Artikel top billede

(Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Guide: Undgå din mobilregning "Boyer" ud

Odense-borgmester Anker Boyes eksorbitante mobilregninger vil kunne undgåes med et par simple retningslinier. Se her, hvordan danske Terma får styr på medarbejdernes mobilbrug.

Et ordentligt aftalegrundlag, noget sund fornuft og en smule registrering.

Sådan lyder opskriften fra danske Terma på, hvordan man som virksomhed undgår at komme til at hænge på eksorbitante mobilregninger fra medarbejderne, som det er sket for Odense Kommune.

Her er borgmester Anker Boye (S) nu igen blevet taget i et meget stort mobilforbrug.

"Du skal have et ordentligt aftalegrundlag med teleselskabet. Vi regnede på det og på bundlinjen gav det mest mening at have en flatrate-aftale, altså fri data og telefoni, i Danmark, og en fleksafregning i udlandet," siger Jørgen Eskildsen, vice president for it i Terma.

"Nogle enkelte medarbejdere har også fri telefoni i udlandet, men for langt de fleste er mobiltelefonerne kun til arbejdsbrug i udlandet. Og for alle gælder det, at telefonerne skal bruges med omtanke."

Læs også: Teleselskab: Tal frit i hele EU for 199 kroner

Oplysning er vigtig

Allerede fra ansættelsen bliver nye medarbejdere sat ind i, hvordan de skal forholde sig til brug af firmatelefoner for at undgå forvirring om, hvilken aftale medarbejderen har.

"Vi har en A4-pamflet med gode råd og retningslinjer for, hvordan vores medarbejdere skal forbruge telefoni i udlandet. Det handler blandt andet om, at man bør tjekke mails på de gratis Wi-Fi-tjenester som ofte er tilgængelige og tænke sig om, når der tikker advarsler ind per sms om et højt forbrug."

Forud for feriesæsonerne gøres der også en ekstra indsats, eksempelvis med opslag på intranettet, som minder medarbejderne om reglerne, inden de tager afsted på ferie.

Tillid er godt, kontrol er bedre

Terma har i Danmark over 600 medarbejdere med mobilaftaler.

Men det er ikke alle, som har behov for at rejse udenlands særligt ofte. Det betyder for virksomheden, at den som regel kun har en pulje på 50-75 sælgere, konsulenter og andre med et hyppigt behov for at rejse.

"Folk, som rejser og som har brug for at ringe hjem, skal selvfølgelig kunne det, men vi har en intern grænse, og vi registrerer, hvis en medarbejder overskrider den og tager et tjek på forbruget med den pågældende medarbejder," siger Jørgen Eskildsen.

"Vi har 10-15 af den slags revisioner i kvartalet, og vi har aldrig oplevet nogen problemer for vores medarbejdere. Til gengæld har vi en enkelt gang taget teleselskabet i en fejl."

Læs også:

TDC smider pris-bombe: Ubegrænset mobiltelefoni i 31 lande

Planen er klar: Sådan tjener dit teleselskab styrtende med penge på dig




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til NIS2 - indhold, krav og konsekvenser

På dagen vil du både få et koncentreret, fokuseret overblik over de juridiske aspekter og de krav, du vil skulle leve op til. Du går også hjem med praktisk viden fra eksperter, der arbejder med NIS2-compliance på både det tekniske og organisatoriske niveau.

28. februar 2024 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Vi dykker ned i, hvordan du finder den perfekte pasform for netop din virksomhed. Vi ser på, hvordan du kan imødekomme jeres behov for fleksibilitet og hurtig udvikling, samtidig med at håndtere udfordringerne ved cloud-tjenester.

29. februar 2024 | Læs mere


Faldgruber og forberedelser når du skal implementere Dynamics 365 FO

På dette webinar stiller vir skarpt på overvejelser, forberedelser, forretning og faldgruber, så din virksomhed får det bedste udgangspunkt for jeres Dynamics 365-implementering. Du bliver også klogere på at håndtere master data, som er et af de absolut vigtigste områder i ethvert ERP-projekt, og på hvorfor Dynamics 365 FO er en del af et samlet cloud-transformationsprojekt.

29. februar 2024 | Læs mere