39-årig dansker scorer 400 millioner kroner på salg af fitness-apps

Den 39-årige Jakob Nordenhof Jønck scorer op mod 400 millioner kroner på salget af Endomondo og MyFitnessPal til amerikanske Under Amour. Han ejer nemlig pæne dele af begge selskaber,

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Den 39-årige dansker Jakob Nordenhof Jønck kommer ud som den store vinder af det amerikanske tøjfirma Under Armours køb af de to fitness-apps, danske Endomondo og amerikanske MyFitnessPal.

Danskeren ejer nemlig ifølge Børsen pæne ejerandele i begge selskaber. I Endomondo har han ejet 10 procent, mens han ifølge Børsen ejer 12 procent af MyFitnessPal.

Det betyder, at han ifølge avisen scorer op mod 400 millioner kroner på salget til Under Armour, der sammenlagt betaler omkring tre milliarder kroner for de to selskaber - heraf omkring en halv milliard for Endomondo.

Jakob Nordenhof Jønck var med til at stifte Endomondo i 2007, men forlod selskabet i 2012 for at satse på MyFitnessPal, der i dag har omkring 80 millioner brugere.

Han siger til Børsen, at han er fuld af taknemmelighed og glæde over at have været med til at skabe to 'så fantastiske selskaber.'

"Jeg har bygget selskaberne op af kærlighed til de produkter, vi skaber, og hvad de gør for mennesker - ikke for pengenes skyld. At det så ender på denne måde er bare fantastisk, men det er ikke udsigten til pengene, der har gjort rejsen de seneste syv-otte år så fantastisk," siger han til avisen fra sit hjem i San Fransisco.

Han stopper nu helt i begge selskaber for i stedet at satse på et nyt digital projekt, som han ikke vil fortælle noget om for nuværende.

Læs også:

Million-salg til amerikansk tøj-firma kan have være sidste udkald for Endomondo

Danske Endomondo solgt for en halv milliard kroner

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S