Sådan undgår TDC at betale kassen til Apple for Blockbuster-app

Det er ikke let at være iPhone-bruger på TDC's nye streamingtjeneste Blockbuster. Til gengæld satser telegiganten hårdt på at komme ud på alle skærmene i dit hjem med unikt indhold, som ingen endnu kender navnene på.

Artikel top billede

I dag trykkede TDC på knappen, der åbner telegigantens film-udlejningstjeneste under det kendte brand Blockbuster, som selskabet købte for et års tid siden.

Filmtjenesten er centreret omkring hjemmesiden Blockbuster.dk.

Samtidig har TDC lanceret apps til Android. iOS og snart også en lang række smart-tv og Playstation, hvor film-elskere kan bladre rundt i 5.000 film.

Til januar bliver sortimentet spædet op med tv-serier, som efter sigende skulle være 'det hotteste fra USA'.

Hvis du som iPhone-bruger undrer dig over, at du ikke kan finde priser i din Blockbuster-app, så er der en god forklaring på det.

For når der lanceres en betalingstjeneste i Apples App Store, så kræver Apple 30 procent af indtjeningen ved køb og leje.

"Stort set alle, der sælger film og musik, omgår reglerne en smule på denne måde. Samtidig må vi heller ikke linke til vores mobil-hjemmeside fra iPhone-app'en," forklarer TDC-udviklingschef for koncept og design, Per Fjællegaard, til Computerworld.

Med en forventet årlig omsætning startende fra 100 millioner kroner genereret via websitet og apps til en lang række platforme herunder Apples iOS slipper TDC dermed potentielt for at betale Apple en pæn slat penge med denne lille produkter-uden-priser-finte.

Knas med Airplay

Har du som iOS-bruger lejet en film via eksempelvis en pc eller Mac og lagt filmen i Blockbuster-sitets 'Min samling', er det dog herefter muligt at se den på din iPhone eller iPad.

Du kan derimod ikke streame filmen fra din iPhone over på dit store fladskærms-tv på væggen.

Det skyldes, at TDC i lighed med en lang række andre medieudbydere endnu ikke har indgået nogen aftale med Apple om at benytte æbleselskabets proprietære AirPlay-protokol til streaming.

"Vi arbejder på, at vores kunder kan streame via Airplay. Det skal gøres krypteret, da filmselskaberne ikke ønsker, at filmene på nogen måde kan opsnappes og distribueres på nettet," lyder det fra Per Fjællegaard.

Han forklarer, at du som Android-bruger kan streame film- og tv-serier via Googles HDMI-medieafspiller Chromecast eller benytte apps i Samsung smart-tv og i næste uge på Playstation 4.

Oveni apps til Samsung tv er TDC på trapperne med apps til smarte fjernsyn fra LG, Sony, Philips og Panasonic.

"Vi har lært rigtig meget igennem vores arbejde med YouBio (anden TDC-streamingtjeneste), hvor indholdet ikke rigtig kom ud på de store skærme. Vores vigtigste erfaring med YouBio er nok, at vi skal være til stede på smart-tv og konsoller," siger Per Fællegaard.

Han har arbejdet med en lang række af TDCs' tilbud til skærmen. Direkte adspurgt siger han, at med Blockbusters indtræden i TDCs efterhånden store underholdningsportefølje, vil film-leje med tiden 'højst sandsynligt' blive sløjfet på YouBio.

Venner med grillbarer og filmbosser

Udover tilstedeværelse på mange platforme er slagordene for TDC's Blockbuster-tjeneste helt nye film og det store udvalg i bagkataloget på godt og vel 5.000 ældre film.

Flere har ved lanceringen kritiseret Blockbuster for at være en pebret tjeneste, da eksempelvis en premierefilm til rådighed i 48 timer koster 49 kroner.

Ældre film har en lejepris på alt fra 19 kroner og op mod de 49 kroner, og så prøver TDC at skabe velkendte Blockbuster-slagtilbud med 99 kroner for tre film med et halvt år på bagen.

Til sammenligning koster en måneds standardpakke hos streamingstjenesten Netflix 79 kroner.

Som modtræk slår TDC blandt andet på et større partnerskab med fastfood-kæden Just-Eat, da kombinationen af filmleje og fastfood synes at være et ganske velafprøvet koncept.

Også potentielle partnerskaber med filmselskaber taler man om ude hos TDC, da den slags aftaler kan betyde, at store film og tv-serier/sæsoner får premiere på Blockbuster før alle andre.

Endnu er det for tidligt at nævne nogle konkrete, eksklusive blockbustere, udover det de andre også har.

Læs også: 

Høje priser og en sværm af dygtige rivaler: Har TDC's Blockbuster overhovedet en chance?

Kan denne TDC-tjeneste få dig til at droppe Netflix?

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Styrelsen For It og Læring

Forretningsanalytiker til tilskuds- og uddannelsesadministration

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job