Millionerne fosser ud af TDC sammen med fastnetkunderne

TDC forsøger efter bedste evne at minimere tabet på fastnetforretningen, efterhånden som kunderne falder fra.

Artikel top billede

"Fastnettelefoniforretningen er meget lønsom, og TDC vil derfor kæmpe for at holde liv i forretningsområdet så længe som muligt."

Sådan skriver Sydbanks Morten Imsgard i en ny analyse af TDC's fastnetforretning.

"Sidste private fastnetkunde vil forlade skuden i 2020, hvis ikke TDC får bremset de seneste års negative udvikling i kundebasen."

Sydbank skriver, at TDC står til at miste i omegnen af 400 millioner kroner i årlig bruttoindtjening, efterhånden som fastnetkunderne forsvinder.

"I 2013 mistede TDC 322 mio. kr. i bruttoindtjening fra sin fastnettelefoniforretning. Vi forventer ikke, at de kommende år vil blive meget bedre." 

Skal finde besparelser

Fordi det er stort set umuligt at hindre, at fastnetkunderne falder fra, er TDC nødt til at finde besparelser og sikre nye indtjeningskilder. 

"Det tvinger TDC til at jagte flere omkostningsbesparelser i en forretning, hvor de lavthængende frugter i form af effektiviseringsmuligheder allerede er høstet."

Ifølge Sydbanks beregninger skal TDC formå at sænke omkostningerne med fem til seks procent per år, hvis selskabet skal opveje den faldende indtjening i fastnetforretningen.

En ny rapport fra Erhvervsstyrelsen, som Computerworld skrev om i sidste uge, viser, at den danske telebranches omsætning på fastnettelefoni faldt med 12 procent fra 2012 til 2013 til samlet set lidt mere end 3,8 milliarder kroner.

Det skal holdes op imod, at der der inden for ren mobiltelefoni (ekskl. mobilt bredbånd) omsættes for mere end 12 milliarder kroner.

Det er ikke kun TDC's fastnetforretning, der er under pres.

I det seneste kvartalsregnskab måtte selskabet blandt andet meddele:

"På mobilområdet ser vi fortsat en langt fra tilfredsstillende udvikling i nettoafgangen af privatkunder (39.000 i andet kvartal)."

Fra andet kvartal 2013 til andet kvartal 2014 faldt TDC's omsætning med 5,5 procent.

Omsætningen i andet kvartal lød på lige knap 5,7 milliarder kroner, mens indtjeningen (total comprehensive income) lød på 820 millioner kroner.

Samtidig havde TDC dog klaret besparelser på driftsomkostninger på 5,8 procent, hvilket sammen med blandt andet en ny aftale med Apple om, at TDC skal sælge iPads, fik selskabet til at fastholde forventingerne til 2014 samlet set.

Læs også:

Den danske telebranche bløder: Markant dyk i omsætning og beskæftigelse

TDC hårdt presset: Sådan rammer pris-krigen telegiganten

Her er krisen i den danske telebranche: Derfor vil den ramme dig

Carsten Dilling: Her har vi kernen i fremtidens TDC

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil