39-årig dansker scorer 400 millioner kroner på salg af fitness-apps

Den 39-årige Jakob Nordenhof Jønck scorer op mod 400 millioner kroner på salget af Endomondo og MyFitnessPal til amerikanske Under Amour. Han ejer nemlig pæne dele af begge selskaber,

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Den 39-årige dansker Jakob Nordenhof Jønck kommer ud som den store vinder af det amerikanske tøjfirma Under Armours køb af de to fitness-apps, danske Endomondo og amerikanske MyFitnessPal.

Danskeren ejer nemlig ifølge Børsen pæne ejerandele i begge selskaber. I Endomondo har han ejet 10 procent, mens han ifølge Børsen ejer 12 procent af MyFitnessPal.

Det betyder, at han ifølge avisen scorer op mod 400 millioner kroner på salget til Under Armour, der sammenlagt betaler omkring tre milliarder kroner for de to selskaber - heraf omkring en halv milliard for Endomondo.

Jakob Nordenhof Jønck var med til at stifte Endomondo i 2007, men forlod selskabet i 2012 for at satse på MyFitnessPal, der i dag har omkring 80 millioner brugere.

Han siger til Børsen, at han er fuld af taknemmelighed og glæde over at have været med til at skabe to 'så fantastiske selskaber.'

"Jeg har bygget selskaberne op af kærlighed til de produkter, vi skaber, og hvad de gør for mennesker - ikke for pengenes skyld. At det så ender på denne måde er bare fantastisk, men det er ikke udsigten til pengene, der har gjort rejsen de seneste syv-otte år så fantastisk," siger han til avisen fra sit hjem i San Fransisco.

Han stopper nu helt i begge selskaber for i stedet at satse på et nyt digital projekt, som han ikke vil fortælle noget om for nuværende.

Læs også:

Million-salg til amerikansk tøj-firma kan have være sidste udkald for Endomondo

Danske Endomondo solgt for en halv milliard kroner

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil