Million-salg til amerikansk tøj-firma kan have været sidste udkald for Endomondo

Computerviews: Det lykkedes Endomondo at lande en god exit med en salgspris på 575 millioner kroner. For markedet udvikler sig hastigt, og det kan meget vel have været sidste udkald for selskabet.

Artikel top billede

ComputerViews: Der er behørig jubel blandt investorer og andre over salget af den danske fitness-app Endomondo til det amerikanske tøjfirma Under Armour for 575 millioner kroner.

575 millioner kroner er også en slags penge for et firma, der kun en enkelt gang har landet et beskedent overskud og altid har haft meget beskeden omsætning, og det er helt sikkert nok til, at de forskellige investorer er godt tilfredse.

Salget giver Endomondo omkring 22 kroner per bruger.

Er du Endomondo-bruger ved du således, hvad de data, som du lægger i app'en, er værd.

Det er også på tide, at Endomondo kommer til penge, for selskabet har - som mange af de øvrige app-iværksættere - haft umanerligt svært ved at tjene penge i en gratis-baseret verden med indædt konkurrence fra alverdens rivaliserende udbydere.

Det er lykkedes meget godt, i det Endomondo har omkring 25 millioner registrerede brugere, som leverer data om deres motionsvaner og lignende via app'en.

Endomondo blev stiftet i 2007 og har i dets mest succesrige år - det seneste regnskabsår 13/14 - haft et overskud på 1,3 millioner kroner.

Det er selskabets eneste registrerede overskud, i det alle de foregående år har været præget af million-underskud efter million-underskud.

Samlet har Endomondo tabt mere end 27 millioner kroner - værst i 2011, hvor seskabet landede et underskud på 15,5 millioner kroner.

Fokus på volumen

Interessant er det, at selskabets stiftere flere gange har indikeret, at de ikke nødvendigvis er gået efter at bygge selskabet op til et salg.

Det underbygges da også af, at Endomondo for nogle år siden omlagde forretningsmodellen, så fitness-app'en blev abonnements-baseret fremfor at koste et engangs-beløb.

Flere ting har imidlertid talt imod denne model, nemlig markedsudviklingen og ikke mindst ejeren Seed Capital, der som kapitalfond-ejer må formodes at have været interesseret i at føre Endomondo frem mod en lukrativ exit.

Det har krævet, at der blev opbygget volumen med henblik på at gøre sig lækker overfor en køber, der kan finde værdi i de mange data og brugere.

Sådan en har Endomondo nu fundet med tøjfirmaet Under Armour, der vil anvende de mange data fra de mange brugere til 'øge kendskabet til brandet i international sammenhæng," som det hedder.

Under Amour køber i øvrigt i samme ombæring slanke-app'en MyFitnessPal for knap 3,1 milliarder kroner - mere end fem gange så meget som prisen for Endomondo.

Under Armour meddeler, at selskabet med købene nu har "verdens største digitale sundheds- og fitness-community" med i alt 120 millioner registrerede brugere.

Det er et åbent spørgsmål, om tøj-firmaet vil formå at drive tilstrækkeligt med værdi ud af denne database til at kunne forsvare opkøb for milliarder.

Kapløb med tiden

For Endomondo gælder det under alle omstændigheder, at salget har været et kapløb med tiden.

For den teknologiske udvikling går hurtigt, og den er ved at løbe fra de fitness-apps, der for nogle år siden havde så meget vind i sejlene.

I dag bevæger udviklingen sig nemlig hastigt mod de såkaldte wearables, hvor de små trackere placeres i ure eller armbånd, hvor de diskret registrerer ruter, puls og lignende på turene og samler alle disse data i databaser, som brugerne kan analysere på.

Det kan du læse mere om her: Trenden du ikke slipper for: It-produkterne klæber til kroppen

Udviklingen er ikke som sådan en trussel mod Endomondo endnu, men det ville den meget vel have kunnet være over de kommende år, hvor det meget vel kunne have været påkrævet, at selskabet indgik i tæt samarbejde med leverandører af fitness-armbåndene for at følge med markeds-udviklingen.

Så vidt kom det ikke, og Endomondos strategi med at sigte efter at opbygge stor volumen og dernæst gå efter en lukrativ exit har båret frugt.

Det er da også en velafprøvet strategi i app-verdenen, hvor det langtfra hører til dagsordenen, at selskaber tjener mange penge på de specifikke løsninger.

Det kan du læse mere om her: Derfor kan it-virksomheder uden omsætning være milliarder af kroner værd

I det billede har Endomondos ejere fået det maksimale ud af selskabet i et godt timet salg. 575 millioner kroner er også en slags penge, og om et år kan efterspørgslen og brugernes tracking-vaner have ændret sig helt.

Læs også:

Danske Endomondo solgt for en halv milliard kroner

Danske iværksættere: Vi kan forudsige, hvornår du løber næste gang

Endelig med på bølgen: Første fitnessbånd kommer nu til Windows Phone

Populær dansk løbe-app dropper Silicon Valley: Derfor foretrækker vi København

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension