Artikel top billede

Unge gider ikke digital post: Skal provokeres med quiz

Om en måned skal alle danskere kunne modtage digital post. Det er de unge tilsyneladende ligeglade med, og derfor bliver de nu provokeret ud i en dyst mod ældre medborgere om deres digitale kompetencer.

Unge mellem 15 og 24 år er den befolkningsgruppe, der er sløvest til at få tilmeldt sig digital post, som bliver obligatorisk for alle danskere over 15 om en god måneds tid.

Inden tvangs-tilmeldingen den 1. november er det kun lige over 42 procent af den unge befolkningsgruppe, der har tilmeldt sig digital post.

Til sammenligning ligger landsgennemsnittet på 57,5 procent, mens tilmeldingsprocenten blandt de 65 til 74 årige ligger helt oppe på 57,9 procent.

"Umiddelbart er det paradoksalt, at vi generelt anser de unge som meget digitaliseringsparate, men alligevel er der flere fra ældre befolkningsgrupper, der er tilmeldt digital post," fortæller chefkonsulent Louise Palludan Kampmann til Computerworld.

Skal battle mod Uffe

For at lokke flere unge folk ind i de digitale postkasser, når de modtager skrivelser om alt fra SU-støtte til boligstøtte fra offentlige myndigheder, har Digitaliseringsstyrelsen lanceret en quiz.

"Er du mere digital end en 65-årig?" er navnet på quizzen, hvor de unge kan dyste mod ældre kendisser som Uffe Ellemann Jensen, Ulf Pilgaard og Mimi Jakobsen, når det kommer til digital adfærd.

Men hvorfor vælge noget så old school som en quiz med personer, som med al respekt var en del mere i mediemøllen for et årti eller to år siden?

"Quiz er et kendt og anvendt redskab til at teste sig selv og dele resultater på sociale medier som Facebook. Vi ved, at godt 90 procent af den unge målgruppe stadig er på Facebook, og derfor har vi valgt quizzen som vores måde at udbrede kendskabet på," forklarer Louise Palludan Kampmann fra Digitaliseringsstyrelsen.

Samtidig håber styrelsen på en viral effekt, når deres digitaliseringsparathed bliver målt mod kendisserne.

"En af udfordringerne med digital post er, at de unge ikke er vant til at kommunikere med det offentlige. Og kendskabet og ultimativt tilmeldingen er succeskriterierne for vores kampagne," lyder det fra Louise Palludan Kampmann.

Chefkonsulenten fra Digitaliseringsstyrelsen nævner, at det endnu er for tidligt at sige noget om nogle mærkbare virale effekter af quizzen, der blev sendt i luften i slutningen af sidste uge.

Hver sjette kender ikke digital post

Styrelsen ved til gengæld via målinger fra august, at 83 procent af befolkningen kender digital post.

Det efterlader en sjettedel af befolkningen i uvidenhed omkring den digitale løsning, der kommer om en måned.

Manglende tilmelding kan betyde, at de muligvis går glip af hospitalsindlæggelser, oplysninger om dagpenge, meddelelser fra Skat og anden offentlig kommunikation.

For at få øget kendskabet og dermed og tilmeldingen trykker det offentlige nu på speederen i sine kampagner i trykte medier, online, på plakater i gadebilledet og på tv.

Samtidig holder Digitaliseringsstyrelsen også øje med antallet af fritagelser, som i skrivende stund ligger på 7,7 procent.

"Vi har haft en forventning om, at op mod 20 procent ville søge om fritagelse. De meldinger, vi får fra kommunerne går på, at det tal er højt sat, og vi formentlig vil få flere end 80 procent tilmeldt digital post," siger Louise Palludan Kampmann.

Kampagnen om brugen af digital post løber frem til den 31. januar 2015.

Efter den 1. november skifter kampagnen karakter og går opfordringer om tilmelding til at opfordre folk til at tjekke deres digitale postkasse, som automatisk bliver oprettet til alle danskere over 15.

Læs også:

Digital post er et "man on the moon"-projekt

3,3 millioner danskere skal med: Vil gigantisk it-projekt kunne lykkes?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CISO 2021

I både offentlige og private organisationer er der behov for at uddanne, rekruttere og fastholde de bedste it-sikkerhedsfolk, fordi sikkerhedsudfordringerne konstant forandres. Derfor sætter vi fokus på best practice inden for it-sikkerhed, og vi vil samtidig fremhæve de personer i Danmark, der gør et ekstra stykke arbejde for at styrke den digitale sikkerhed. Vi hylder derfor årets CISO 2021 på denne konference.

05. oktober 2021 | Læs mere


Dynamics Excellence Day 2021 - indblik, best practice og øget værdi

Med Microsoft Dynamics 365 er Microsoft rykket mod skyen og har fuld integration til både Dynamics, CRM, Office 365, Power BI og Cortana. Det giver utrolig mange muligheder, hvis du griber det rigtigt an. Vi sætter fokus på værdiskabelse og forbedring for både nuværende og nye Dynamics-brugere.

07. oktober 2021 | Læs mere


CISO Trends 2021: Sikkerhed, trusler og strategi

Vi kan ikke komme uden om, at CISO'ens rolle bliver mere og mere markant i de fleste organisationer grundet det evigt omskftelige trusselsbillede. It-sikkerhed er forlængst blevet en forretningskritisk disciplin, hvor dele af og hele organisationer kan blive lagt ned af at enkelt angreb. Derfor ser vi nærmere på det overordnede trusselsbillede, og hvordan CISO'erne konstant skal være på vagt over for nye trusler.

12. oktober 2021 | Læs mere