Apples store safirglas-planer vakler - har Apple spildt milliarder på ubrugeligt glas?

Apples kæmpe-investering i udviklingen af ridsefast safir-glas kan være helt spildt. For safir-glas er måske slet ikke så godt som forventet.

Artikel top billede

Det har længe været regnet for givet, at de kommende udgaver af Apples iPhone ville blive udstyret med det stærke og ridsefaste safir-glas.

Men sådan kommer det næppe til at gå. For safir-glas er langt fra så god ide, som det ellers har været regnet med, lyder konklusionen i en ny rapport fra skærm-selskabet DisplayMate.

Selskabet peger på, at det er meget omkostningskrævende og vanskeligt at fremstille safir-glas - og at safir-glas samtidig ikke er så holdbart, som man tror.

Ganske vist er det meget svært at ridse glasset, men det splintrer til gengæld nemmere end det glas, som man ellers anvender på smartphones.

Hertil kommer, at DisplayMates undersøgelser viser, at safir-glas reflekterer sollys næsten dobbelt så meget som almindeligt glas, hvilket kan gøre det svært at aflæse safir-glas-skærme, når man er uden for.

Har investeret 3,2 milliarder

Apple investede sidste år 3,2 milliarder kroner i safir-glas-producenten GT Advanced Technologies, som selskabet ville anvende til blandet konstruktion af særlige ovne.

Trods investeringen har Apple dog ikke anvendt safirglas i den nye iPhone 6, der istedet bygges med det rivaliserende materiale, Gorilla Glass.

Det har fået GT Advanced Technologies til at gå i betalingsstandsning, mens selskabet forsøger sig med en rekonstruktion og dermed mulig opsplitning og frasalg af aktiverne.

Det kan du læse mere om her: Apples safirglas-partner i stor nedtur: Går i betalingsstandsning.

Ifølge MIT Technology Review har GT Advanced Technologies imidlertid fundet frem til en konstruktions-metode, der kan begrænse omkostningerne ved fremstillingen af safir-glas - nemlig ved at laminere konventionelt glas med et ganske tyndt lag safir.

Apple anvender i dag safir-glas til sine kamera-linser, og det er angiveligt planen, at også de dyrere udgaver af Apple Watch vil blive udstyret med det ridsefaste glas.

DisplayMate mener, at fremtidens udgaver af iPhone vil blive udstyret med den samme anti-reflektions-coating som iPad Air 2

Det vil gøre behovet for safir-glas endnu mindre, da man i givet fald ikke vil kunne udnytte modstandsdygtigheden mod ridser, fordi safirglasset så vil blive placeret under laminerings-laget.

Du kan læse mere om Apple Watch her: Apple Watch: Kan det nogensinde blive en succes?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    inforevision A/S

    .NET-udvikler til digitaliseringsprojekter

    Københavnsområdet

    Shure Scandinavia A/S

    Senior DevOps Developer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil