Rejsekortets online-løsning lukkes i weekenden - se hvorfor her

Online-selvbetjeningssystemet til Rejsekortet er lukket i to døgn henover weekenden. Du skal derfor være tidligt ude med online-optankninger, hvis du ikke skal rejse ulovligt i weekenden.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Rejsekortets online-selvbetjening er lukket i hele weekenden som følge af en større software-opdatering.

Det betyder, at hvis du skal rejse med tog eller metro, skal du på nettet sørge for, at der er tanket op på kortet inden klokken 16 fredag.

Hvis du skal rejse med bus i weekenden, skulle du derimod allerede have tanket op på nettet i går torsdag senest klokken 16.

Online-optankninger kan foretages igen efter søndag klokken 20, hvor opdateringen burde være på plads.

Selve opdateringen tager kun nogle få timer, men alligevel er selvbetjeningen sitet rejsekort.dk lukket i mere end to døgn.

Direktør for Rejsekortet, Bjørn Wahlsten, hvorfor skal jeres systemopdatering ramme kunderne i så lang tid?

"Vi har valgt at lukke for selvbetjeningen på sitet, for at sikre, at alle data er på plads. Dette er ikke en normal opdatering, for denne gang flytter vi databaserne, og derfor vil vi gerne have en styret proces med pilot, udrulning og tests, så der ikke går kludder i vores dataoverførsler," lyder svaret.

Berører 13 procent af kunderne

Bjørn Wahlsten forklarer, at cirka halvdelen af Rejsekortets kunder benytter automatisk optankning, hvilket ikke vil blive påvirket af weekendens systemopdatering.

Også de cirka 37 procent af Rejsekort-kunderne, som enten benytter optankning på terminaler på stationer og betjent salg i en skranke vil ikke blive berørt af opdateringen. Disse kunder kan dog godt opleve ventetider på 10 minutter natten til søndag, hvor den egentlige systemudrulning finder sted.

Det er derimod de omkring 13 procent af kunderne, der tanker op via nettet, der skal være ude i god tid for at sørge for, at der dækning på deres Rejsekort.

"Når man går på nettet og tanker op, så lægger man en ordre, der kører ud til alle standere fra Gedser til Skagen. Hvis vi skal være sikre på, at ingen står med et ubrugbart Rejsekort, så skal vi have styr på disse dataflows i en kontrolleret proces," forklarer Bjørn Wahlsten om den lange udrulningstid.

"Vi har i sidste uge sendt mails ud til vores 375.000 kunder, der ikke benytter automatisk optankning, og varslet dem om, at de skal være ude i god tid i denne weekend," tilføjer han.

Rejsekort-direktøren nævner også, at folk med selvbetjenings-optakning via nettet til busrejser skal være tidligere ude, fordi bussernes systemer først bliver opdateret om natten i busterminalerne modsat tog og metro.

Dankort-opdateringer tager få timer

For selvbetjeningskunderne på nettet betyder det ikke desto mindre, at de må vente flere døgn på at kunne tanke deres kort op igen.

Til sammenligning bliver centrale systemopdateringer til Dankortet rullet ud cirka en gang om måneden. Det foregår typisk i tidsrummet klokken 2 til klokken 5 om natten, hvor systemet kan være ustabilt i tre timers tid.

Hvis der er tale om terminal-opdateringer, bliver disse skudt ud til de enkelte forretninger, som selv skal downloade og installere opdateringerne. Det kræver typisk nogle få tastetryk på terminalen og nogle minutters download- og installationstid.

Hvis hele Dankort-systemet bryder sammen i flere timer, hvilket blandt andet skete tilbage i januar, så har mange butikker offline-systemer, som kan tages i brug.

Bjørn Wahlsten forklarer, at Rejsekortet under normale omstændigheder også udsender flere månedlige opdateringer, som sjældent kan mærkes af kunderne.

"Denne gang flytter vi som sagt vores databaser, og det foregår i to omgange med en pilottest i løbet af lørdagen, og så den fulde udrulning natten til søndag. For at sikre, at alle data kommer på plads, så har vi gjort det på denne måde, hvor vi har adviseret kunderne en uge i forvejen," siger han.

Du kan læse mere om opdateringerne på Rejsekortets hjemmeside.

Læs også:

Rejsekortet: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job