Usability-ekspert: Her er ni problemer med digital post

Usability-ekspert skyder ni huller i digital post-løsningen, som vi alle sammen er tvunget til at bruge fra på lørdag. Læs her, hvilke udfordringer digital post står med få dage før premieren.

Artikel top billede

Allerede inden digital post på lørdag 1. november bliver tvangsindført for alle danskere uden en fritagelsesordningen, har flere været ude og lufte kritik af ordningen.

Blandt andre har Dansk Folkepartis stifter og værdiordfører Pia Kjærgsgaard været ude med riven og beskyldt digital post for at være en skandale i svøb, fordi det offentlige ikke er klar til at håndtere de digitale postgange.

Senest har Pia Kjærsgaard kritiseret brugervenligheden i ordningen, da hun mener, at borgerne ikke tydeligt kan se, hvem der er afsender på den digitale post.

"Jeg er sikker på, at det vil skabe forvirring, hvis det for eksempel i emnefeltet er regionen, der står som afsender, selv om mailen egentligt er fra det lokale sygehus," lyder det fra Pia Kjærsgaard i en pressemeddelelse

"Det er helt godnat, at Digitaliseringsstyrelsen først vil gøre noget ved problemet i 2016," fortsætter Dansk Folkeparti-politikeren.

De ni benspænd

Også usability-ekspert Thore Fogh Johansen hæfter sig ved digital posts mangfoldige afsender-identitet(er).

"Bliver jeg forvirret, når afsenderen af en email både er E-boks, Det Offentlige, Frederiksberg Kommune og KMD? Ja, mon ikke," skriver Thore Fogh Johansen, medstifter af usability-selskabet Usertribe, i et blogindlæg.

Her fremhæver han i alt ni benspænd ved brugervenligheden i digital post, som han uddyber over for Computerworld, efter han har fået digital post fra Frederiksberg Kommune.

"Jeg tog en meget naturlig tilgang til at brugerteste digital post, fordi jeg jo som borger selv bliver en del af det. Jeg har hele tiden haft en fornemmelse af, at noget ikke var helt godt, og det fik jeg så desværre ret i," forklarer Thore Fogh Johansen.

Unikt udfordrende

Udover manglende forståelse for afsenderen efterlyser han også forklaringer på manglende links til e-Boks, klarhed over vedhæftede filer og en indikation omkring, hvor hurtigt et brev i digital post-indbakken kræver aktion fra borgerens side.


Se her usability-ekspert Thore Fogh Johansen kæmpe sig igennem digital post fra Frederiksberg Kommune. 

Thore Fogh Johansen understreger ovenpå sin noget udfordrende oplevelse, at brevet fra Frederiksberg Kommune blot var ét eksempel fra én borger, der oven i købet til dagligt anvender og tester it-systemer i stor skala.

"Derfor kan jeg fastslå, at dette blot er toppen af isbjerget, og der vil komme mange historier i de kommende uger om borgere, der ikke kan finde ud af digital post.. Jeg mener, at det er helt unikt, at digital post er så udfordrende," vurderer Thore Fogh Johansen.

På grund af uigennemskueligheden i digital post anser Thore Fogh Johansen det som ret usandsynligt, at staten får hevet den budgetterede milliard kroner på digitale løsninger hjem i 2015.

"Det offentlige har simpelthen taget eksisterende processer og sat strøm til uden at gøre det bedre. Problemet er, at det handler om det offentlige, så jeg har ikke andre steder at gå hen. Havde det været et privat firma, kunne man altid gå til konkurrenten," forklarer Thore Fogh Johansen.

Digitaliseringsstyrelsen tester skam

Kritikken med de ni benspænd fra usability-ekspert Thore Fogh Johansen er bekendt hos Digitaliseringsstyrelsen.

Her forklarer kontorchef Lone Berglykke blandt andet, at det efterlyste link fra borgernes almindelige webmail over til digital post-indbakken er udeladt på grund af phishing-regler.

Samtidig er styrelsen opmærksom på, at løsningen kan skærpes på eksempelvis måden, som vedhæftede filer bliver vist på.

"Helt generelt køber vi dog ikke præmissen om, at løsningen ikke er brugervenlig. Vi tester løbende med brugerinddragelse, men tester løbende med brugerinddragelse, men vi er selvfølgelig altid åbne for nye input," fortæller Lone Berglykke.

Thore Fogh Johansen trækker på skulderen over den udmelding.

"Det handler ikke om at have ryggen fri ved at sige, at det er testet af brugerne. Det handler om, at løsningen giver en tilstrækkelig god digital service, og det fik jeg ikke," runder han af.

Giv din mening til kende: Har du erfaring med digital post - god, dårlig eller sådan midt i mellem? Del din erfaringer med andre læsere i det nedenstående kommentarfelt.

Læs også:
Ekstrem travlhed: 39.000 danskere skal tilmeldes digital post i timen

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S