dansk film- og tv-fiktionsproduktion.

Han peger på flere mulige løsninger, heriblandt at teleoperatørerne skal betale:

"Teleoperatørerne er et andet oplagt sted at hente ny finansiering, da de allerede slipper (for) billigt uden på nogen måde at bidrage til økonomien i dansk film."

"3 kr. ekstra pr. måned for en internetforbindelse, ville tilføre produktionen af danske film og tv-serier et ekstra provenu på 40-50 mio. kr. årligt."

"Små penge for forbrugerne, når man ser, hvor mange penge der ellers anvendes på dyre abonnementsaftaler som Viasat eller Netflix."

Læs også: Dansk telebranche: Film-afgift på internet vil være helt urimelig

Politikere bakker op

Og det er ikke kun film-industrien selv, der mener, at internetleverandørerne - og dermed bredbåndskunderne - bør bidrage med penge til ny produktion af film.

Til filmmagasinet Ekko siger Dansk Folkepartis kulturordfører, Alex Ahrendtsen, at "det står klart, at teleindustrien er nødt til at betale en del af kagen."

Argumentet, der fremføres i Ekko, er, at film-streaming er en vigtig salgsfaktor, når teleoperatører som TDC, Yousee og Stofa skal sælge deres internetforbindelser.

"Teleoperatørerne tjener indirekte penge, når de kan lokke kunder til med en god forbindelse til at streame film. Det er et åbenlyst konkurrenceparameter," siger Alex Ahrendtsen.

Også Marlene Borst Hansen fra Radikale Venstre siger, at teleselskaberne skal tage deres del af ansvaret, og Socialdemokraternes Troels Ravn siger til Ekko:

"Internetudbyderne bliver nødt til at gå ind og bidrage til dansk film, når de selv lukrerer så kraftigt på det. Det er kun ret og rimeligt," lyder det fra Socialdemokraterne. Venstres Michael Aastrup Jensen er imod nye krav til internetleverandørerne.  

Debatten vil ikke dø

Tidligere har også Kim Pedersen, der blandt andet er formand for brancheforeningen Danske Biografer og medlem af Rådet for Spillefilm og det danske Oscar-udvalg, langet ud efter de danske teleselskaber i Ekko.

"Teleselskaberne tjener millioner og atter millioner kroner på dansk film - og de betaler ikke en krone for det!" har han blandt andet skrevet i en indlæg.

Jakob Willer, der er direktør i Teleindustrien, svarede igen i Ekko ved at kalde et forslag om en film-afgift "det rene vanvid."

"De skal i gang med arbejdet i stedet for at komme med hatten i hånden og bare bede om penge," udtalte han.

Læs stort interview med Jakob Willer om film-afgifter på internet her

Læs også:

Dansk telebranche: Film-afgift på internet vil være helt urimelig

Telefirmaer afviser film-afgift: Det er det rene vanvid

Efter hylen og skrigen i årevis: Nu elsker musikbranchen digitalisering

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S