BreakingCIO Peter Cabello stopper i Pandora: "Det mit team har opnået på få år er intet mindre end enestående."

TDC smider pris-bombe: Ubegrænset mobiltelefoni i 31 lande

For et fast månedligt beløb kan TDC's erhvervskunder tale frit i mobil i 31 forskellige lande.

TDC har sagt det igen og igen: At teleselskabet ikke bryder sig om priskrige og heller ikke ønsker at starte dem.

Det er dog svært ikke kalde det netop en priskrig, når man ser på et konkret tilbud, TDC Erhverv præsenterer senere i dag.

"Vi slipper talen løs i Europa forstået på den måde, at vi indfører fri tale, sms og mms i Danmark og i hele Europa," siger Jens Munch-Hansen, der er koncerndirektør for TDC Erhverv.

Han overtog posten tidligere i år, da Eva Berneke skiftede fra TDC Erhverv til KMD, hvor hun nu er administrerende direktør.

Det nye tilbud fra TDC Erhverv går på de 27 EU-lande og fire øvrige lande, heriblandt Norge og Schweiz.

Et konkret eksempel er, at en virksomhed med erhvervs-pakken medium betaler 249 kroner per bruger - og for det beløb er der så fri tale ved kald og sms til alle danske numre, uanset hvilket EU-land modtager eller afsender opholder sig i.

"Vi har truffet en beslutning"
Jens Munch-Hansen, hvad er baggrunden for, at I gør det her?

"Der har været så meget snak frem og tilbage om, hvad der er med og ikke er med, og hvad der er blevet reguleret og ikke er reguleret, og vi har truffet en beslutning om at hamre en pæl igennem alt det der."

"Nu går vi forrest med det her og kommer med et klart budskab til markedet - og det håber vi, at vi får nogle kunder på."

Hvad koster det jer i forhold til den indtjening, I ellers har haft her?

"Det er umuligt at regne ud. Det afhænger af, hvor meget man bruger det, fordi vi skal betale omkostninger i de lande, hvor det foregår."

"Men selvfølgelig tror vi på, at kommende kunder vil finde det her så attraktivt, at de vælger TDC."

"Det er en erhvervsløsning til dem, der har et behov for at få en meget klar budget-transparens over, hvad det koster, når medarbejderne er på farten i Europa."

Tidligere på sommeren lancerede IPNordic en lignende løsning. Gør I det her, fordi det bliver den næste kampplads på telemarkedet det her?

"Der ligger flere ting i det. Det er noget, der har været utroligt debatteret i medierne; hvad skal det koste?"

"På et eller andet tidspunkt kommer der sikkert noget regulering fra EU's side. Som markedsleder har vi sagt, at vi vil på banen først og så gøre det helt klart for vores kunder, at det er det, det koster - det er fri tale i Europa."

Hvorfor kun gøre det for erhvervskunderne og ikke også indføre det for privatkunderne?

"Det er et godt spørgsmål."

"Der er forskellige andre varianter inden for consumer, og nogle gange er det specifikt lande-tilrettet."

"Jeg tror nok, at med det behovsmønster, vi ser i erhverv, kan vi gå ud med et bredere tilbud, fordi kaldsmønsteret for en erhvervsdrivende typisk er mere generelt end for en enkelt forbruger, som rejser på ferie og har brug for det i Spanien det ene år og så i Norge det næste år."

Der er også begrænsninger
Træerne vokser dog heller ikke ind i tele-himlen i denne omgang, og også de nye TDC-løsninger, der retter sig mod små og mellemstore virksomheder, indeholder begrænsninger.

For det første er det kun kald til og fra danske mobiler og fastnettelefoner, der er gratis, mens kald til andre EU-telefoner koster 0,89 kroner.

Selv om en 4G-forbindelse også er inkluderet, skal man naturligvis være opmærksom på, at der ikke er tale om fri data, men kun telefoni.

Data koster 0,99 kroner per megabyte i medium-pakken, mens man med de større pakker får enten 100 eller 500 megabyte med i prisen uden ekstra omkostninger.

Ikke desto mindre er der tale om en aggressiv satsning fra TDC's side, og det er nok heller ikke tilfældigt, at den kommer på erhvervsmarkedet, hvor der er rift om kunderne - og hvor kunderne er meget bevidste om, at der kan spares penge ved at vælge den rette leverandør.  

Kamp om erhvervskunderne
TDC er ikke ene om at forsøge sig med nye løsninger i forhold til erhvervskunderne.

Telenor har eksempelvis en løsning, hvor man sammen med et mobilabonnement får adgang til Microsofts Office 365 i to år, og hos 3 tilbyder man større datapakker og fri telefoni i seks andre lande end Danmark, eksempelvis Storbritannien og Italien.

Som nævnt lancerede det sønderjyske teleselskab IPNordic tidligere på sommeren et tilbud, hvor erhvervskunderne for 199 kroner kan tale ubegrænset i hele EU - en løsning, der i øvrigt kører på TDC's netværk.

TDC's nye fri tale-løsninger, der er klar til kunderne i næste måned, kan dog vise sig at have en noget større effekt på markedet, fordi det nu er det største selskab i Danmark, der lancerer en fri tale-løsning i hele Europa.

TDC oplyser, at TDC Erhverv har i alt 763.000 mobilkunder fordelt over flere forskellige abonnementstyper.



Læs også:

Teleselskab: Tal frit i hele EU for 199 kroner

Derfor kan roaming-bombe fra telegigant indlede nyt kapløb

Slip for mobil-chok: Danske udbydere giver fast pris på data i udlandet





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere






Premium
CIO Peter Cabello Holmberg stopper hos Pandora efter fem år: ”Jeg trives med transformationer, hvor det ikke bare handler om at ændre retningen fem grader"
Efter fem år i spidsen for it hos en af Danmarks største virksomheder stopper Peter Cabello Holmberg som CIO hos Pandora efter hans stilling er blevet sammenlagt med e-handelschefen. "Det er det rigtige at gøre."
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.