Digital post er et "man on the moon"-projekt

Klumme: Tvangsdigitalisering lyder koldt og uhyggeligt. Men nu går jeg hele vejen i brechen for den offentlige digitale post.

Artikel top billede

Tvangsdigitalisering. Ordet er så koldt og uhyggeligt, at det har den ønskede virkning, når det kommer fra gode mennesker med indsigt i teknologi: Det skal vi ikke have noget af.

Og det er også bare typisk politikerne inde på Christiansborg - eller endnu værre nede i Bruxelles - kun at tænke på penge og tvangsfodre os med krav. For eksempel om offentlig digital post.

Som ivrig digitaliseringsfortaler har jeg selv været lidt for lunken ved at vælge klar side i den diskussion. For ideen om at erstatte så meget papir som muligt med e-post er nærmest min mission her i livet. Men hvad så med de svageste borgere?

Underligt nok indeholder denne sætning ofte også ordene "og de gamle", selv om Danmarks ældre får stadig bedre fat i digitaliseringen både på pc og smartphone.

Men ja, der er svage grupper både blandt ældre og unge og især blandt socialt udsatte borgere, som ikke umiddelbart kan bruge e-mail, selv om staten så måtte tvangsoprette den.

Nu går jeg hele vejen

Men nu går jeg hele vejen i brechen for den offentlige digitale post, her få måneder før debatten uden tvivl bliver overophedet, efterhånden som vi nærmer os 1. november.

Denne dag markerer skæringspunktet for kravet til borgerne om at have en elektronisk postkasse til at modtage og kommunikere med det offentlige. Et par konkrete oplevelser har fået skubbet mig det sidste stykke.

Hver femte bliver fritaget

En af oplevelserne var, da jeg en tidlig morgen hørte et indslag på DR om, at "100.000 siger nej til digital post." Det var så interessant, at jeg fandt frem til artiklen på DR-nyheder og fandt ud af, at indslaget handlede om, at Digitaliseringsstyrelsen på det tidspunkt (9. maj 2014) havde givet 105.884 dispensationer til danskere, som altså er fritaget for kravet om at modtage digital post 1. november 2014.

Digitaliseringsstyrelsen forventer faktisk, at 20 procent at danskerne bliver fritaget. Det synes jeg egentlig er OK. Hver femte ventes at blive fritaget af forskellige årsager.

Forhåbentlig, tænker jeg, kommer flere af dem med i en digital løsning, efterhånden som digital kommunikation fører til nye løsninger. Og nej, jeg kan ikke lige komme med tre eksempler. For den ultimative idé med digitaliseringen er jo innovation. At vi finder på nye måder at gøre tingene på. 

Men det sker først, når vi har taget skridtet ud i det næsten ukendte som for eksempel kravet om at kommunikere digitalt med det offentlige, hvor business-casen nok er besparelser på print og forsendelse.

En anden oplevelse har været at sidde tæt på udviklingen af et produkt, der integrerer digital sagsbehandling i for eksempel ministerier og styrelser med den fjernprints­løsning, som staten har valgt til udsendelse af den fysiske post, der altså også efter 1. november blandt andet skal ud til 20 procent af danskerne. 

Da staten sendte den i udbud i 2012, stod tælleren på 140 millioner breve om året til borgere og virksomheder. Tænk på udskrift, pakning, afsendelse og så videre.

Når den digitale sagsbehandling og fjernprint er integreret, sker der effektiviseringer i arbejdsgange, som åbner nye muligheder for innovation i ministerier og styrelser. Men også på udbudssiden giver det mulighed for at tænke nyt både i forhold til digitale postkasser, fjernprint og meget andet. 

Og nej, jeg har ikke glemt problemerne, da virksomhedsejere sidste år bogstavelig talt brugte dage på at oprette digitale postkasser og signaturer til deres virksomheder.

Det lyder besværligt

22. maj skrev Computerworld, at det næste store udbud af rollen som "statens digitale postmester" nu er i støbeskeen, fordi leverancen fra eBoks (Nets og Post Danmark) udløber i sommeren 2015 efter fem år. 

DP2 er udbuddet døbt, men det ventes at blive en mellemregning (det vil sige kortere løbetid) forud for en større overhaling med DP3, der skal afspejle den næste danske digitaliseringsstrategi.

Det lyder besværligt. Og det er det. Og det skal det være. Helt afgørende er, at der kommer nogle gode politiske diskussioner som grundlag for disse udbud, så det digitale "man on the moon"-projekt, som offentlig digital post er, også fører til digital innovation i Danmark.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S