Rejsekortets online-løsning lukkes i weekenden - se hvorfor her

Online-selvbetjeningssystemet til Rejsekortet er lukket i to døgn henover weekenden. Du skal derfor være tidligt ude med online-optankninger, hvis du ikke skal rejse ulovligt i weekenden.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Rejsekortets online-selvbetjening er lukket i hele weekenden som følge af en større software-opdatering.

Det betyder, at hvis du skal rejse med tog eller metro, skal du på nettet sørge for, at der er tanket op på kortet inden klokken 16 fredag.

Hvis du skal rejse med bus i weekenden, skulle du derimod allerede have tanket op på nettet i går torsdag senest klokken 16.

Online-optankninger kan foretages igen efter søndag klokken 20, hvor opdateringen burde være på plads.

Selve opdateringen tager kun nogle få timer, men alligevel er selvbetjeningen sitet rejsekort.dk lukket i mere end to døgn.

Direktør for Rejsekortet, Bjørn Wahlsten, hvorfor skal jeres systemopdatering ramme kunderne i så lang tid?

"Vi har valgt at lukke for selvbetjeningen på sitet, for at sikre, at alle data er på plads. Dette er ikke en normal opdatering, for denne gang flytter vi databaserne, og derfor vil vi gerne have en styret proces med pilot, udrulning og tests, så der ikke går kludder i vores dataoverførsler," lyder svaret.

Berører 13 procent af kunderne

Bjørn Wahlsten forklarer, at cirka halvdelen af Rejsekortets kunder benytter automatisk optankning, hvilket ikke vil blive påvirket af weekendens systemopdatering.

Også de cirka 37 procent af Rejsekort-kunderne, som enten benytter optankning på terminaler på stationer og betjent salg i en skranke vil ikke blive berørt af opdateringen. Disse kunder kan dog godt opleve ventetider på 10 minutter natten til søndag, hvor den egentlige systemudrulning finder sted.

Det er derimod de omkring 13 procent af kunderne, der tanker op via nettet, der skal være ude i god tid for at sørge for, at der dækning på deres Rejsekort.

"Når man går på nettet og tanker op, så lægger man en ordre, der kører ud til alle standere fra Gedser til Skagen. Hvis vi skal være sikre på, at ingen står med et ubrugbart Rejsekort, så skal vi have styr på disse dataflows i en kontrolleret proces," forklarer Bjørn Wahlsten om den lange udrulningstid.

"Vi har i sidste uge sendt mails ud til vores 375.000 kunder, der ikke benytter automatisk optankning, og varslet dem om, at de skal være ude i god tid i denne weekend," tilføjer han.

Rejsekort-direktøren nævner også, at folk med selvbetjenings-optakning via nettet til busrejser skal være tidligere ude, fordi bussernes systemer først bliver opdateret om natten i busterminalerne modsat tog og metro.

Dankort-opdateringer tager få timer

For selvbetjeningskunderne på nettet betyder det ikke desto mindre, at de må vente flere døgn på at kunne tanke deres kort op igen.

Til sammenligning bliver centrale systemopdateringer til Dankortet rullet ud cirka en gang om måneden. Det foregår typisk i tidsrummet klokken 2 til klokken 5 om natten, hvor systemet kan være ustabilt i tre timers tid.

Hvis der er tale om terminal-opdateringer, bliver disse skudt ud til de enkelte forretninger, som selv skal downloade og installere opdateringerne. Det kræver typisk nogle få tastetryk på terminalen og nogle minutters download- og installationstid.

Hvis hele Dankort-systemet bryder sammen i flere timer, hvilket blandt andet skete tilbage i januar, så har mange butikker offline-systemer, som kan tages i brug.

Bjørn Wahlsten forklarer, at Rejsekortet under normale omstændigheder også udsender flere månedlige opdateringer, som sjældent kan mærkes af kunderne.

"Denne gang flytter vi som sagt vores databaser, og det foregår i to omgange med en pilottest i løbet af lørdagen, og så den fulde udrulning natten til søndag. For at sikre, at alle data kommer på plads, så har vi gjort det på denne måde, hvor vi har adviseret kunderne en uge i forvejen," siger han.

Du kan læse mere om opdateringerne på Rejsekortets hjemmeside.

Læs også:

Rejsekortet: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder for Systemer i PET

    Københavnsområdet

    Folkekirkens Nødhjælp

    ERP IT System Owner

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S