TDC's IP-telefoni sendt i sort af morgentrafikken - hele Norden ramt

En fejl i TDC's IP-net har onsdag morgen sendt tusindvis af TDC-kunder i sort.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Danmarks største teleselskab TDC har onsdag morgen og formiddag været ramt af et seriøst nedbrud på sin IP-telefoni-omstilling, som selskabet markedsfører som TDC Scale.

TDC Scale er en hostet løsning, der ligger hos TDC, og som blandt andet sørger for omstilling til mobiltelefoner, hjemmearbejdspladser og til andre af virksomhedernes kontorer.

Nedbruddet har varet siden klokken otte onsdag morgen, og det er blevet udbedret omkring kvart over 11.

Hele Norden ramt

TDC har omkring 4.000 Scale-virksomhedskunder i Danmark, Sverige og Norge, og derudover har selskabet omkring en halv million IP-telefoni-kunder alene i Danmark, hvoraf flere også kan være ramt af nedbruddet. 

TDC's kommunikationsmedarbejder Rasmus Avnskjold fortæller, at hele Norden har været ramt, men han understreger, at ikke alle nordiske kunder er berørte af nedbruddet.

"Vi kan endnu ikke sætte tal på, men det er formentligt relativt mange Scale-kunder og knap så mange IP-telefoni-abonnenter, som har været påvirket af nedbruddet," siger Rasmus Avnskjold til Computerworld. 

Skyldtes opgradering

Han forklarer, at nedbruddet i første omgang skyldtes en planlagt opgradering til Scale-løsning, som dog ikke gik helt planmæssigt. 

Da morgentrafikken så ramte IP-netværket, blev nettet presset, og det gik derefter i sort for mange af Scale-kunderne. 

"IP-telefonkunderne har været tilbage kvart over 10, mens det har været lidt senere for Scale-kunderne," forklarer Rasmus Avnskjold. 

Han fortæller, at onsdag før middagstid er situationen blevet stabiliseret, og driften af Scale kører normalt igen. 

Læs også:
Glem hackere: Vejret er en af de største trusler mod din mobil

Her er forklaringen: Derfor forsvandt millioner af TDC-sms'er

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job