Mark Zuckerberg: Derfor tvinger vi vores brugere til at bruge Messenger

Har du undret dig over, hvorfor Facebook vil tvinge sine brugere over på den nye messenger-app, når de vil sende beskeder? Topchef Mark Zuckerberg har endelig løftet sløret for den egentlige grund.

Artikel top billede

Der lød et ramaskrig, da Facebook tvang alle brugere af deres chat-funktion til at hente en særskilt app i stedet for at bruge funktionen i Facebook-appen. 

Nu løfter Facebook-topchef Mark Zuckerberg endelig sløret for grunden til beslutningen: At Facebook ønsker at fokusere på hver enkelt apps hovedfunktion, så hver bruger får den bedste oplevelse, hvad end det er for at følge med i vennernes opdateringer på Newsfeed eller at chatte med kæresten på Messenger-appen.

Det forklarer Mark Zuckerberg under en Q&A på Facebook med spørgsmål fra offentligheden.

"Vi er nødt til at forklare tydeligt, hvorfor vi synes, at det, som vi gør, er godt. At rykke brugere over i en anden app er en stor opgave. Vi valgte at gøre sådan, fordi det giver en bedre oplevelse. Chat bliver mere og mere vigtig, og på mobile enheder føler vi, at apps kun kan fokusere på at gøre én funktion godt ad gangen," forklarede Mark Zuckerberg.

Hver funktion til sin app
Facebook-appens primære funktion er newsfeedet, som viser opdateringer fra venner, familie og de sider, som du synes godt om - foruden selvfølgelig Facebooks reklamer.

Men omvendt stiger mængden af beskeder, som folk sender til og fra hinanden.

"Over 10 milliarder beskeder bliver hver eneste dag sendt til og fra vores brugere, men for at komme ind og læse dem skulle du først ind i Facebook-appen, den skulle loade færdig og så finde det rigtige område i appen," lyder det fra Mark Zuckerberg.

"Vi kunne se, at de andre spillere på chat-markedet alle havde deres egen selvstændige app, som var hurtigere og bygget kun med chat-funktion for øje. Du skriver nok til 15 forskellige personer hver eneste dag. Det giver en masse unødvendig gnidning i Facebook-appen hvis vi ikke gjorde, som vi gjorde," forklarer Mark Zuckerberg.

Han forklarer yderligere, at chat og kommunikation via tekst er vigtigt for Facebook, da det er en af de få ting, som folk bruger mere tid på end sociale medier.

I nogle lande er udbredelsen af Facebook oppe på næsten 85 procent, men det er stadig næsten 95 procent af befolkningen, som bruger sms eller chat-apps.

Derfor tvang vi ALLE til at skifte
Men hvorfor tvinge alle til at skifte til Facebook's messeging-app?

I lang tid var det frivilligt, som man ønskede at bruge messenger-appen eller forblive i Facebooks oprindelige app, hvilket der har været en stor procentdel, som ønskede.

"Grunden til "tvangen" er, at vi ønsker at yde den bedste service, som er god for alle. Vi bygger til det samlede community og ønsker ikke at dele det op på forskellige platforme. Messenger-appen er langt hurtigere og bedre bygget til chat, så du ser, læser og svarer langt hurtigere på dine beskeder, end du ville gøre i Facebook-appen, " siger Mark Zuckerberg.

"Vi ved dog godt, at vi har en masse tillid, som vi skal indhente ved at bevise, at denne app giver en så meget bedre oplevelse, men vi tror på det, og vi har sat vores dygtigste udviklere på netop Messenging-appen for at det skal ske, tilføjer Mark Zuckerberg.

Kampen om at fange messaging-brugerne er for alvor i gang.

Facebook købte tidligere på året en af deres største konkurrenter, WhatsApp for over 96 milliarder kroner og har yderligere forsøgt sig med at opkøbe billedchat-appen Snapchat for 16 milliarder kroner, men Snapchat takkede nej.

Du kan læse mere om hele messaging-kampen her.

Video fylder alt om 5 år

Under samme Q&A forklarede Mark Zuckerberg også, at vido i stigende grad vil fylde på Facebook. 

"Om fem års tid vil Facebook hovedsageligt bestå af video, " forklarede Mark Zuckerberg. 

Svaret kom i forbindelse med et spørgsmål vedrørende den store mængde foto, som stadig findes på Facebook, og om Facebooks infrastruktur vil kunne holde til de massive mængder data, som hver eneste dag flyder ind over siden.

Her forsikrede Zuckerberg, at deres datacentre sagtens kan klare det, og at den fremtidige udfordring mere lå i at klargøre sitet til at kunne håndtere de gigantiske mændger video, som Facebook spår. 

Læs også: 

Gider du ikke Facebooks Messenger-app? Sådan undgår du app'en og sparer strøm på mobilen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

    Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car