Nye krav om film-afgift på internet: Det skal det koste

Både film-folk og politikere mener, at internetleverandørerne skal bidrage med penge til den danske filmbranche. Her er en mulig model.

Artikel top billede

Danske internetleverandører skal bidrage med penge til filmindustrien. 

Sådan fortsætter det med at lyde fra flere forskellige personer fra filmindustrien og fra politikere på Christiansborg. 

Torsdag i sidste uge skrev Michael Fleischer, formand for foreningen af filmudlejere i Danmark, i en klumme i Jyllands-Posten, at det er indiskutabelt, at der mangler penge til dansk film- og tv-fiktionsproduktion.

Han peger på flere mulige løsninger, heriblandt at teleoperatørerne skal betale:

"Teleoperatørerne er et andet oplagt sted at hente ny finansiering, da de allerede slipper (for) billigt uden på nogen måde at bidrage til økonomien i dansk film."

"3 kr. ekstra pr. måned for en internetforbindelse, ville tilføre produktionen af danske film og tv-serier et ekstra provenu på 40-50 mio. kr. årligt."

"Små penge for forbrugerne, når man ser, hvor mange penge der ellers anvendes på dyre abonnementsaftaler som Viasat eller Netflix."

Læs også: Dansk telebranche: Film-afgift på internet vil være helt urimelig

Politikere bakker op

Og det er ikke kun film-industrien selv, der mener, at internetleverandørerne - og dermed bredbåndskunderne - bør bidrage med penge til ny produktion af film.

Til filmmagasinet Ekko siger Dansk Folkepartis kulturordfører, Alex Ahrendtsen, at "det står klart, at teleindustrien er nødt til at betale en del af kagen."

Argumentet, der fremføres i Ekko, er, at film-streaming er en vigtig salgsfaktor, når teleoperatører som TDC, Yousee og Stofa skal sælge deres internetforbindelser.

"Teleoperatørerne tjener indirekte penge, når de kan lokke kunder til med en god forbindelse til at streame film. Det er et åbenlyst konkurrenceparameter," siger Alex Ahrendtsen.

Også Marlene Borst Hansen fra Radikale Venstre siger, at teleselskaberne skal tage deres del af ansvaret, og Socialdemokraternes Troels Ravn siger til Ekko:

"Internetudbyderne bliver nødt til at gå ind og bidrage til dansk film, når de selv lukrerer så kraftigt på det. Det er kun ret og rimeligt," lyder det fra Socialdemokraterne. Venstres Michael Aastrup Jensen er imod nye krav til internetleverandørerne.  

Debatten vil ikke dø

Tidligere har også Kim Pedersen, der blandt andet er formand for brancheforeningen Danske Biografer og medlem af Rådet for Spillefilm og det danske Oscar-udvalg, langet ud efter de danske teleselskaber i Ekko.

"Teleselskaberne tjener millioner og atter millioner kroner på dansk film - og de betaler ikke en krone for det!" har han blandt andet skrevet i en indlæg.

Jakob Willer, der er direktør i Teleindustrien, svarede igen i Ekko ved at kalde et forslag om en film-afgift "det rene vanvid."

"De skal i gang med arbejdet i stedet for at komme med hatten i hånden og bare bede om penge," udtalte han.

Læs stort interview med Jakob Willer om film-afgifter på internet her

Læs også:

Dansk telebranche: Film-afgift på internet vil være helt urimelig

Telefirmaer afviser film-afgift: Det er det rene vanvid

Efter hylen og skrigen i årevis: Nu elsker musikbranchen digitalisering

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil