Besked til it-afdelingerne: I kan snart blive splittet op i to hold

Nye krav til den digitale innovation i virksomheden kan betyde, at it-organisationen skal kunne mestre to forskellige kerneopgaver og måske deles op i to afdelinger.

Artikel top billede

Den markante digitale konkurrence, der finder sted i de fleste industrier i disse år, kan nødvendiggøre en ny form for organisations-arkitektur, der både kan understøtte nye digitale processer og de traditionelle.

Sådan lyder budskabet i en ny analyse fra rådgivningsfirmaet McKinsey.

McKinsey nævner et konkret eksempel med en forhandler, der ville lancere en ny satsning på e-handel, men fordi it-budgettet var fastsat som en fast procentdel af virksomhedens omsætning, krævede det længere tids arbejde med de nødvendige godkendelser.

Derfor missede virksomheden målet om at levere løsningen indenfor to måneder.

Og eksemplet er langt fra enestående:

"Digitale konkurrenter gør nu indhug i en række industrier og skaber et behov for hurtige reaktioner," skriver McKinsey.

"Men de teknologi-processer, der driver mange store virksomheder, er også missionskritiske. Der er ikke plads til kompromisser i forhold til ydelsen fra de nuværende teknologi-baserede (og ofte transaktions-orienterede) drifts-processer, heller ikke når virksomhederne forsøger at øge den digitale innovation."

Ny model: Sådan kan I begynde at arbejde
Derfor mener rådgivningsfirmaet, at man som virksomhed skal forsøge at etablere en ny struktur, der gør det muligt at favne både den klassiske drift og innovations-satsningerne, hvor beslutningsprocessen skal være så agil som muligt.

"Mange virksomheder er nødt til at skabe en arkitektur i to hastigheder - en højhastigheds til funktioner, der adresserer en udvikling i kundeoplevelser og skal kunne ændres hurtigt, og en transaktions-hastighed til de vedblivende funktioner, hvor hastigheden, hvormed der justeres, kan forblive mere afmålt."

"Selvom dette lyder simpelt, er det alt andet end det. At sikre denne adskillelse betyder typisk en konfrontation med et framework til it-praksis og organisatoriske processer, der er udviklet over tid og er kernen i den teknologi, der holder virksomheder kørende."

McKinsey peger på, at man derfor både skal i gang med at ændre mindsettet og kigge på de digitale prioriteringer og forretningsmodeller.

"Når it-organisationen bliver bedt om at levere nye digitale digitale funktioner i en hurtigere udrulningscyklus, kræver et nyt niveau af agilitet og koordination, der kan kræve substantielle, organisatoriske ændringer."

Man skal adskille opgaverne

En lignende model blev for nylig ridset op af Peter Søndergaard, der er global head of research og senior vice president hos Gartner.

Peter Søndergaard foreslår en form for tostrenget it-model, der gør det muligt både at kunne levere de innovative it-løsninger, samtidig med at det forretningskritiske ansvar ikke svigtes.

"Dette er den fundamentale udfordring for it-chefer, men det er også løsningen."

"Første mode er alt det traditionelle, især sikkerhed og nøjagtighed - det en traditionel it-organisation er bedst til."

"Det andet er ikke sekventielt og har vægt på agilitet og hastighed som en digital iværksætter-virksomhed," forklarede han i et indlæg.

Peter Søndergaards vision for en it-organisation, der mestrer dette, lyder:

"Én organisation, der opererer i to hastigheder, men koordinerer, kommunikerer, udnytter videndeling og fokuserer på et fælles, ikke et konkurrerende, mål: forbedret performance."

Danske virksomheder er godt i gang

En lang række danske virksomheder har naturligvis allerede taget hul på arbejdet med at udvikle fremtidens it-organisation. 

Computerworld skriver løbende om nogle af de danske it-organisationer, der er langt fremme med den mere innovative og fremadskuende måde at arbejde med it på.

Blandt andet besøgte vi for nylig Saxo Banks CIO, der er tidligere vinder af titlen Årets CIO i Danmark. Vi har også skrevet om Cowi, hvor CIO Claus Hagen Nielsen vandt den samme pris her i 2014.

Læs også:

It-afdelingen tvunget ud på sidelinjen - sådan erobrer I magten tilbage

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Epona A/S

Senior Developer

Sydjylland

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP-arkitekt

Fyn

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job