Apples store safirglas-planer vakler - har Apple spildt milliarder på ubrugeligt glas?

Apples kæmpe-investering i udviklingen af ridsefast safir-glas kan være helt spildt. For safir-glas er måske slet ikke så godt som forventet.

Artikel top billede

Det har længe været regnet for givet, at de kommende udgaver af Apples iPhone ville blive udstyret med det stærke og ridsefaste safir-glas.

Men sådan kommer det næppe til at gå. For safir-glas er langt fra så god ide, som det ellers har været regnet med, lyder konklusionen i en ny rapport fra skærm-selskabet DisplayMate.

Selskabet peger på, at det er meget omkostningskrævende og vanskeligt at fremstille safir-glas - og at safir-glas samtidig ikke er så holdbart, som man tror.

Ganske vist er det meget svært at ridse glasset, men det splintrer til gengæld nemmere end det glas, som man ellers anvender på smartphones.

Hertil kommer, at DisplayMates undersøgelser viser, at safir-glas reflekterer sollys næsten dobbelt så meget som almindeligt glas, hvilket kan gøre det svært at aflæse safir-glas-skærme, når man er uden for.

Har investeret 3,2 milliarder

Apple investede sidste år 3,2 milliarder kroner i safir-glas-producenten GT Advanced Technologies, som selskabet ville anvende til blandet konstruktion af særlige ovne.

Trods investeringen har Apple dog ikke anvendt safirglas i den nye iPhone 6, der istedet bygges med det rivaliserende materiale, Gorilla Glass.

Det har fået GT Advanced Technologies til at gå i betalingsstandsning, mens selskabet forsøger sig med en rekonstruktion og dermed mulig opsplitning og frasalg af aktiverne.

Det kan du læse mere om her: Apples safirglas-partner i stor nedtur: Går i betalingsstandsning.

Ifølge MIT Technology Review har GT Advanced Technologies imidlertid fundet frem til en konstruktions-metode, der kan begrænse omkostningerne ved fremstillingen af safir-glas - nemlig ved at laminere konventionelt glas med et ganske tyndt lag safir.

Apple anvender i dag safir-glas til sine kamera-linser, og det er angiveligt planen, at også de dyrere udgaver af Apple Watch vil blive udstyret med det ridsefaste glas.

DisplayMate mener, at fremtidens udgaver af iPhone vil blive udstyret med den samme anti-reflektions-coating som iPad Air 2

Det vil gøre behovet for safir-glas endnu mindre, da man i givet fald ikke vil kunne udnytte modstandsdygtigheden mod ridser, fordi safirglasset så vil blive placeret under laminerings-laget.

Du kan læse mere om Apple Watch her: Apple Watch: Kan det nogensinde blive en succes?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Strategiske planlæggere til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder til DevOps i PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil