Rejsekortets online-løsning lukkes i weekenden - se hvorfor her

Online-selvbetjeningssystemet til Rejsekortet er lukket i to døgn henover weekenden. Du skal derfor være tidligt ude med online-optankninger, hvis du ikke skal rejse ulovligt i weekenden.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Rejsekortets online-selvbetjening er lukket i hele weekenden som følge af en større software-opdatering.

Det betyder, at hvis du skal rejse med tog eller metro, skal du på nettet sørge for, at der er tanket op på kortet inden klokken 16 fredag.

Hvis du skal rejse med bus i weekenden, skulle du derimod allerede have tanket op på nettet i går torsdag senest klokken 16.

Online-optankninger kan foretages igen efter søndag klokken 20, hvor opdateringen burde være på plads.

Selve opdateringen tager kun nogle få timer, men alligevel er selvbetjeningen sitet rejsekort.dk lukket i mere end to døgn.

Direktør for Rejsekortet, Bjørn Wahlsten, hvorfor skal jeres systemopdatering ramme kunderne i så lang tid?

"Vi har valgt at lukke for selvbetjeningen på sitet, for at sikre, at alle data er på plads. Dette er ikke en normal opdatering, for denne gang flytter vi databaserne, og derfor vil vi gerne have en styret proces med pilot, udrulning og tests, så der ikke går kludder i vores dataoverførsler," lyder svaret.

Berører 13 procent af kunderne

Bjørn Wahlsten forklarer, at cirka halvdelen af Rejsekortets kunder benytter automatisk optankning, hvilket ikke vil blive påvirket af weekendens systemopdatering.

Også de cirka 37 procent af Rejsekort-kunderne, som enten benytter optankning på terminaler på stationer og betjent salg i en skranke vil ikke blive berørt af opdateringen. Disse kunder kan dog godt opleve ventetider på 10 minutter natten til søndag, hvor den egentlige systemudrulning finder sted.

Det er derimod de omkring 13 procent af kunderne, der tanker op via nettet, der skal være ude i god tid for at sørge for, at der dækning på deres Rejsekort.

"Når man går på nettet og tanker op, så lægger man en ordre, der kører ud til alle standere fra Gedser til Skagen. Hvis vi skal være sikre på, at ingen står med et ubrugbart Rejsekort, så skal vi have styr på disse dataflows i en kontrolleret proces," forklarer Bjørn Wahlsten om den lange udrulningstid.

"Vi har i sidste uge sendt mails ud til vores 375.000 kunder, der ikke benytter automatisk optankning, og varslet dem om, at de skal være ude i god tid i denne weekend," tilføjer han.

Rejsekort-direktøren nævner også, at folk med selvbetjenings-optakning via nettet til busrejser skal være tidligere ude, fordi bussernes systemer først bliver opdateret om natten i busterminalerne modsat tog og metro.

Dankort-opdateringer tager få timer

For selvbetjeningskunderne på nettet betyder det ikke desto mindre, at de må vente flere døgn på at kunne tanke deres kort op igen.

Til sammenligning bliver centrale systemopdateringer til Dankortet rullet ud cirka en gang om måneden. Det foregår typisk i tidsrummet klokken 2 til klokken 5 om natten, hvor systemet kan være ustabilt i tre timers tid.

Hvis der er tale om terminal-opdateringer, bliver disse skudt ud til de enkelte forretninger, som selv skal downloade og installere opdateringerne. Det kræver typisk nogle få tastetryk på terminalen og nogle minutters download- og installationstid.

Hvis hele Dankort-systemet bryder sammen i flere timer, hvilket blandt andet skete tilbage i januar, så har mange butikker offline-systemer, som kan tages i brug.

Bjørn Wahlsten forklarer, at Rejsekortet under normale omstændigheder også udsender flere månedlige opdateringer, som sjældent kan mærkes af kunderne.

"Denne gang flytter vi som sagt vores databaser, og det foregår i to omgange med en pilottest i løbet af lørdagen, og så den fulde udrulning natten til søndag. For at sikre, at alle data kommer på plads, så har vi gjort det på denne måde, hvor vi har adviseret kunderne en uge i forvejen," siger han.

Du kan læse mere om opdateringerne på Rejsekortets hjemmeside.

Læs også:

Rejsekortet: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

Sydjylland

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job