Bag visitkortet: International it-manager

Han begyndte at sælge it i Danmark for 20 år siden hos HP. Siden er han blevet hængende i it-branchen, men har skiftet den danske andedam ud med en karriere på den internationale it-scene. Mød Michael Engelbrecht, der i dag er international it-manager for amerikanske Storagetek.

Ud af døren klokken syv. Taxi til lufthavnen. Videre med fly til London. Møde. Tilbage til lufthavnen. Flyv til Singapore. Tag på hotel. Forbered dig til næste dags møde. Sov.

Sådan kan en arbejdsdag se ud for den 44-årige it-globetrotter Michael Engelbrecht, der ifølge visitkortet er International IT Business Development Manager.

Bag den titel gemmer sig en funktion som it-manager i den amerikanske datalagringskoncern Storagetek, hvor over 7.000 ansatte i 32 lande giver danskeren rigeligt at se til.

- Jeg skal sørge for, at alle vores primære forretningssystemer og applikationer udenfor USA er opdaterede og kører gnidningsfrit. Det drejer sig blandt andet om vores websider, intranet, ERP- og CRM-systemer, siger han.

Hele verden som arbejdsplads

Han passer en del af jobbet fra kontoret i Woking syd for London, men han bruger mange arbejdsdage på at besøge de 40 medarbejdere spredt over hele verden, som han har ansvaret for.

  • Michael Engelbrecht.
  • Alder: 44 år.
  • Titel på visitkortet: International IT Business Development Manager.
  • Uddannelse: Sælger.
  • Gennemsnitlig arbejdsuge: 60-70 timer.
  • - Jeg har mellem 130 og 150 rejsedage om året, så jeg tilbringer en del tid på farten. Det er meget vigtigt, at jeg kommer rundt og får besøgt vores afdelinger i eksempelvis Tyskland, Frankrig og Japan, fortæller forretningsudvikleren.

    - Det er også vigtigt, at mine indtryk fra diverse besøg bliver rapporteret tilbage til ledelsen i USA, så de internationale ønsker tages i betragtning, når projekter skal prioriteres og den fremtidige it-strategi skal fastlægges, siger han.

    Han løser mange af sine arbejdsopgaver over telefon eller email, men større it-ændringer gennemføres først, når han eller en hans team-chefer har aflagt den enkelte afdeling et besøg.

    - For det første er det nødvendigt, at vi er der for at sikre maksimal udbytte af de ændringer, som vi foretager. Derudover er der altid kulturelle forskelle, der påvirker, hvor meget vores medarbejdere rundt omkring i verden får ud af eksempelvis et CRM-system, siger han.

    Udviklingsafdeling i Indien

    Derfor er der altid noget, der skal tilpasses den enkelte afdelings særlige forhold. Til det formål har han ansvaret for en udviklingsafdeling i Indien, hvor et team udvikler nye applikationer og tilpasser eksisterende applikationer efter brugernes ønsker.

    - Jeg besøger udviklingsafdelingen et par gange om året. Den er absolut nødvendig, da det en halv-naiv tanke med standard CRM- og ERP-systemer, der bare kører gnidningsfrit i alle datterselskaber i hele verden. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre, siger han.

    Michael Engelbrecht betegner selv sit job som meget afvekslende, da det skifter mellem at få gennemført relativt banale softwareopdateringer, besøge datterselskaber og være med til at træffe mere overordnede beslutninger om virksomhedens fremtidige it-strategi.

    - De helt store beslutninger træffes selvfølgelig på direktørgangene i USA, men jeg forsøger da at påvirke processen. Jeg plejer at sige, at mit job i meget vid udstrækning handler om planlægning, strategi, prioritering, kommunikation og vigtigst af alt at have gode relationer til alle ledelses-niveauer i Storagetek, siger han.

    Bor stadigvæk i Danmark
    Michael Engelbrecht bor stadig i Danmark, men må erkende, at der ikke bliver tid til det helt store familieliv ved siden af arbejdet, der tager 60-70 timer af hans liv om ugen.

    - Arbejdet fylder meget i mit liv, og det har det altid gjort. Jeg kan godt lide at have travlt, og jeg stortrives i et internationalt miljø. Arbejdsdagene bliver lange, når jeg har ansvaret over medarbejdere i så mange forskellige tidszoner, siger han.

    Computerworld Online sætter i en artikelserie fokus på, hvilke funktioner der gemmer sig bag it-folks visitkort.

    Læses lige nu

      Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

      Sikkerhed | Aarhus C

      Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

      22. januar 2026 | Gratis deltagelse

      Navnenyt fra it-Danmark

      Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

      Hans Christian Thisen

      Norriq Danmark A/S

      IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

      Henrik Thøgersen

      IT Confidence A/S

      Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

      Birthe Kamstrup

      Norriq Danmark A/S

      Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job