Her er forklaringen: Derfor forsvandt millioner af TDC-sms'er

En intern opdatering var forleden skyld i, at TDC's sms-maskineri gik i sort i hele Danmark. Det er langt fra første gang, at det sker. Skal vi bare til at vænne os til den slags nedbrud?

Artikel top billede

TDC blev forleden blev ramt af et timelangt sms-nedbrud, der gik ud over op mod 2,4 millioner danske mobilkunder samt alle TDC-kunder i vores skandinaviske broderlande Norge og Sverige.

Telekæmpen har nu identificeret fejlen, der var skyld i, at kunderne fik fejlmeddelelser ved et tryk på 'send'-knappen i deres sms-program.

"Der skulle foretages en ændring af routning i vores IP-netværk i forbindelse med, at vi skulle åbne for en ny funktionalitet," forklarer TDC-pressemedarbejder Povl Damstedt Rasmussen til Computerworld.

En menneskelig fejl

Han fortsætter:

"Denne type opgave er normalt ikke kundepåvirkende, og derfor blev den foretaget i dagtimerne. Men på grund af en menneskelig fejl manglede der en kodelinje, da ændringen skulle gennemføres," fortæller han.

Resultatet af denne fejl blev, at al trafikken blev dirigeret et forkert sted hen og derfor ikke nåede frem til modtagerne.

"Det var en rigtig ærgerlig fejl, som vi kun kan beklage," lyder det fra Povl Damstedt Rasmussen.

Flere fejl i år

Tirsdagens nedbrud er langt fra det første, som TDC har måttet slås med i 2014.

For nylig ramte en mystisk fejl TDC's sms-afsendelser til teleselskabet 3, omkring en kvart million danskere blev sendt på ferie uden mobiltelefoni grundet en software-fejl, og tidligere på året var det problemer med at tale over en TDC-forbindelse.

Sidste efterår blev flere millioner TDC-kunders tålmodighed også afprøvet, da deres sms'er i lighed med i tirsdags ikke nåede frem.

Er disse nedbrud bare noget, som kunderne skal vænne sig til?

"Der sker uheld en gang imellem, og det er selvfølgelig beklageligt. Vi har dog ingen forventninger om, at kunderne ligefrem skal vænne sig til det," lyder svaret fra TDC's presseafdeling.

Giv din mening til kende: Gør TDC og andre teleselskaber i Danmark det godt nok til den pris, som du betaler for servicen?

Læs også:

TDC, Telia, Telenor og 3: Nu er de fire - men snart kun tre

Er TDC en knivskarp forretning eller en skygge af fortidens telegigant?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Ingeniører til Kapacitetscenter for mindre droner

Københavnsområdet

Politi

It-arkitekter til Rigspolitiet

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Oleksandra Kolesnyk som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med uddannelsen, da hun startede den hos Bestseller i Spanien - hun viderefører den nu hos netIP. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Alcadon ApS har pr. 1. september 2025 ansat Lars Peter Met Pedersen som Sales Manager - Datacenter. Han skal især beskæftige sig med salg af løsninger til det danske datacenter marked og være det rådgivende bindeled mellem kunde og producent. Nyt job